Angående ul

Siljemor_82

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Jeg skal på ul i uke 12. Jeg ønsker at det skal sees etter kromosomavvik etc, men er dette noe man må be om, eller gjør gynekologen det automatisk? Føler meg på en måte litt dum hvis jeg spør om hun kan se etter om babyen er syk eller ikke... Hvis dere skjønner...

Du har bestilt privat ul eller...?
Jeg har hatt ul rundt uke 12 tidligere, og noe av det jeg ønsket de skulle se på var jo bl.a. nakkefold. Virket som om det var helt normalt å spørre om det der jeg var i hvert fall, og at det gjerne er derfor man bestiller ul i nettopp den uken... :)

Ikke alle som gjør det, så er veldig greit å høre om de sjekker sånt. Jeg må reise halve norge for å få det sjekket, men det er da gyn på sykehuset her som henviser meg så jeg får alt dekt. Da er det duotest/dobbeltest og ul hvor de sjekker/ser spesifikt etter feil.

Jeg tror det er helt normalt å spørre om, men jeg ville nok spurt uansett for å være sikker ;)
Tror nok ikke du blir den første som spørr dem ;)

Hvis det er viktig for deg, så bør du nok høre når du bestiller timen. Det er egentlig ikke lov å gjøre det, men jeg har inntrykk av at kanskje de fleste private gjør det likevel. Men du kan liksom ikke klage i ettertid dersom de insisterer på å følge loven...

Kromosomavvik kan kun måles ved å ta fostervann eller morkakeprøve og er i Norge kun tilgjengelig for kvinner utsatt for økt risiko for å få et barn med avvik. På UL måles kun nakkefold og dersom den er forstørret for man en vis risiko for at barnet er syk. Og man tar man steget videre...

Hvis det er viktig for deg, så bør du nok høre når du bestiller timen. Det er egentlig ikke lov å gjøre det, men jeg har inntrykk av at kanskje de fleste private gjør det likevel. Men du kan liksom ikke klage i ettertid dersom de insisterer på å følge loven...
Kilder?

De måler nakkefold

Glad i å lese? :P

Her er retningslinjene fra helsedirektoratet for bruk av UL: https://helsedirektoratet.no/Lists/...uk-av-ultralyd-i-svangerskapet-IS-23-2004.pdf

Men her er en undersøkelse som var publisert i tidsskriftet for legeforeningen for en stund tilbake, der 52% av de privatpraktiserende innrømmer at de måler nakkefold, selv om helsedirektoratet holder på at det ikke er lov. Tviler på at det er blitt færre de siste årene, det er masse penger å tjene på gravide som vil ha målt nakkefold: http://tidsskriftet.no/article/2510216

Glad i å lese? :P

Her er retningslinjene fra helsedirektoratet for bruk av UL: https://helsedirektoratet.no/Lists/...uk-av-ultralyd-i-svangerskapet-IS-23-2004.pdf

Men her er en undersøkelse som var publisert i tidsskriftet for legeforeningen for en stund tilbake, der 52% av de privatpraktiserende innrømmer at de måler nakkefold, selv om helsedirektoratet holder på at det ikke er lov. Tviler på at det er blitt færre de siste årene, det er masse penger å tjene på gravide som vil ha målt nakkefold: http://tidsskriftet.no/article/2510216
Hehe egentlig ikke, men jeg foretrekker at påstander blir underbygget med fakta. Takk for link.

Noen steder veit jeg de blir litt grinete over sånne forespørsler fordi folk bruker tidlig UL for å evnt kunne ta abort..

Hvorfor er det ikke lov å måle nakkefold?
Fordi det er stor sannsynlighet for at en del vil ta abort ved funn av fortykket nakkefold.. Og man bidrar til et sorteringssamfunn.. Men det er viktig å huske på at det kun er en indikator og at det ikke nødvendigvis trenger å være noe galt..

Jeg spurte på slutten av ULen og da sa hun at hun hadde sjekket og at den var helt borte. Mao hun sjekket det uten at jeg spurte om det, men måtte spørre for å få vite hvordan den var. Men tror at om den hadde vært forstørret at jeg muligens hadde blitt henvist til st. olavs, uten at jeg skal si det for sikkert

Jeg vet lite om tidlig ul, men jeg går til en gyn/føde spesialtist, sist svangerskap målte han nakkfolden. Spurte igjen om han gjør det neste gang (alt hatt 3 ul) Da svarte han at han godt kan måle, men at han heller anbefalt meg å dra på riksen for å få en bedre risikovurdering med blodprøver og ul. Han tar bare ul hos seg og ikke de genprøvene (som sagt vet ikke så mye om det)

Det er litt corny opplegg: Det er ikke lov å måle nakkefolden, MEN om man gjør det blir man henvist videre med full oppfølging! :-P

Back
Topp