Ang blanding av mme

Nå tror jeg ikke knotte81 sine barn er så gamle at de vokste opp samtidig som din mormor, jeg tror ting var litt annerledes på den tiden mtp hygiene og vannet ogsånt.
Ikke meningen å tråkke på noen tær, det var ment som en spøk men jeg skjønner jo nå at ikke alle er like mottakelige for morsomheter på mårrakvisten.

Sent from my iPhone using BV Forum

Nei de er 4 og 10 år men har aldri fått noe påpek for det heller når jeg har sagt det. Flaskene var jo tette for brukte alltid disse lokkene på tåtesmokkene og ingen av ungene har blitt syke og den måten var best for meg for har alltid vært mye på farten med dem. Det hendte jeg kjøpte de som er ferdig blanda og..

Det er helt utrolig at barn overlevde før i tiden :p

Det var vel utrolig mye høyere barnedødelighet før i tiden da....
Men regner med du spøkte litt;)

Fikk beskjed av helsesøster at man kan koke vann, blande mme pulver i flaskene på 75'C å ha D i kjøleskap.. Da er mme holdbar i 24t.. Samme gjorde eg til dei andre 3 i 2007,2009 å 2011..

Før sto D på mme pakkene at man aldri skulle varme mer enn en gang. Dette gjaldt da oppigjenn varming.

Nå står det at det skal blandes å serverest ferskt. Helsesøster sa at grunnen til D var at produsentane Vil verne seg sjølv mot feil bruk.

Stolt 4 barns Mor <3

Jeg lager klart flasker med kokt vann for et døgn, doserer pulver i doseringsbokser, og når han skal ha mat, varmer jeg en flaske i mikroen og har i pulver. Flaskene er selvfølgelig kokt og dermed steril, og står i kjøleskapet. Veldig enkelt:)

Vi koker vann til termos og vann til glassflaske i kjøleskap mens vi koker flaskene, så det er en enkel morra rutine. :)

Termosen holder kokende varmt vann i 12 timer, men holder det varmt nok i over 24 timer. Eneste er at jo lengre vannet har vært på termosen, jo mer varmtvann og mindre kaldtvann bruker vi etterhvert.
Først har vi pulver i flaskene, så heller vi på med så mye varmtvann som er nødvendig og så heller vi på resten med kaldt vann og rister godt :)

Skal vi ut tar vi kokt vann på den lille termosen og tar med en flaske med kokt kaldt vann, så får vi lett rett temperatur på melka når vi er på farten også.

Har forresten hørt at man ikke skal varme melk i mikroen da det ødelegger næringsinnholdet.

Vi hadde kaldt vann i kjøleskap og blanda med varmt vann fra termos. Etter at jeg oppdaga at det fantes vannkoker som man kan stille inn temperaturen på, så kjøpte vi en slik, kokte opp vann, lot det stå i vannkokeren og trykte på 40 graders knappen på vannkokeren når vi skulle blande. Fins forskjellige gradeinstillinger, men den mme vi bruker skal blandes ut i 40 grader varmt vann.

Ang å lage ferdig mme, så sa helsesøster at grunnen til at dette ikke var anbefalt var pga det var oppdaget en eller annen bakterie som vokser raskt i mme. Men hun sa også at om vi ville blande ut et par flasker få forhånd, så var det helt greit. Men vi gjorde ikke det siden den vi bruker skiller seg om den står en stund. Og når snuppa trengte melk på natta så var det raskere å trykke på knappen, helle i vann og ferdig oppmålt pulver fra dispenser enn å gå opp på kjøkkenet og varme ei flaske.

Den vannkokeren (phillips) er gull. Når de var så små opp til 5-6mnd kokte jeg opp vann og oppbevarte i kjøleskapet, og blandet med nykokt hver gang. Fikk fort feelingen på hvor mye av hver til drikkbart. Etter det vann fra springen varmet til 40 grader, fiks ferdig:) grøt ble vannet varmet til 60 grader og etter pulveret var blandet inn :spisbart på kort stund

Fikk beskjed av helsesøster at man kan koke vann, blande mme pulver i flaskene på 75'C å ha D i kjøleskap.. Da er mme holdbar i 24t.. Samme gjorde eg til dei andre 3 i 2007,2009 å 2011..

Før sto D på mme pakkene at man aldri skulle varme mer enn en gang. Dette gjaldt da oppigjenn varming.

Nå står det at det skal blandes å serverest ferskt. Helsesøster sa at grunnen til D var at produsentane Vil verne seg sjølv mot feil bruk.

Stolt 4 barns Mor <3
Varmer du det i mikro eller vannbad?

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Stolt 4 barns Mor <3

Grunnen til at det skal blandes ferskt hver eneste gang er at ferdigblandet har en høyere sjans til å gi sykdom til barnet. Det er visstnok slik at produsentene jobber hardt med å opplyse om dette, men mange i helsesektoren sier fortsatt det er greit å ha mme ferdigblandet i kjøleskapet selv om det altså ikke er det.

Kokte opp vann og hadde på flaskene som skulle brukes den dagen, så satte jeg dem i kjøleskapet.
Varmet det i mikroen, og blandet i pulver.

Hadde også mikro på soverommet :P

Back
Topp