Ang. bleieslutt..

Almyrida81

Forumet er livet
VIP
Nå holder jo vi på å øve på å gå i bare "tuse".. [:D]
Men hvordan var praksisen i barnehagen deres? Hva gjorde de når de skulle ut og sånn?
Her vil de nok ville ha bleie på når de er ute, siden det er MASSE klær som skal på om vinteren..
Leste at man måtte IKKE ta bleie på igjen, men hvordan da løse det liksom.. [8|]
Kan jo ikke ha 3 dresser parat i barnehagen dersom han skulle være uheldig..?

Spør i barnehagen.

Tror jeg hadde tatt sjansen på det altså. Hvis han tisser i dressen er det vel på med ullklær og regndress, eller inneaktivitet resten av dagen kanskje.

Synes ikke det er så strategisk å ta på bleien igjen. Men har bare bleieavvent et barn foreløpig, så er ikke ekspert.

Leah sluttet med bleie helt 2 mnd før hun begynte i barnehagen. Men hun hadde en del uhel i starten, fordi hun mest sannsynlig var litt utrygg p fremmede mennesker. Men jeg tror ikke det å ta på bleie ute er løsningen .. og som Olive skriver så blir det sikkert andre aktiviteter om han er uheldig [:)]
Det går jo ann å bare prøve en dag, så ser du hvordan det går den dagen og tar det ut i fra det? [:)]

I Fridas bhge har de tissetidspunkt på de ferske uten bleie, dvs. at de tar de med på do før eller etter måltider, før de skal ut og litt sånn. Det gikk kjempebra med Frida i allefall. Spør i bhgen hva de pleier å gjøre.

Her måtte vi faktisk ta på bleie igjen, og Johanna synes det var greit nok - det var uhell hver dag, og flere ganger hver dag, selv om hun ble satt på do flere ganger om dagen. Etter en stund begynte det å gå bra, og hun kunne gå uten bleie - men så kom August, og hele korthuset falt sammen... nå er det bleie igjen (de bruker bare bleie når de er ute da - og det er fordi hun ikke husker å si fra når hun må på do... de sier hun er flink når de er inne)

Ja, Sindre ber faktisk om å få bleie på seg av og til.. Nå går han uten bleie da, og har gått greit i dag.. Tisset på seg en gang, fordi han ikke kan gå fra lekene sine.. [8D] Når jeg spør om vi skal gå på do og tisse, så sier han nei, for han har ikke tid å gå fra lekene liksom.. [:D] Så tisser han på seg 2 min etter jeg har spurt..
Men det er en start da..!

Vi har faktisk måttet gå tilbake til bleie igjen. Maja hadde masse, masse uhell hver eneste dag. Så nå må vi bare vente med bleieslutt til hun virkelig er klar.

Men da vi prøvde å slutte så passet de ekstra på Maja mens hun var ute. Spurte henne om hun måtte på do, og tok henne med inn dersom det var lenge siden sist. Så snakk med dem i barnehagen, og så ordner det seg nok.

Heisann!
Ja dette med bleieslutt er et litt "vanskelig" tema hva barnehage angår.
Har hørt det er meget stor forskjell i hvordan dette praktiseres i barnehagene.
Lotte har vært bleie-løs i lengre tider, men når hun må på do - så må hun ganske så kjapt.
Da kjeledressen kom på i barnehagen, har Lotte hatt noen uhell innimellom. Barnehagen tok da på henne noen bleier mens de var ute.
Dette anså både min mann og jeg som helt unødvendig og litt av et tilbakeskritt for Lotte.
Vi tok dette opp i barnehagen ved flere anledninger! Hun har hatt noen uhell når de har vært ute å lekt, men vi har passet på at det alltid er flere
både ute- og inneskift til henne. På den måten skal det være unødvendig med bleier. Vi sa ifra at vi heller ønsker å vaske litt ekstra klær i en periode,
enn å ha på henne bleier. Hvordan skulle hun ellers få lære, om hun ikke også får erfare hvordan det er å glemme å gå på do - når de er ute i
barnehagen? I tillegg ble hun meget forvirret av at hun pluteslig fikk bleier på igjen, når hun var ute å lekte! Hjemme hadde vi ikke brukt bleier på flere måneder[:-]. Det har blitt et uhel i ny og ne, men vi anser ikke dette som et stort problem. Og etter at vi tok en skikkelig prat med de ansatte i barnehagen, har alt blitt mye bedre. Problemet var stort sett at Lotte bæsjet når de var ute. Og nå er Lotte så "enkel" at ca. 1/2 til en time etter lunsj,
ja da må hun bæsje. Så da er det bare å ta henne inn å sette henne på do. Klart det er litt mere arbeid for de ansatte, men ærlig talt, det er da jobben deres også! Og barn som har sluttet med bleier, de trenger ekstra oppfølging i en periode. Sånn er det bare!
Synes vi kan forvente at barnehagene skal hjelpe både barna og vi foreldre, dersom vi er innstilt på å gjennomføre bleieslutt på våre små.
Men det er nå min mening.[:D]

Back
Topp