Ang alkohol

Greit med ett glass vin hver dag, men 2-3 pils blir vel mye.

ORIGINAL: Frida82

Er vel ikke mer alkohol i to tre pils enn i ett glass vin?

må en ha det vær kveld vil jeg si at en har problemer. men av og til er vell greit. jeg hadde en periode hvor jeg tokk en pils når jeg kom hjem fra kveldsskifte.

ORIGINAL: mammaa

Er vel ikke mer alkohol i to tre pils enn i ett glass vin?

Jo det er det. det er 0.33 l i en flaske øl og det er 4.5% alkohol i hver flaske

I en hel vinflaske eer det vel mellom 13-17 % alkohol. og da blir det mindre alkohol i et gass vin enn 3 øl

jeg vil påstå at det er forskjell på et glass vin og 2-3 øl jeg altså.. la oss si det er 17% alkohol i en vin og 4,7 i en øl, så ser du for deg mengdeforskjellen. et glass vin er i realiteten ikke mer enn et halvt glass, selv om mange heller oppi mer, og da blir jo det ganske lite ift 3 halvlitere med øl..

nei, hadde sambo drukker 2-3 øl hver kveld hadde jeg sagt i fra!

Spørs hvem som gjør det.

Om Bestefar vil ha en cognac hver kveld eller Bestemor et glass vin, så værsegod, og jeg stempler dem ikke som alkoholikere...heller livsnytere[;)]
Men jeg hadde nok ikke likt at sambo skulle ha seg 2-3 øl hver kveld. Ei heller at jeg selv skulle begynne å drikke et glass vin hver kveld. Bare fordi jeg synes det er unødvendig egentlig... dyrt også i lengden[8D]
Vi bruker sånne ting med alkohol som noe godt vi koser oss med når det skal være litt ekstra.. Andre gjør som de vil.
Men hvis noen MÅ ha alkohol hver dag for at dagen skal være grei så har de et alkoholproblem.

Eksempler på 1 alkoholenhet er:
En flaske (33 cl) pils på 4,5 vol %
Et glass (15 cl) vin på 12 vol %
Et lite glass (7,5 cl) sterkvin 20 vol %
Et lite glass (4 cl) brennevin 40 vol %

tata! så det så!

for meg: 1 glass vin = går helt fint. 3 øl = på en snurr. nesten. litt overdrevet, men tja, jeg tåler ikke så masse. haha. 

Enig. [:)]

ORIGINAL: Nozy Rosie

Enig. [:)]

ups. glemte å si at jeg er enig i denne:)

Back
Topp