Ang barnevernet

dette kommer helt sikkert til å gå kjempe bra..og jeg syntes dere burde møte opp på det møte[;)][:)]

etter det første møte kan dere evt. si at dere ikke ønsker å forsette med det, enn hvis dere ikke møter opp i det hele tatt, vil kanskje gjøre de misstenksomme[8|]

tror barnevernet kan gi masse hjelp og veiledning, er desverre ofte bare alle skrekk historiene vi hører mest om vil jeg tro!!

ORIGINAL: Mamman til my!

Jeg jobber i barnevernet, og vil bare informere om at vi sjelden er "på nakken" til folk [;)] Vi er der for å hjelpe familier og barn som trenger hjelp og støtte. Slapp av, dere har selv bedt om hjelp, og det kan godt være de kan tilby dere god hjelp! Det finnes mange gode kurs/familieveiledning som man kan få, som kan være til god hjelp. Ikke noe farlig [:)]

Barnevernet har et ufortjent dårlig rykte. Folk ser ut til å tro at barnevernet setter klørne i dem de får tak i... men sannheten er at det ofte ikke er ressurser nok til å hjelpe alle som trenger det. I mange kommuner må de legge listen høyt for hvem de kan tilby hjelp. Og det er sånn at barnevernet må ha samtykke fra foreldrene for å gjennomføre undersøkelser og sette igang tiltak. Det vil si at de spør dere foreldre om dere ønsker det, om dere er enig. Dette gjelder ikke dersom barnevernet er alvorlig bekymret for barnets omsorg, i tilfeller der det f.eks. har kommet inn bekymringsmelding som går ut på seksuelle overgrep og annen vold. Da kan vi gjøre noe uten å informere foreldrene/be om samtykke. Ikke ellers. Så det er helt trygt å komme på møtet. Dere vil nok få endel informasjon som gjør at dere ikke ser på barnevernet som en trussel for dere [:)]

Dersom dere nekter å møte, vil barnevernet bli mistenksom og lure på hva dere prøver å skjule, siden dere ikke vil møte dem..? Den tanken hadde ihvertfall streifet meg. Møt opp, spill med åpne kort, fortell hva dere ønsker av hjelp. Så får dere se hva de har å tilby, før dere velger å takke ja eller nei [:)]

Lykke til! [:)]

Hadde du blitt mistenksom om de selv ringte og avlyste avtalen/ønsket om hjelp??

Normal folkeskikk tilsier i alle fall at dere tar kontakt og sier fra.

Å bare la være å møte opp er å sløse med ressurser, hos en etat som trenger alle de ressuresene de har, for å hjelpe barn og foreldre som trenger det. Det er uoppdragent og liten modent, viser ikke akkurat at du er en voksen og fornuftig person...

Men for all del, om du hart lyst til å vise dem at du er umoden som en tenåring som ikke tenker lenger enn egen nesetipp, og ikke bryr deg om andres tid, så la vær å møte opp. Eller vis deg som det såpass voksne mennesket du bør være når du skal bli mor, og ta en telefon.

ORIGINAL: Juliette

Jeg jobber i barnevernet, og vil bare informere om at vi sjelden er "på nakken" til folk [;)] Vi er der for å hjelpe familier og barn som trenger hjelp og støtte. Slapp av, dere har selv bedt om hjelp, og det kan godt være de kan tilby dere god hjelp! Det finnes mange gode kurs/familieveiledning som man kan få, som kan være til god hjelp. Ikke noe farlig [:)]

Barnevernet har et ufortjent dårlig rykte. Folk ser ut til å tro at barnevernet setter klørne i dem de får tak i... men sannheten er at det ofte ikke er ressurser nok til å hjelpe alle som trenger det. I mange kommuner må de legge listen høyt for hvem de kan tilby hjelp. Og det er sånn at barnevernet må ha samtykke fra foreldrene for å gjennomføre undersøkelser og sette igang tiltak. Det vil si at de spør dere foreldre om dere ønsker det, om dere er enig. Dette gjelder ikke dersom barnevernet er alvorlig bekymret for barnets omsorg, i tilfeller der det f.eks. har kommet inn bekymringsmelding som går ut på seksuelle overgrep og annen vold. Da kan vi gjøre noe uten å informere foreldrene/be om samtykke. Ikke ellers. Så det er helt trygt å komme på møtet. Dere vil nok få endel informasjon som gjør at dere ikke ser på barnevernet som en trussel for dere [:)]

Dersom dere nekter å møte, vil barnevernet bli mistenksom og lure på hva dere prøver å skjule, siden dere ikke vil møte dem..? Den tanken hadde ihvertfall streifet meg. Møt opp, spill med åpne kort, fortell hva dere ønsker av hjelp. Så får dere se hva de har å tilby, før dere velger å takke ja eller nei [:)]

Lykke til! [:)]

Hadde du blitt mistenksom om de selv ringte og avlyste avtalen/ønsket om hjelp??

Nei ikke mistanker som var faglig begrunnet. Men man begynner gjerne å lure litt dersom folk ikke dukker opp til møter? [;)] Lurer på hvorfor de har ombestemt seg osv Poenget mitt var ihvertfall at de bør møte opp og høre hva bvt har å tilby [:)]

Å lure på hvorfor de har ombestemt seg er noe annet enn å bli mistenksom. Så jeg bare lurte litt, men skal ikke kverulere mer rundt dette[:)]. Ja, de bør for egen del møte opp. Synd å ikke ta i bruk hjelp man blir tilbudt

Synes det er interressant og følge med på hva som blir skrevet... Jeg jobber selv innenfor barnevernet,og nei; de kommer ikke på nakken din om dere takker nei til hjelp, men jeg er enig i det mange sier; forklar situasjonen og takk nei, ellermøt opp. Barnevernet har også en rådgivende funksjon,ikke bare å gå inn i hjem som har det vanskelig. De kan hjelpe dere med å komme i kontakt med riktig instans f eks,dersom dere ikke vet hva som kunne lønt seg.

Barnevern ansatte er som andre kontorarbeidere innenfor barn- ungdom og omsorgsenheten; ønsker å hjelpe dere til å få en lettere og bedre hverdag [:D]

Lykke til!!! Detta går så bra

Back
Topp