ang bekkenløsning

hvitbeis

Glad i forumet
er det noen som vet om dette forsvinner etter fødselen?

for hvis dette varer livet ut så vet jeg ikke hva jeg gjør!![&:]

uff det hørtes ut som en fryktelig tanke. bekkenløsning for resten av livet! Det går nok over etterhvert...

Hvitbeis.. Tenkte på en sak. Du er jo like gammel som søstrene mine. Kjenner du mange fra Kvaløya?

Jeg har lyst på trilletreff når jeg er i Tromsø og besøker pappa[;)]

folk fra monkey?[:D][;)]

nei er vel ikke så kjent der borte at det gjør noe[:)]

kommer ann på hvor på kvaløya.. har bare vært der få ganger, men kjenner et par derfra...

håper iallefall det går over!! i dag har det vært så utrolig ille! har ligget i senga nesten hele dagen...

ellers så har jeg klart å gå det av meg, men i dag kom det tilbake sterkt å bestemte seg for å bli[:(] har vondt når jeg står, sitter, røyser meg opp, går å når jeg snur meg i senga! hele tiden! bortsett fra når jeg ligger helt i ro...

men koster ikke det penger da?

skal til fastlege neste tirsdag, så får vi se hva som skjer, men en ting er sikkert, jeg har ikke råd til sånne dyre greier!

bekkenløsning får alle gravide, og vi får også mer "slarkete" ledd ellers i kroppen, og alt dette kommer av et stoff/hormon som heter relaksin. Relaksin gjør at senene som holder leddene sammen slapper av - og dette må til for at bekkenet vårt skal utvides under fødselen slik at babyen kommer ut.

For noen gravide blir leddene, og spesielt bekkenet, mer løse enn hos andre, og gjerne tidligere i svangerskapet, og dette er det som heter bekkenløsningsplager. Om man får diagnosen bekkenløsningsplager med gangbesvær (tror det er det de kaller det) hos legen har man krav på gratis fysioterapi.

Veldig få får alvorlig bekkenløsningsplager, men for de som får det er det en prosentandel (aner ikke hvor mange) som faktisk må slite med dette resten av livet. For de aller fleste blir bekkenet som før når fødselen er overstått.

oi!
men det var jo bra!

men gjør fysioterapi vondt da?

jeg går til fysio (ikke for bekken- men ryggproblemer), og jeg betaler 150 pr time... synes det er verdt det for å kunne bevege meg nogenlunde smertefritt!

ORIGINAL: lenemor

jeg går til fysio (ikke for bekken- men ryggproblemer), og jeg betaler 150 pr time... synes det er verdt det for å kunne bevege meg nogenlunde smertefritt!

Hmm... Sånt skal da vel være gratis når man er gravid! Jeg har ikke betalt noe hos fysio!

ORIGINAL: bæibi

ORIGINAL: lenemor

Hmm... Sånt skal da vel være gratis når man er gravid! Jeg har ikke betalt noe hos fysio!

nope - du har kun krav på gratis fysio om du har diagnosen "Bekkenløsning med gangbesvær"... så kanskje du har en gem fysioterapeut bare!

ORIGINAL: Actrine

Fysioen min (bekkenløsning) var ikke gratis.. jeg betalte 50kr!! altså en egenandel!

NÅ er jeg fader så lei den driten!!!! prøver ALT!  har hatt smerter i rygg i 10år så jeg har prøvd det meste rundt om kring! Kiropraktor er genialt! har ikke fått behandling for bekkenløsning, bare skeivt bekken! nå skal soneterapi prøves ut! Ser frem til det ja!

ja, men har du den diagnosen jeg sier da, eller har du diagnose bekkenløsningsproblemer "bare"? Det er nemlig det "med gangbesvær" som gjør at det blir gratis.

Får håpe soneterapi hjelper da!

du skal ikke betale hos fyso.eg har gått der to ganger i uka siden april.betalte kun 50 pr gang selv.men nå etter 1 julli er det helt gratis.eg hadde ein svak bekkenløsning med nr 1 og mye kraftigere med nr 2.men etter jeg hadde fødd så kjente jeg ingenting.det som er så viktig med bekkenløsnig er at en må bevege seg nok.eg hadde ein driddårlige dag i går,låg for det meste.når jeg kom til fysoterapauten min i dag så kunne hun kjenne kor stiv jeg var blitt siden onsdag når eg var der sist.

men bare jeg sitter her foran datan på BV, så kjenner jeg at etter en liten stund så klarer jeg ikke mer! klarer så vidt å lene meg fram å tilbake...

Back
Topp