Ang. astma og hoste (spesielt om natten)

Meetho

Glad i forumet
Dere som har astmabarn som er veldig plaget av hoste, spesielt om natten, om dere trapper opp medisinen til fullt, hvor lang tid tar det da før det bedrer seg?

Pjokken min har nå en forferdelig dyp tung hoste, noe om dagen, fælt mye om natten. Hører på hosten at det er skikkelig tett nedi der, at han liksom har vansker med å få opp det som irriterer, noen ganger gråter han også i søvne i forbindelse med hosten.

Nå har han gått på fullt med medisiner i tre dager etter anbefaling fra lege da han fikk høy feber og tendenser til hoste. I ettermiddag og utover kvelden har hosten plutselig blitt mye værre (er nå som beskrevet over), men feberen er heldigvis borte.

Det virker ikke som om han er fryktelig tung i pusten utenom hosten, men han plages jo skikkelig når han hoster da. [&o]

Legg han høyt med hodet og litt kaldt på rommet. så skal det bedre seg om det ik gjør det da hadde jeg ringt legen å spurt om di kune hjelpe. vet di har noen tab som løses opp i vann som gjør det lettere å puste.. kan ik huske å dem heter.. sønnen min fikk rs når han va ny i verden og sleit m "astma" annfall ofte fram te han va 15 md.. håper det var noe hjelp i dette

Uff..slitsomt! Aurora var også sånn da hun var mindre (hadde infeksjonsutløst astma)...syntes ikke astmamedisinen hjalp noe særlig på den natthosten egentlig...hjalp mye om dagen da. Aurora er fremdeles sånn når hun blir forkjølet, og det som hjelper henne er kaldt vann i store mangder, ligge med hodet høyt...og BISOLVON...(hun bruker ikke astmamedisiner lenger), fremdeles kan hunhoste til hun kaster opp, men uten dette er det helt grusomt!

Håper gutten din snart blr bedre..er så slitsomt å holde på med den hosten stakkar!!

Tar gjerne 2-3 dager. Hva slags medisiner bruker barnet ditt da? Kanskje det trengs noe med litt ventoline i? [:)]

ORIGINAL: løve78

Uff..slitsomt! Aurora var også sånn da hun var mindre (hadde infeksjonsutløst astma)...syntes ikke astmamedisinen hjalp noe særlig på den natthosten egentlig...hjalp mye om dagen da. Aurora er fremdeles sånn når hun blir forkjølet, og det som hjelper henne er kaldt vann i store mangder, ligge med hodet høyt...og BISOLVON...(hun bruker ikke astmamedisiner lenger), fremdeles kan hunhoste til hun kaster opp, men uten dette er det helt grusomt!

Håper gutten din snart blr bedre..er så slitsomt å holde på med den hosten stakkar!!

Det er infeksjonsutløst astma han har også. Syns som du sier at medisinen hjelper om dagen, men om natten hjelper det ikke særlig [&o]
Nå ligger han og vrir seg i senga, hører det dunker i veggen, og roper mamma i søvne [:(]

Han har en flaske med kaldt vann liggende i senga så han kan drikke når han føler behov for det. Har hevet hodeputen, men nå er han ikke verdens flinkeste til å ligge i ro, så det hjelper nok ikke så mye. Er han ikke bedre i morgen får jeg kontakte lege igjen. Håper vi kan få en time hos fastlegen så vi kunne ha snakka litt om hvordan vi skal se ting an videre, men det er ikke så lett...

ORIGINAL: Helene...

Tar gjerne 2-3 dager. Hva slags medisiner bruker barnet ditt da? Kanskje det trengs noe med litt ventoline i? [:)]

Han går på ventoline og flutide.

Nå når han går på fullt får han 2 puff flutide 3 x daglig, og 2 puff ventoline 5-8 x daglig (hver 3.time om dagen, ved behov om natten).

Når vi brukte bare de medisinene gikk det gjerne en uke før flutiden slo inn.

Sikker på at det ikke er noe allergi også for tiden?

ORIGINAL: Meetho

Nå når han går på fullt får han 2 puff flutide 3 x daglig, og 2 puff ventoline 5-8 x daglig (hver 3.time om dagen, ved behov om natten).

Flutide er jo forebyggende, og ventoline er akuttmedisin...snakk med legen om du kan bruke hostemedisin i tillegg..jeg anbefaler BISOLVON..lett å gi siden barnet bare skal ha noen dråper av gangen. Eneste uteon COSELAN som virker på Aurora. God bedring til lillegutt

ORIGINAL: FF

Når vi brukte bare de medisinene gikk det gjerne en uke før flutiden slo inn.

Sikker på at det ikke er noe allergi også for tiden?

Flutide bruker han hele tiden (2 x daglig), har bare trappet den opp, så burde vel ikke ta så lang tid?

Han er ikke testet for allergier, men i og med at det ser veldig ut til han at han har arvet "min" astma (infeksjonsutløst, reagerer ikke på særlig mye annet) og jeg ikke er allergisk mot noe (testa flere ganger) og han heller ikke har andre typiske allergisymptomer tror vi (men vet jo selvsagt ikke sikkert) at det ikke er allergier med i bildet.

lege vakta og legen har tabeletter som skal løses opp i vann å drikkes de åpner luftveiene og gjør det lettere å puste.. legg ei pute under madrassen eller oe under beina på senga så han ligger på skrå uansett hvor urolig ha er. ka legge ett helse teppe under rompa på ann så han ikke sklir ned.

Huff, nei da hjelper det vel neppe med mer medisiner... Vi klarer oss foreløpig med flutide...

Bortsett fra det som allerede er nevnt har jeg vel ikke særlig med råd å komme med. Eneste som virker litt her hos oss er å la henne ligge sammen med meg. Vet ikke helt hva det er som gjør det, men hun kaver vel litt mindre og roer ser lettere da, slik at hosteanfallene gjerne blir kortere og lettere...

God bedring til lillegutten!

snuppa mi skal nå begynne på noen tabeletter før høst/viteren slår inn.. *tenke hva de het*.. skulle visst hjelpe mot noe[8D] Hun responderer veldig dårlig på medisinen i perioder. Skal derfor allergi testes på nytt nå i vinter.

Huff, nei da hjelper det vel neppe med mer medisiner... Vi klarer oss foreløpig med flutide...

Bortsett fra det som allerede er nevnt har jeg vel ikke særlig med råd å komme med. Eneste som virker litt her hos oss er å la henne ligge sammen med meg. Vet ikke helt hva det er som gjør det, men hun kaver vel litt mindre og roer ser lettere da, slik at hosteanfallene gjerne blir kortere og lettere...

God bedring til lillegutten!

Akkurat det hjelper faktisk her også! Natt til torsdag hadde han begynnende hoste, satt i stua og hørte hosten over hele huset, så da han våkna med feber seint den kvelden og ikke ville roe seg igjen, tok vi han inn i vår seng, og da hosta han ikke noe særlig resten av natta [8|] Er vel noe i det du sier, at de blir roligere av det.

ORIGINAL: * supermeg*

snuppa mi skal nå begynne på noen tabeletter før høst/viteren slår inn.. *tenke hva de het*.. skulle visst hjelpe mot noe[8D] Hun responderer veldig dårlig på medisinen i perioder. Skal derfor allergi testes på nytt nå i vinter.
Singulair?

ORIGINAL: FF

ORIGINAL: * supermeg*

Singulair?

kan stemme det ja...

Her er også Isak plaget med hoste ! [&:] Legen mistenker at han har astma..Men vet ikke enda..Skal snart ha skikkelig utredning på han !

Vi gir bricanyl da..Men funker kun i perioder ! Men når den funker så går det ganske kjapt ja...

Nå har jeg sendt i barnehagen med instrukser om full medisinering. Bruker stort sett å være i god form om dagen, så håper det går greit.

Gikk greit i natt, hosta ikke så mye som han gjorde om kvelden [:)]

ORIGINAL: Lille Lilla mumi

Nå har jeg sendt i barnehagen med instrukser om full medisinering. Bruker stort sett å være i god form om dagen, så håper det går greit.

Hei snuppa..
Heike gir Yrja sånn singulair i pulverform som hun har i maten hans. Den har gjort at hun ikke hoster lenger. At hun ikke trenger noen andre medisiner.. Kanskje du skal høre med legen om det??

http://www.singulair.no/astma/about/about_singulair.html

Får høre med legen neste gang vi tar turen dit [:)]

Takk for svar snuppa [:)]

Hei snuppa..
Heike gir Yrja sånn singulair i pulverform som hun har i maten hans. Den har gjort at hun ikke hoster lenger. At hun ikke trenger noen andre medisiner.. Kanskje du skal høre med legen om det??

http://www.singulair.no/astma/about/about_singulair.html

Får høre med legen neste gang vi tar turen dit [:)]

Takk for svar snuppa [:)]

Bare hyggelig.. Får håpe du finner noe som hjelper på han. Magnus har jo også infeksjonsutløst astma. Men vi prøver og kutte ut medisiner nå. Ikke fått fluitide på LENGE.. Og han hoster nesten ikke lenger..
Her syntes jeg fluitiden fungerer BEST..  Men hvilken styrke får du? 50 mg?? Den får du sterkere så kanskje du skulle fått en barnelege til å se på han.

Flutiden er 50 mikrogram/dose ja.
Her kan vi bare glemme å kutte ut medisiner, men har endelig klart å holde oss på laveste nivå (flutide 2 x daglig) i nesten en mnd helt frem til då. Har bare vært noen få dager innimellom med laveste medisinering før det, helt siden vi begynte før jul.

Hmm, får få oss en time hos fastlegen og høre hva han sier...

Back
Topp