Angående tining av morsmelk..?

Kardash

Elsker forumet
Jeg har litt morsmelk som jeg har fryst. Hvordan kan jeg tine dette? Jeg har en flaske med ca. 90ml i fryseren, tror dere det tar lang tid? Må jeg sette det i kaldt vann eller kan jeg hive den i mikroen?:p

Jeg pleier å la det stå å tine i kjøleskapet, men viss du skal ha det fortere ville jeg satt det i vann, mikroen hadde jeg ikke brukt...

Sent from my GT-P5110 using BV Forum mobile app

Det beste er vel om du setter det i kjøleskapet over natten og lar det tine.Om du må bruke det før den tid,anbefaler jeg å tine det opp i vannbad.Micro er ikke noe særlig,varmer melken opp veldig utgjevnt og du kan risikere å "miste" mye av det bra i melken som babyen skal ha :) Lykke til

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Beste er å sette den i vannbad, men kaldt vann :) se på ammehjelpen. Der fant jeg ut at man ikke skulle sette det i micro :)

MM skal aldri i mikro. I kjøleskap over natt er det beste, evt. i kaldt vann som du sier :)

Jeg har hørt at den skal varmes forsiktig i vannbad. Micro tar visst knekken på noen nyttige stoffer i melken... Om det stemmer vet jeg ikke.
Det stemmer :)

Ville heller ikke ha varmet i micro, men i vannbad :)
Det er best å tine melk over natten i kjøleskapet. Hvis man ikke har fått planlagt det slik, så er tining under rennende kaldt vann bedre enn tining i romtemperatur. Til nød kan man også tine i lunket rennende vann, men da må melken brukes med en gang. Det er når melken er over 4 grader at bakteriene vokser mest, så poenget er å holde den så kald som mulig fram til den skal brukes.

Oppvarming av morsmelk

Morsmelk må varmes forsiktig og aldri over 40 grader. Du bør aldri koke den for så å kjøle den ned til 37 grader igjen. Grunnen til det er at ved koking vil mange av de nyttige næringsstoffene gå tapt. Den varmes best i lunkent vannbad. Men hvis man passer på å riste på flasken under oppvarmingen kan man bruke varmt, rennende vann.

Fersk og tint melk bør bare varmes èn gang og deretter kastes hvis ikke alt drikkes opp. Melk bør ikke varmes flere ganger fordi det gir gode vekstvilkår for bakteriene. Varm opp små porsjoner om gangen så blir ikke svinnet så stort. Mikrobølgeovn gir ujevn oppvarming og kan angivelig skade melkens immunologiske egenskaper. Ved oppvarming i mikrobølgeovn kan melken bli ujevnt varm mens flasken er fortsatt lunken. Dette kan føre til brannskade i barnets munn.

Ville heller ikke ha varmet i micro, men i vannbad :)
Det er best å tine melk over natten i kjøleskapet. Hvis man ikke har fått planlagt det slik, så er tining under rennende kaldt vann bedre enn tining i romtemperatur. Til nød kan man også tine i lunket rennende vann, men da må melken brukes med en gang. Det er når melken er over 4 grader at bakteriene vokser mest, så poenget er å holde den så kald som mulig fram til den skal brukes.

Oppvarming av morsmelk

Morsmelk må varmes forsiktig og aldri over 40 grader. Du bør aldri koke den for så å kjøle den ned til 37 grader igjen. Grunnen til det er at ved koking vil mange av de nyttige næringsstoffene gå tapt. Den varmes best i lunkent vannbad. Men hvis man passer på å riste på flasken under oppvarmingen kan man bruke varmt, rennende vann.

Fersk og tint melk bør bare varmes èn gang og deretter kastes hvis ikke alt drikkes opp. Melk bør ikke varmes flere ganger fordi det gir gode vekstvilkår for bakteriene. Varm opp små porsjoner om gangen så blir ikke svinnet så stort. Mikrobølgeovn gir ujevn oppvarming og kan angivelig skade melkens immunologiske egenskaper. Ved oppvarming i mikrobølgeovn kan melken bli ujevnt varm mens flasken er fortsatt lunken. Dette kan føre til brannskade i barnets munn.
Takk for nyttig informasjon :)

Back
Topp