ang angst medisiner...

Lefsen84

Forumet er livet
Noen som har vert borti Cipralex før? Jeg fikk beskjed av legen min idag om å bytta til denne isdedenfor den jeg har gått på som heter seroxat, og da skulle jeg trappe ned på seroxaten mens jeg begynner på Cipralex fosiktigt.
Noen som har vert borti denne som kan komme med noen ærfaringer? Jeg er så vett skremt her jeg sitter, jeg er så "dum" og alltid leser godt gjennom brugsanvisningen der det står sinnsygt mye om bivirkninger og slikt, og noen av dem likkte jeg ikke i det hele tatt!!

Har ikke vært borti akkurat denne typen medisiner, men har vært borti andre sterke medikament innenfor psykiatri. Dersom du er i tvil, syns jeg du skal be om en second opinion fra en annen lege, det er aldri dumt!:) Prøv å les litt i felleskatalogen, hvis ikke der bare står det samme som i bruksanvisningen. Det er sterke medisiner det er snakk om, så er bedre å være føre var!:) legen vet nok sikkert hva han prater om, men er nok greit å høre med en annen lege også, så ihvertfall DU blir tryggere!:)

I en periode for endel år siden, fikk jeg de utskrevet, men de hadde motsatt effekt på meg, jeg sleit ikke med angst da, men var deprimert, hørt at de kan være helt supre og hjelpe for mange, så kan godt hende de vil funke bra for deg, vil tro det vil være verdt et forsøk[:)]

En jeg kjenner fikk utskrevet disse, men han ble aldri så han turte å ta dem. Jeg ble selv skremt da jeg leste om bivirkningene, og det at jeg vet av en som er blitt avhengig av slik type medisin...

ORIGINAL: blessa

En jeg kjenner fikk utskrevet disse, men han ble aldri så han turte å ta dem. Jeg ble selv skremt da jeg leste om bivirkningene, og det at jeg vet av en som er blitt avhengig av slik type medisin...

En blir ikke avhengig av denne typen medesin, det er ikke et B preparat...men en må trappe gradvis ned på dem når en slutter for ikke å få for strerke bivirkninger...

Bivirkninger må en regne med med disse medisinene, men normalt er det svake bivirkninger som kvalme å rastøshet som går over etter en 14 dagers tid, en blir alltid dårlig før en kan bli bedre[;)]

Jeg har gått på de i tre perioder i livet hvor jeg har slitt med depresjon, bl.a. fødselsdepresjon. Jeg har ikke hatt en eneste bivirkning, bare blitt meg selv igjen, på en måte. Depresjonene kom av at jeg hadde for lite serotonin i hjernen, og da må det medisiner til. Mange tror at man MÅ til psykolog også dersom man får en depresjon, men dersom den skyldes mangel på serotonin så er det medisiner som må til.

Man blir IKKE avhengig av en slik type medisin. Mange påstår at alle legger på seg av de og blir avstumpet følelsesmessig, men det varierer fra person til person. Jeg fikk, som sagt, ingen bivirkninger.

Har brukt den ett år.... selv om man kun skal bruke den sammen med terapi, brukte jeg den ett år på egenhånd [8|]. Ble bare kvalm de første dagene.... er jo vanlig... Og syns det var tøfft å slutte på de igjen.
Ellers var det helt greit å gå på de... selv om de kuttet både topper og bunner da... som er hele poenget. Men jeg likte det ikke så godt da.
Medisinen brukes vel ikke mot angst heller, men depresjoner.

tusen takk for alle svar!! Nå har jeg nettopp hatt deeeet mega annfallet pga medisinen, jeg skalv og ristet som bare og var svimmel og rett og slett langt nede. Det som startet det var at Sofie våknet og begynnte å grine, jeg er alltid den som våkner av henne først og da tok jeg å spurte om sambo kunne ta å gå til henne, han gjorde det, men etter en stund der jeg akkuratt hadde fått sovnet så begynnte hun å grine igjenn, da gikk jeg, jeg smalt i den ene veggen og sjanglet inn til rommet hennes akkuratt som jeg skulle vært dridas.. gikk å la meg igjenn og tenkte over at det var nå merkeligt som kroppen skulle skape seg, og da kom det..kvalmen og brekking, skjelving og bla bla.. da var det og rive opp sambo og få trøst/hjelp, tenkte at jeg aldri skulle begynnt på ny medisin, *griner* jeg er så lei av alt dette.. Akupunkturen jeg var hos for 2-3 uker sia var det som utløste hele angsten min igjen, og slikt har det vart nå omtrent hver dag, og nå i natt[:(] Har noe som heter panikk angst, det er ikke lett å holde under kontroll, men når legesenteret åpner i dag så skal jeg ringe ned dit og si at jeg trenger oppfølging heranne.. dette er kun 2 dagen min med den nye medisinen og nedtrappinga på den gammle, og allerede så sliter jeg.
Nei huff, skulle ringt til pshykolog også , prøvdt å finne ut hva som er feilen med meg. Og idag som Sofie jenta mi blir 2 år..huff hipp hurra liksom..

ORIGINAL: Gulljenta07

Vet dette har ingenting med denne tråden å gjøre, men gratulerer så mye med dagen til jenta di 

tusen taakk[:)]

hei... eg går på denne medisinen... 15 mg tar eg:) den er heilt fantastiske.... men de 4 5 første dagene hadde eg åg slik du beskriver... men d går øve ... slapp av... lykke til:) å grattis til jenta di....

Hei!Gått på 25 mg cipralex tidligere(sterk depresjon).

Jeg merka igrunn ikke noe forskjell med den,ble som sukkertøy den gang.Ikke engste deg,du begynner på 5 mg sikkert,og det er ikke mye du merker da.

Er heldigvis blitt frisk nå og er 100% medisinfri[:D]

Kjenner ein som bytta fra remeron til cipralex og han blei eit "nytt" menneske...blei seg sjølv igjen[:)]

90 % av seretoninlageret ligger i magen - så det påvirkes i sterk grad av forholdene der. Kost og bakterieflora. Som svar på at det MÅ medisiner til for å få opp seretoninnivået.

hm..oki..jeg ringte til legevakta og spurte dem der også sia jeg hadde hatt slik reaksjon som jeg hadde, følte at jeg trengte å få vite litt mer om dette uten legen min liksom. Og da sa han at jeg skulle fortsette slikt 2 dager til ca og vist det ikke gidde seg så skulle jeg kutte ut seroxaten og øke til 10 mg med Cipralexen.. følte meg ikke vell når jeg snakket med han, det virket som at det var ett bry for at jeg ringte til han ang dette.. ble satt over fra helsesøstera i resepsjonen og rett til selve legen, det hørtes ut som jeg vekkte han og at han sov hjemme...
Nei snakket litt med mamma om dette og hun sliter med angst selv så hun vet hva heg går gjennom, så hun har aldri måtta gå på 2 forskjellige angst medsiner mellom skiftinga, så hun sa at det hørtes ut som at de 2 type medisinene ikke passet sammen, pga reaksjons måten min, så jeg har valgt å ikke ta Cipralexen videre ennda og bare fortsette på seroxaten til jeg får snakket med legen min face to face på mandag. Jeg har kun gått 2 dager på cipralex og kun 5 mg så det gjør ingenting å kutte den ut.Jeg kjenner at jeg ikke orker ennda en natt med slike opplevelser, ville bare kutte meg opp og dra meg ut av kroppen så jævligt som jeg hadde det

hm..oki..jeg ringte til legevakta og spurte dem der også sia jeg hadde hatt slik reaksjon som jeg hadde, følte at jeg trengte å få vite litt mer om dette uten legen min liksom. Og da sa han at jeg skulle fortsette slikt 2 dager til ca og vist det ikke gidde seg så skulle jeg kutte ut seroxaten og øke til 10 mg med Cipralexen.. følte meg ikke vell når jeg snakket med han, det virket som at det var ett bry for at jeg ringte til han ang dette.. ble satt over fra helsesøstera i resepsjonen og rett til selve legen, det hørtes ut som jeg vekkte han og at han sov hjemme...
Nei snakket litt med mamma om dette og hun sliter med angst selv så hun vet hva heg går gjennom, så hun har aldri måtta gå på 2 forskjellige angst medsiner mellom skiftinga, så hun sa at det hørtes ut som at de 2 type medisinene ikke passet sammen, pga reaksjons måten min, så jeg har valgt å ikke ta Cipralexen videre ennda og bare fortsette på seroxaten til jeg får snakket med legen min face to face på mandag. Jeg har kun gått 2 dager på cipralex og kun 5 mg så det gjør ingenting å kutte den ut.Jeg kjenner at jeg ikke orker ennda en natt med slike opplevelser, ville bare kutte meg opp og dra meg ut av kroppen så jævligt som jeg hadde det

Cipralex er en av de "snilleste" antidepressivene, med minst bivirkninger. Har gått på de i ca 4 år og syntes de er heeelt supre[;)] Og går på de pga angst...

ORIGINAL: sofiesmamma

tusen takk for alle svar!! Nå har jeg nettopp hatt deeeet mega annfallet pga medisinen, jeg skalv og ristet som bare og var svimmel og rett og slett langt nede. Det som startet det var at Sofie våknet og begynnte å grine, jeg er alltid den som våkner av henne først og da tok jeg å spurte om sambo kunne ta å gå til henne, han gjorde det, men etter en stund der jeg akkuratt hadde fått sovnet så begynnte hun å grine igjenn, da gikk jeg, jeg smalt i den ene veggen og sjanglet inn til rommet hennes akkuratt som jeg skulle vært dridas.. gikk å la meg igjenn og tenkte over at det var nå merkeligt som kroppen skulle skape seg, og da kom det..kvalmen og brekking, skjelving og bla bla.. da var det og rive opp sambo og få trøst/hjelp, tenkte at jeg aldri skulle begynnt på ny medisin, *griner* jeg er så lei av alt dette.. Akupunkturen jeg var hos for 2-3 uker sia var det som utløste hele angsten min igjen, og slikt har det vart nå omtrent hver dag, og nå i natt[:(] Har noe som heter panikk angst, det er ikke lett å holde under kontroll, men når legesenteret åpner i dag så skal jeg ringe ned dit og si at jeg trenger oppfølging heranne.. dette er kun 2 dagen min med den nye medisinen og nedtrappinga på den gammle, og allerede så sliter jeg.
Nei huff, skulle ringt til pshykolog også , prøvdt å finne ut hva som er feilen med meg. Og idag som Sofie jenta mi blir 2 år..huff hipp hurra liksom..

Er normalt med reaksjoner de første 2 ukene før det gir seg. Jeg begynte med de pga alle typer angster[&o] Hadde anfall osv. De første 2 ukene på de var heeelt jævlig, var dårlig og skikkelig sjuk. Men en dag var bare alt borte og en ny hverdag begynte[:D] Begynte på 5 mg for så og øke til 10mg etter 1 uke...[;)]

Du er nødt til å gi det litt tid! Det du beskriver er helt vanlig, man kan få *smeller* i hodet, søvnforstyrrelser, kvalme men det går over!! Fristende å tenke at det kan ha en sammenheng med sykdommen din at du føler det sånn, og ikke bare virkninger av tablettene? Ikke vet jeg, men prøv å tenke på medisinen du har fått som hjelpen din ikke noe som vil gjøre deg vondt! Lykke til![:)]

Back
Topp