Heisann!
Ja dette med bleieslutt er et litt "vanskelig" tema hva barnehage angår.
Har hørt det er meget stor forskjell i hvordan dette praktiseres i barnehagene.
Lotte har vært bleie-løs i lengre tider, men når hun må på do - så må hun ganske så kjapt.
Da kjeledressen kom på i barnehagen, har Lotte hatt noen uhell innimellom. Barnehagen tok da på henne noen bleier mens de var ute.
Dette anså både min mann og jeg som helt unødvendig og litt av et tilbakeskritt for Lotte.
Vi tok dette opp i barnehagen ved flere anledninger! Hun har hatt noen uhell når de har vært ute å lekt, men vi har passet på at det alltid er flere
både ute- og inneskift til henne. På den måten skal det være unødvendig med bleier. Vi sa ifra at vi heller ønsker å vaske litt ekstra klær i en periode,
enn å ha på henne bleier. Hvordan skulle hun ellers få lære, om hun ikke også får erfare hvordan det er å glemme å gå på do - når de er ute i
barnehagen? I tillegg ble hun meget forvirret av at hun pluteslig fikk bleier på igjen, når hun var ute å lekte! Hjemme hadde vi ikke brukt bleier på flere måneder[:-]. Det har blitt et uhel i ny og ne, men vi anser ikke dette som et stort problem. Og etter at vi tok en skikkelig prat med de ansatte i barnehagen, har alt blitt mye bedre. Problemet var stort sett at Lotte bæsjet når de var ute. Og nå er Lotte så "enkel" at ca. 1/2 til en time etter lunsj,
ja da må hun bæsje. Så da er det bare å ta henne inn å sette henne på do. Klart det er litt mere arbeid for de ansatte, men ærlig talt, det er da jobben deres også! Og barn som har sluttet med bleier, de trenger ekstra oppfølging i en periode. Sånn er det bare!
Synes vi kan forvente at barnehagene skal hjelpe både barna og vi foreldre, dersom vi er innstilt på å gjennomføre bleieslutt på våre små.
Men det er nå min mening.[:D]