Ang AUF lederen

heleneT

Flørter med forumet
Ser det blir mye diskutert ang at AUF lederen stakk av i båt med en gang han hørte skydd.
Hva syns dere om dette.?

Skjønner man handler i redsel oppi en slik situasjon og instinktiv flykter.
Men som en leder hadde man kansje forventet mere? De tok båten over til andre siden og reiste til hotellet?

Kansje han kunne reddet noen i  vannet om han ble i båten ?

beklager  men jeg syns slike spørsmål er usmakelig.. de var flere enn han i den båten og de skal IKKE ha noe form for skyldfølelse..

synes IKKE det er noe en bør spekulere på, INGEN vet hvordan man reagerer i slike situasjoner.
Selv de som er trent i krisesituasjoner kan ikke vite hvordan en reagerer i en virkelig krisesituasjon når en først havner i en.
Dette er en tøff nok situasjon alle de involverte har opplevd at uansett hvem så trenger ingen av de at noen på nett sitter å kritiserer deres handlinger hvor de mest sannsynlig har handlet av instinkt.

heleneT skrev:
Ser det blir mye diskutert ang at AUF lederen stakk av i båt med en gang han hørte skydd.
Hva syns dere om dette.?

Det synes jeg er raskt reagert og godt tenkt! Ingen er tjent med at han også hadde blitt drept. I en sånn situasjon vil nok alle tenke- løp for livet! Også du emoticon

Dette var vi flere som diskuterte her inne i går og tråden ble slettet fordi en person mente han ikke hadde gjort nok.

Som jeg har sagt tidligere. Han var en leder, men ikke for soldater. Sikkert mange som sliter med tanken på hva dem kunne gjort anderledes, men der og da gjore nok alle det dem kunne da det sto på. Hvor mye klarer en å tenke på når en får vite at det går en gal mann på øya og skyter folk?

Lederen har vel heller ikke forklart seg noe særlig godt etter det jeg har lest og hørt så vi mangler nok flere detaljer.

Nova85 skrev:

heleneT skrev:
Hva syns dere om dette.?

Det synes jeg er raskt reagert og godt tenkt! Ingen er tjent med at han også hadde blitt drept. I en sånn situasjon vil nok alle tenke- løp for livet! Også du emoticon

Enig!!!

Og jeg synes det er usmaklig og respektløst å ta opp dette til diskusjon!

Jeg synes det er unødvendig å i det hele tatt lage en tråd om emnet. Ingen vet hvordan man reagerer i slike situasjoner og overlevelsesinstingtene ville jeg tro sier til de fleste at man bør komme seg bort derfra. Jeg synes ingen burde dømme han for det overhode. Han er et ungt menneske som har hatt det helt forferdelig. La nå gutten være! For alt vi veit kan jo båten de brukte inn ha blitt brukt for å hjelpe andre.. Synse det er usmakelig og dårlig gjort å spekulere.

Jeg er helt enig med deg, men lurer på hvordan folk tenkter siden han får så mye negtiv kritikk.Men ja, stakkars mann :(

For en usmakelig tråd. Hva skulle han gjort, stilt seg forrerst og blitt plaffet ned først? De på båten kjørte for å hente hjelp, og de trodde også det var to andre terrorister som ventet på andre siden, siden gjerningsmannen hadde sagt at det kom to andre politimenn senere. De lå langflate på dekk, og lette etter et sted å gå i land for å hente hjelp. Så han gjorde det han kunne, ingen kan stoppe en med våpen uten hjelp fra andre....

Det var da ikke slik Helene, mye verre. De stakk av med båten (ferga) og forsvant slik at ingen kunne bruke ferga senere. Derfor kom ikke politiet seg ut til øya og måtte praie en annen båt. De fikk motorstopp slik at de ble liggende 15 minutter å vente på å få startet motoren igjen. I denne perioden og i timen før ble mange, mange skutt og drept.

Har man påtatt seg å være leder må man ta ansvaret også. Fordi de stakk av med ferga, var det ingen som hverken kom seg til eller fra øya.

Jeg sier bare FY f...!! Dette er jo direkte smakløst og grusomt!
De som trur de ville reagert så perfekt i en sånn situasjon burde tenke seg om en gang eller to - men hadde kanskje ikke hjulpet noe særlig når en er så tett!!!! 

Kallenavn ikke valgt skrev:
Har man påtatt seg å være leder må man ta ansvaret også. Fordi de stakk av med ferga, var det ingen som hverken kom seg til eller fra øya.

Unnskyld, men er du tett eller bare later du som for å provosere?? 

Kallenavn ikke valgt skrev:
Det var da ikke slik Helene, mye verre. De stakk av med båten (ferga) og forsvant slik at ingen kunne bruke ferga senere. Derfor kom ikke politiet seg ut til øya og måtte praie en annen båt. De fikk motorstopp slik at de ble liggende 15 minutter å vente på å få startet motoren igjen. I denne perioden og i timen før ble mange, mange skutt og drept.

Du var der tydligvis... Så han dro alene med ferjen han da og bare vinket til alle andre?

Du tørr ikke en gang å stå for det du sier å må dermed lage ny profil for så sikre er kildene dine. Hva med at politiet tok lang tid for å komme til Storøya(?) tror du de tok seg en siste kaffe før de dro av gårde? Og hva med alle andre voksne på øya og folk over 20 +. Skal man stille dem spørsmålet hvor mange reddet du?

Jeg var med i diskusjonen i går, og klarer ikke å la være i dag...

FY F**N så usmakelig å spekulere i slikt!!!
Mannen er jo bare 20(?) år, og han kommer heldigvis til å bli eldre fordi han klarte å redde seg!
Hva KUNNE han ha gjort på øya da? I en uoversiktlig situasjon med skyting av maskingevær? de visste ikke hvor mange geværmenn det var osv.
skulle ha prøvd å evakuere? innimellom flygende kuler? evakuere hvor? gjemmestedene ble ofte oppdaget og da hadde de jo ingen sjanse.
hadde vi følt det bedre om han var en av de døde? og hvorfor? hvorfor skulle han blitt en av de heroiske som ofret seg for utøya fordi han har en tittel?

La gutten for guds skyld være i fred, han overlevde fordi han rakk ferga - takk og lov. Han sliter nok med redsel, sårbarhet og traumer han også selv om han ikke så og opplevde noe de andre gjorde.

oh hvite lakenrumpe skrev:
Jeg var med i diskusjonen i går, og klarer ikke å la være i dag...

FY F**N så usmakelig å spekulere i slikt!!!
Mannen er jo bare 20(?) år, og han kommer heldigvis til å bli eldre fordi han klarte å redde seg!
Hva KUNNE han ha gjort på øya da? I en uoversiktlig situasjon med skyting av maskingevær? de visste ikke hvor mange geværmenn det var osv.
skulle ha prøvd å evakuere? innimellom flygende kuler? evakuere hvor? gjemmestedene ble ofte oppdaget og da hadde de jo ingen sjanse.
hadde vi følt det bedre om han var en av de døde? og hvorfor? hvorfor skulle han blitt en av de heroiske som ofret seg for utøya fordi han har en tittel?

La gutten for guds skyld være i fred, han overlevde fordi han rakk ferga - takk og lov. Han sliter nok med redsel, sårbarhet og traumer han også selv om han ikke så og opplevde noe de andre gjorde.

Signerer!

Usmaklig spm, selvfølgelig prøver man å redde seg selv. Ikke begyn å sette spørsmålstegn ved de overlevende. Du skulle skamme deg :o(

Og hvordan kan man forvente at folk skal komme seg utav dette med toppkarakterer når ca. ingen har verken opplevd eller trening for ett slikt angrep. Dette var ikke ei ulykke hvor man kunne få god oversikt og kontroll. Det var snakk om kuler som flagret flere ganger i minuttet!

Monsoon skrev:
For en usmakelig tråd. Hva skulle han gjort, stilt seg forrerst og blitt plaffet ned først? De på båten kjørte for å hente hjelp, og de trodde også det var to andre terrorister som ventet på andre siden, siden gjerningsmannen hadde sagt at det kom to andre politimenn senere. De lå langflate på dekk, og lette etter et sted å gå i land for å hente hjelp. Så han gjorde det han kunne, ingen kan stoppe en med våpen uten hjelp fra andre....

Det må da gå an å lure på andre sine synspunker, og diskuretre/bearbeide de forskjellige hendelsene uten at alt  blir usmaklig?
Ja det er helt tragisk,jeg hadde sikkert kastet meg i båten selv.For som nevnt ovenfor så blir det "alle mann for seg"i en slik situasjon. Men når det er sagt blir jo dette diskutert.
Føler dere lett angriper trådstartere her inne.Som om alt man poster er postet for og få en negativ diskusjon.Kansje man burde tenke seg om før man vrir alt til det negative?

heleneT skrev:

Monsoon skrev:

Det må da gå an å lure på andre sine synspunker, og diskuretre/bearbeide de forskjellige hendelsene uten at alt  blir usmaklig?
Ja det er helt tragisk,jeg hadde sikkert kastet meg i båten selv.For som nevnt ovenfor så blir det "alle mann for seg"i en slik situasjon. Men når det er sagt blir jo dette diskutert.

Synspunkter fører til spekulering. Alle har forskjellige meninger og når det kommer til akkurat dette så bør en holde visse ting for seg selv om man ikke synes han handlet riktig! Disse personene som mener han burde spilt helt hadde nok kastet seg i båten selv og siden ingen vet hva en hadde gjort selv i situasjonen så har man ikke noe rett til å uttale seg om hva andre gjorde.

Back
Topp