Ang. blodgiving

bebi

Elsker forumet
Noen som vet hvordan det er å gi blod hvis en røyker,får man gi det da?har lyst til det,så tenkte kansje jeg skulle ringe å få time og sjekke meg først..og kan man det hvis en blir gravid??Håper jeg får det[:)]

Du kan gi blod selv om du røyker. men har du tatovering kan du ikke gi blod. Det er mange andre regeler som flått, piercing osv.

Hæ`??? Hvorfor ikke det, bast???

På arendal sykehus nekter de å ta blod fra deg hvis du har tattovering. Sikkert forskjellig fra sykehus til sykehus.
'
Hvis man har hatt flått må man ha karantene i 1 år tror jeg.
Har du byttet sexpartner er det karantene i 6 mnd
Og hvis du har tatt piercing så er det karantene i 1 år. ( fikk jeg ihvertfall)

quote:

ORIGINAL: lisemor81

Hæ`??? Hvorfor ikke det, bast???

Hvorfor ikke hva?
Jeg vet ikke helt hva du spør etter, men ang. sør-øst asia så var det opplyst om dette på hjemmesidene til blodbanken i oslo.......jeg og samboer hadde tenkt å bli blodgivere, men den gang ei

Ja, jeg mente det med Sørøst-Asia.... Man kan ikke engang være gift med en derfra??? [8|] Skjønner ikke det, jeg....

Jeg må bare legge meg i støvet for alle dere som er blodgivere. Jeg er livredd sprøyter selv og kunne aldri gjort noe sånt. Men har fått blodoverføring selv (ble livredd nåler etter det), så vet det er viktig!

Tusen takk ville jeg bare si[:D]

ORIGINAL: AB

Jeg må bare legge meg i støvet for alle dere som er blodgivere. Jeg er livredd sprøyter selv og kunne aldri gjort noe sånt. Men har fått blodoverføring selv (ble livredd nåler etter det), så vet det er viktig!

Tusen takk ville jeg bare si[:D]

Jeg skal love deg at jeg har skikkelig skrekk for sprøyter selv. Men tvingte meg til å gi blod for å overvinne frykten min. Og jeg visste det gikk til en god sak. er du tøff nok , kan tom du klare det [:)]

Jeg skal love deg at jeg har skikkelig skrekk for sprøyter selv. Men tvingte meg til å gi blod for å overvinne frykten min. Og jeg visste det gikk til en god sak. er du tøff nok , kan tom du klare det

Tusen takk for tilliten Miri23, men vet ikke om jeg selv har troen..hehe..
Godt å høre at du overvinner frykten med å gi blod. kanskje jeg klarer det en dag[8|]

Får bare prøve en gang. Kanskje det hjelper deg.
Lykke til ihvertfall.

Hei, jeg har vært blodgiver og er fra arendal. Har tatoo og jeg fikk lov å gi. Flott bitt er 6 ukers karantene.. Det fikk jeg i allefall..Måtte slutte pga lavt stoffskifte..

Takk for svar jenter[:)]har en liten tatovering,har hatt piercing,men fler år siden jeg tok dem ut(haka og tunga) gjort det her til lands.Håper jeg kan gi[:)]Er det gratis sjekk man får,når man vil gi blod?

Ja det er gratis. De er alltid glade for nye givere.. Men det tar lang tid før du kan gi blod etter sjekken. Jeg ga vel etter 3 mnd.. Det er en fin måtte å sjekke blodet på. Får bedskje fort vis der er noe galt i allefall..
Du får overta for meg du...[:D]
Gråt nesten den dagen da jag måtte slutte [:(]

Du innlakkes til en sjekk, og ca 3 måneder  etter denne sjekken innkalles du til første tapping, deretter igjen ca hver 3. måned.

Du kan ikke gi blod dersom du er gravid eller ammer, eller masse andre ting (medsiner (dog, normalt om du tar tyroksin for lavt stoffskrifte, så hvorfor måtte du slutte, sasja?) født eller bodd eller partner med en fra visse land (men lista over land er revidert for noen år siden, og rammer ikke like mange. Årsaken til lista er dette med andre blodsykdommer som er langt vanligere og litt sånn) bytte av sexpartner, sykdom, piercing og mye annet gir karantene i kortere eller lenger tid, på lik linje med svangerskap.

Dette kan du lese er om på www.giblod.no der kan du også melde deg som blodgiver

Har meldt meg som blodgiver, men har ikke hørt noe ennå fra dem. Men hvis det er karantene etter fødsel, blir det vel en liten stund til jeg kan gi blod.

jeg skal prøve å få det under kontroll med mat.. går ikke på noen medisiner enda.. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg kunne gi.. Fikk bare den beskjeen..
Og jeg vil jo ikke gi vis andre kan bli syke av meg...[:)]

Rart om det praktiseres forskjellig fra sykehus til sykehus, reglene er jo satt fra "høyere hold" og skal vel gjelde for hele landet?

Men det er mange grunner til at man får karantene i hvertfall. Skifte av sex-partner, piercing, tatovering, operansjon, kjønnssykdom, osv osv.
Og dersom du er født i et land utenfor Norden (unntatt er vel Nederland) får du ikke gi blod, ei heller om har har et seksuelt forhold til noen som er født på et slikt sted... Merkelig - ja.... Men det er jo greit at de har regler også. Selv om en skulle tro at man kunne teste blodet til en asiat like godt som en nordmann, og at det blodet dermed var like mye verdt.

Men muligheten få å bli smittet av noe på et norskt sykehus skal vel være minimal - det er derfor vi har disse reglene. Selv når du skal på en undersøkelse på sykehuset kan du i løpet av de siste 6 mnd ikke ha vært til behandling på et sykehus utenfor Norden, pga fare for MRSA (husker ikke helt forkortelsen jeg visst, men tror det er de 4 bokstavene). Da må du inn til utredning først....

Jeg husker sist jeg ga blod. er noen år siden var det en regel som sa at hvis jeg hadde tattoo fikk jeg ikke lov å gi blod. Det kan jo godt ha endret seg det. Vet ikke. vet det er karantene for mange ting. Husker ikke alle.

Hentet direkte fra giblod.no angående dette med land:

Hvem kan gi?
De fleste friske mennesker mellom 18 og 65 år kan bli blodgiver.

- For å bli blodgiver må du veie mer enn 50 kg.
- Du kan ikke bli blodgiver hvis du har alvorlig kronisk sykdom. Du kan heller ikke bli blodgiver hvis du har hatt Hepatitt (unntak: Hepatitt A) eller hvis du er HIV positiv.
- Personer som er født i Afrika sør for Sahara, Amerika sør for USA, India, Pakistan og Sør-Øst Asia, eller som har hatt sammenhengende opphold over 1 år i disse områdene, skal ikke være blodgiver. Personer med seksualpartnere som er født i Afrika sør for Sahara, Amerika sør for USA, India, Pakistan og Sør-Øst Asia, eller som har hatt sammenhengende opphold over 1 år i disse områdene, skal ikke gi blod før 6 måneder etter at samlivet er opphørt.

for meg var faktsik begrensningen en tid dette med vekten... men de veide meg ikke da jeg meldte meg altså (jeg veier en plass mellom 50 og 55 kilo jeg nå, men jeg var over 20 år før jeg passerte 50)

Men altså, du kan ikek være blodgiver om du er gravid. Det er et spørsmål på det arekt du må fylle ut hver gang, om du er gravi eller har vært det i løpet av de siste x antall månedene  (jeg husker ikke om det er 1 eller 2 år)

Gravide får ikke gi blod. Ikke ammende heller. Gravide trenger vel blodet til seg selv og babyen, og jeg antar det er noe med at ammende også  trenger blodet sitt selv som gjør at man ikke får lov. Eller noe med hormonene kanskje ja...  Sikkert ikke lurt å pumpe gravide-hormoner inn i en mann f.eks?

Men jeg gir blod nå, som prøver, sier fra når jeg blir gravid at de ikke trenger kalle meg inn på en stund, og sier ifra igjen når tiden er omme, at nå vil jeg begynne igjen. Enkelt og greit.

Her finner du faktisk de offisielle retningslinjene for blodgiving:

https://www.giblod.no/www/FAQ/veileder_for%20transfusjonstjenesten-i-Norge-06-2004_KAP3.pdf

9 måneder etter fødsel, 6 måneder etter abort, og ikke så lenge du er gravid eller diegivende (altså ammende)

Back
Topp