Ang arbeidstid

*josefine*

Elsker forumet
Min normalarbeidstid er mandag-fredag typ 8-16 jobb, men dette er ikke definert i min arbeidsavtale.
Kan arb.giver da kreve at jeg jobber lørdag og søndag?
Står forøvrig kun at jeg har 37,5 timers uke i avtalen. Jobber i kommunen.

Skal ikke si sikkert men har du 37,5 timers uke kan du hvertfall ikke jobbe søndag tror jeg... For det kommer under turnus og da er det 35,5 timers uke....

Hva slags jobb har du??

Det skal stå i "arbeidshåndboka". Kommer Ann på stillingen din, men det er vanlig at arbeidsgiver kan kreve å jobbe ved ekstra behov (eksempel er vareopptelling 1.1). Men da skal det kompenseres enten økonomisk eller avspasering, gitt av avtalen din.

De må jo forholde seg til det som står i kontrakten og der står det 37,5 timer. Men kan godt være at noen av disse timene faller på helg, det er jo ikke spesifisert. Men da må du jo ha tilsvarende fri i uka så du ikke overstiger timeantallet. Alt over 37,5 blir jo overtid.

Men er det kun i spesielle tilfeller du nå skal jobbe lørdag og søndag eller er det på fast basis?

Skal ikke si sikkert men har du 37,5 timers uke kan du hvertfall ikke jobbe søndag tror jeg... For det kommer under turnus og da er det 35,5 timers uke....

Hva slags jobb har du??

Stemmer det at redusert arbeidstid for belastning på søndager... Men 37,5 eller 35,5 er definert i tariffavtale og er snillere enn lovverket...

Der jeg har jobbet har det stått i kontrakten at man har jobbhelg. Feks hver tredjehelg

Back
Topp