Ang Øyekatar...

babymama81

Elsker forumet
Mini våkna i dag med øyekatar
Har blitt værre utover dagen
Mener jeg har hørt legene ikke skriver ut noe for det lenger?
Kan jeg sende i bhg på mandag, eller må han være ferdig?
Hvor lenge sitter det i??

Mange spørsmål, håper du har noen svar,,,

Takk

Man trenger IKKE holde barnet hjemme fra bhg pga øyebetennelse. Man bør tørke vekk pusset med kokt vann, evt skylle øyet med saltvann (fra apoteket!), et par ganger om dagen. Man bør gå til lege hvis barnet har VONDT i øyet eller om det er veldig rødt og irritert. Man må være svært nøye med håndhygiene, både barnets og egen, spesielt etter at man har vasket øyet. Kontaktpunkter bør også vaskes dersom barnet er så gammelt at han/hun selv åpner dører/skrur på kraner osv...

Man trenger selvfølgelig ikke å bli helt hysterisk ift vasking osv, men for å få det raskest mulig vekk og unngå at andre blir smittet...

Det er opp og ned fra barnehage til barnehage og kommuner
Der unga våres går så får de ikke lov å komme hvis de ikke blir behandlet, dette er det kommunelegen som har bestemt

Jeg fikk øyesalve og øyedråper mot øyekatar til Småtten her.. Han har allerede hatt det 3 ganger. brukte også kokt vann:)

Øyekatar er svært smittsomt det selveguget. 

Det kan gå over av seg selv, men jeg hadde startet på behandling da øyedråper. 

Legen beskrev det som at du har fult av småstein på øyet som du ikke får bort og er meget ubehagelig. 

Som regelt får vell ikke barnet gå i barnehage vis man ikke er under behandling da det smitter fortere en svint! 

*Queen* skrev:

Øyekatar er svært smittsomt det selveguget. 

Det kan gå over av seg selv, men jeg hadde startet på behandling da øyedråper. 

Legen beskrev det som at du har fult av småstein på øyet som du ikke får bort og er meget ubehagelig. 

Som regelt får vell ikke barnet gå i barnehage vis man ikke er under behandling da det smitter fortere en svint! 

Nå til dags gir de ikke antibiotika for øyekatarr, da det ikke er farlig. Det nye er jo da også at man trenger ikke å ha påbegynt noe behandling for å kunne gå i barnehagen. Det holder å vaske med kokt vann og/eller skylle med saltvann. Er barnet veldig plaget kan man prate med legen eller holde barnet hjemme fra bhg for barnets del. Har hatt øyekatarr selv, og det føles ikke som man har småstein på øynene hele tiden, det kan føles slik når man har mye gugge, men det vasker man bort. Det er bra de går bort fra å gi antibiotika for dette her da det er overforbruk av det, noe som ikke er særlig gunstig.

Du kan sende i barnehagen på mandag ja. Er du redd de skal sende deg hjem igjen kan du ta en tur innom f.eks. folkehelseinstituttets hjemmeside og printe ut de nye retningslinjene og vise barnehagen. Hvor lenge det sitter i varierer. Har du tilgang på åpent apotek i morgen så går det an å kjøpe reseptfri øyesalve. Vi var hos legen med eldste vår i Sverige i fjor sommer, da fikk vi bare beskjed om å vaske med sterilt/kokt lunket vann og/eller skylle med saltvann. Fikk også beskjed om at vi kunne kjøpe øyesalve og bruke det om vi ville det. De er tydeligvis kommet lenger i Sverige med dette her enn i Norge, vi var på "legevakten" der siden vi jo naturlig nok ikke har lege der.

Er ungen din veldig plaget så holder du ham selvsagt hjemme, men plages han ikke så har du lov å sende i bhg.

Back
Topp