Ang blodprosent..

JPSK

Elsker forumet
Hva betyr egentlig dette de sjekker hver gang?

Jeg hadde 11,5 nå og fikk beskjed om at det var litt lavt i forhold til det jeg har hatt?
Hva betyr dette med lav lodprosent i praksis? Må jeg ta jerntabletter?

Spurte legen, men han sa jeg ikke behøvde å bekymre meg.. Likevel, jeg ønsker å vite hva det betyr dette med høy/lav blodprosent..[8|]

Jeg vet ikke, men sist jeg var hos jordmor var min på 11,9, og det var litt lavt sa hun, men det gjorde ikke noe siden jeg har så fint jernlager.

Jeg hadde 11,6 sist og fikk beskjed av jormor om at det var helt fint [:)]

Husker ikke hva jeg hadde sist jeg. men har alltid ligget litt lavt, så jordmora sa jeg skulle ta hemofer(jern)

Slik jeg har forstått det, så er blodprosent: innhold av hemoglobin(røde blodlegemer) i blodet. ved lav blodprosent har man da for lite av hemoglobin.
Man måler jo jernlager og, og det er jo det lagret du har i kroppen, så blodprosent er det som går ut i blodet..

Jeg måtte ikke ta jerntabeletter da jeg hadde blodprosent på 11 og noe.. de mente at det var greit! Men må ta nå pga alvorlig jenrmangel og så har blodprosenten sunket enda mer..

Du hadde det samme som meg. Legen sa at det var greit å ha litt lavt siden jeg var gravid. Mye lettere å få blodpropp etc under graviditeten. Med litt lavere blodprosent kan dette forhindres.

Hadde jeg ikke vært gravid ville han ha hatt meg på en jern-kur.

Under svangerskapet "tynnes" blodet ut, du lager mer plasma for å øke volumet, og blodprosenten er som lavest rundt uke 28. Så stiger den litt igjen. 11,noe er helt normalt. Man trenger ikke ta jern før det er under 10.

Jeg har hatt 12,5 begge gangene jeg har målt og JM sa det var helt normalt.

Min var på 9,8 ved forrige kontroll, og jeg fikk beskjed om å ta jerntabletter... Den sank tilsvarende i forrige svangerskap også [&:]

min har ligget på 11 hele svangerskapet, har i tillegg lave jernlagere, så har tatt jerntabletter hele svangerskapet. hverken blodprosenten eller jernlageret har steget noe, men holdt seg stabilt.

Jeg hadde 13,4 sist jeg var hos jormor. Tror alt over 12-13 er heilt ok. Prosenten har vell med jernlager og gjør. Visst du har lav blod prosent,tror jeg du lett blir slapp og trøtt. Du orker ikke så mye. Så visst prosenten er noe lav,kan det sikkert vær lurt og spise feks leverpostei eller brunost  er visst jern i dette osv. Men jordmor/lege gir jo beskjed visst det er for lavt visst du evt må ha tabletter for det.

Brunosten er det ikke jern i lenger, de har sluttet å tilsette jern i den. [;)] 

Over 13,5 regnes faktisk som komplikasjon, fordi blodet da blir for tykt, så man er utsatt for blodpropp og gjennomstrømningen i morkaka kan bli dårlig. [8|]

Back
Topp