Ang ammeslutt *hjelp*

• Trådstarter Trådstarter Turid-Laila
  • Opprettet Opprettet
T

Turid-Laila

Guest
Jeg har ikke amma på 3 dager nå, og det er så vondt i puppene nå

Jeg går i dusjen og masserer i varmt vann, prøver så godt jeg kan å håndmelke ut den verste sprengen, men jeg er visst ikke helt dreven i det da [X(] Jeg har gjort det ca to ganger om dagen da, tidlig og sent.

Men det gjør jo så vondt. I sidene på puppene på en måte, yttersidene på begge puppene er harde, og klumpete. Jeg masserer, varmt vann/klut, jada, prøvd det meste tror jeg.

Stramt over puppene også.

Er det bare sånn jeg må holde ut dette til melka forsvinner av seg selv? Eller er det veldig fy-fy å bruke pumpa heller på den verste sprengen?

Riktignok har jeg helst lyst til å pumpe puppene helt tomme for å ikke ha det så vondt lengre i puppene, men da blir det vel helst bare mer melk da?

I går kasta mannen en chipspose på meg og jeg bomma og den landa på puppen. Jeg hylte som om noen skulle ha stikket en kniv i meg altså [X(]

Har ikke noen gode råd til deg egentlig, men kan fortelle deg hva jeg gjorde da jeg slutta og amme; det var himla vondt til og med bare å håndmelke. Så til slutt så lot jeg alt bare stå til, med melkespreng og shiiiiit vonde bryster. Men det gikk over etter noen dager heldigvis.

Da jeg slutta brukte jeg pumpa...pumpa ut ca 40ml (bare verste sprenget) ca 2 ganger i døgnet...til slutt så ga det seg...pumpa ut bare i 2-3dager [:D]

Hehe ja. Disse er også jævlig vonde, såvidt jeg klarte å håndmelke litt en gang. Men greit å vite at det er en ende på det da om ikke annet.. Men men... Noen dager til ja... Håper jeg i det lengste [X(]
Takk for svar [:)]

Aha. Høres bedre ut for min del med pumpa, siden jeg ikke var god på håndmelking hvertfall [8D] 

Men noen her inne sa at det opprettholdt melka. Men tenker om jeg drøyer lengre og lengre med å pumpe så burde det vel bli mindre og mindre i det minste?

jeg brukte pumpa og til slutt håndmelka jeg bittelitt. Melka er ikke heeelt borte enda, men har ikke vondt i sidene lenger eller spreng [:D]

Høres bra ut. Pumpa litt nå jeg rett og slett... Ble litt for ille. Var deilig å få "puste" igjen [:D] Så går jeg i dusjen senere og masserer litt på de klumpene.

Melka forsvinner jo ikke helt. Kunne klemme ut melk etter 4 år jeg [8D] Slutta å amme da Ronja var 6,5 mnd [8D]

Tror ikke det er noen fare å bruke pumpa, bare du ikke pumper deg tom hver 3.time...

dette skriver ammehjelpen :)

Plutselig avvenning

En akutt situasjon som krever plutselig avvenning, kan være dersom man opplever plutselig spedbarnsdød eller at du selv blir syk. Det kan for eksempel være at et medisinbruk ved sykdom ikke er forenlig med amming. Det kan også hende at du eller barnet plutselig bestemmer dere for at det er nok. Pump ut nok melk til at det ikke lenger er spreng. Det kan også hjelpe å gå med en litt stram BH eller binde opp brystene med et skjerf eller lignende, slik at det oppstår et mottrykk. Da oppfatter kroppen det slik at brystene er fulle, og produksjonen avtar.

Link her

Håper det ordner seg ! Brystspreng er ikke godt [:'(]

knytt et skjerf rundt brystene for å presse melka, så slutter det å komme mer melk. gjorde det hos meg. de gjorde det i gamla dager for å bli kvitt melka

Jeg pumpa meg kanskje en gang på natt å en gang på dag [:)] Forsvant hos meg....uten problemer [:D]

Takk for alle råd.

Skjerf orka jeg ikke mer, syns det var utrolig ubehagelig.

Men pumpa meg den dagen, en del da, for det var blitt så mye kuler og vondt i puppen.
Så pumpe jeg meg dagen etterpå, kun sprengen, men da fikk jeg faktisk ikke sprengen før langt utpå dagen [:D]

Og idag kjenner jeg ikke noe til noe spreng en gang. Så nå går det rette veien. ¨

Men da vet jeg at pumpa er mer effektiv for min del enn håndmelking [:)]

Back
Topp