Angående vekt-tråden.

-Siri-

Flørter med forumet
Jeg ser at det er noen som har gått opp en del allerede.
Jeg lurte på om dere og fikk beskjed av jordmor/lege at dere har gått opp for mye på kort tid?
(Den tiden jeg snakker om er faktisk fra før du ble gravid til nå.)

Jeg fikk den beskjeden av jordmor og fikk så dårlig samvittighet. Jeg trodde jo at jeg hadde gått opp så himla mye :/
Det ble 5,5 kg da, men det var etter frokost og med klær på (når jeg veier meg hjem og på samme måte som startvekten ble registrert har jeg gått opp nesten 4 kg).

Hvordan ser dere på vektoppgang i svangerskapet?

Min jordmor og lege prøver å roe meg ned. De mener at mine 10 kilo er helt normalt i uke 25 og at jeg skal slutte å tenke på det. At de aller fleste går ned etter svangerskapet uansett.

Vi er alle forskjellige :) noen legger raskere og mer på seg enn andre i svangerskapet. Noen holder mer på vann osv. Kan man ikke trene, så nei vel. Men så lenge man er i en normal aktivitet, spiser variert og for det meste Sundt, så går det bra! Husk at det ikke er f.eks 10 kg med fett vi har lagt på oss :p

Har lagt på meg relativt mye jeg, men stresser ikke med det. Hverken fått kjeft av jordmor eller lege. Alle prøver og blodtrykk er bra og det er nå det viktigste tenker jeg. Et svangerskap vil være forskjellig for alle, det trenger ikke være farlig å gå opp en del. 5 kg er jo ingenting, med mindre det er noen helsemessige årsaker i tillegg.

Herregud for en beskjed å få da.. :( Det er absolutt ikke mye! Alle er forskjellige, å så lenge man er frisk ellers så er det null problem! :) Ta det med ro du, og nyt svangerskapet <3

Hæ? 5kg siden før du ble gravid? Det er da ikke mye? Nå er jo folk forskjellige, og jeg vet jo ikke hele helsen din. Men jeg tenker at i utgangspunktet var ikke dette noe høyt tall. Jeg har lagt på meg 3kg og jordmor var veldig fornøyd med det.

Hæ? 5kg siden før du ble gravid? Det er da ikke mye? Nå er jo folk forskjellige, og jeg vet jo ikke hele helsen din. Men jeg tenker at i utgangspunktet var ikke dette noe høyt tall. Jeg har lagt på meg 3kg og jordmor var veldig fornøyd med det.
Jeg har også lagt på meg 3 kg, men min jordmor var nesten misfornøyd med det.
Men uansett om man legger på seg litt, litt mer eller mye, hva skal de gjøre liksom?? Sultefôre vordende mor?? :o

Jeg har også lagt på meg 3 kg, men min jordmor var nesten misfornøyd med det.
Men uansett om man legger på seg litt, litt mer eller mye, hva skal de gjøre liksom?? Sultefôre vordende mor?? :o

Nei, det blir som det blir tenker jeg. Folk er så forskjellige, andre har gått ned i vekt og noen har lagt på seg. Det finnes ingen fasit. Sultefôring utgår hvertfall..

Er litt stor fra før, men har ikke koe problem med helsen, hverken med blodtrykk eller blodsukker. Har aldri hatt det heller og prøvene nå er også normale.
Men hun så vel sikkert på størrelsen min og mente at jeg ikke burde gå opp så mye da..? :/

Sist fikk jeg beskjed om at jeg fiiint kunne gå opp 20 kg tilsammen uten at det gjorde noe. La på meg 7 kg bare i 1. trimester og 18 kg totalt. Var på grensen til undervektig før svangerskapet da.
Nå har jeg gått opp 7 kg, uke 28, og vekt hos lege og jordmor viser ca 1 kg forskjell, og legen påpekte i går at det er stigningen de ser mest på.

5,5 kg høres absolutt ikke mye ut.

Neida, jordmor sa ingenting om at jeg har lagt på meg 11-ish kilo.
De har ikke pleid å kommentere det selv om jeg har lagt på meg mye i alle mine svangerskap (hhv 16 kg, ca 22 kg og ca 20 kg).
Jeg er helt normalvektig til vanlig (str. M/38-40).

Min jordmor og lege prøver å roe meg ned. De mener at mine 10 kilo er helt normalt i uke 25 og at jeg skal slutte å tenke på det. At de aller fleste går ned etter svangerskapet uansett.

Samme her... Fikk beskjed av jordmor at dersom jeg ikke hadde gått opp de 10 kg (60 kg nå) så hadde hun blitt bekymra...

Jeg er også overvektig i forhold til bmi. Og veide 90 kilo før graviditet. Så helt klart ikke undervektig akkurat. Men ikke stor heller. Veide 118 på mitt meste og var veldig fornøyd med vekta rundt 89/90.

Så i forhold til bmi har jeg gått opp mer enn jeg burde gjennom hele svangerskapet. Men tror ikke så fryktelig mye på bmi egentlig..

Har gått ned 12 kg til nå jeg... Så har gått ned like mye til nå 22+1 som jeg gikk opp sist svangerskap. Er mindre nå enn det jeg var da jeg ble gravid sist. Ingen som sier noe på vekta mi pga jeg har mye å ta av. Å har lagt om kosthold å slikt helt.

Før vekta har jo endel å si om hva som er greit å gå opp å ikke. Har forstått at de helst ikke vil at man skal gå opp mer enn 15kg sånn i snitt. Syns liksom man må se ann den gravide litt også. Men mye vekt økning kan jo bidra til komplikasjoner. Så er vel da jordmor blir bekymret. Å man bør jo spise Sundt å ikke spise for to :p

Sist svangerskap fikk eg kjeft fordi eg var gått opp så lite, 5kg i uke 34, 5 dager etterpå hadde eg lagt på meg 7kg til i bare vann, ble sjekk på sykehuset da siden stoffskiftet var på bærtur. Ikke bare bare dette med vekten som gravid :)

Var gått opp 14 kg i uke 24,jeg sa jeg syns det var mye jordmor mente det var helt normalt.

Jeg hadde nesten forventa noen spm da jeg synes mine kg kom rimelig fort denne gangen, men legen sa det ikke var noe å tenke på. Var godt innfor normalvekta da jeg ble gravid. Men alle tester er fine og jeg føler meg bra, hehe og svær. Men så lenge jeg ikke lever på junkfood skal jeg bare ta det som det kommer tenker jeg. Gifteringer er av nå, så merker jo det er en del vann i kroppen også nå.

Det trøstet meg litt dette da, dere lettet samvittigheten min :)
Jeg får heller overhøre jordmoren og ta veiingen hjem for å få den mer jevn.

Jeg tenker så lenge du spiser sunt og er veldig bevist på hva du putter i munnen samt er aktiv og ikke spiser endel junkfood og sukker så er kiloene sunne og baby kilo du ikke kan kontrollere :)
Er uke 31 nå og er opp 1 kg bare, super fornøyd med det.

Back
Topp