Angående navn. (inspirert)

ORIGINAL: NogM

Michelle og Madelene syns jeg er ganske ok navn, men Miley har jeg litt større problemer med[:)]
Sikkert fordi det blir litt for amerikansk for min del[:)]

ORIGINAL: Mirus

Skjønte ikke helt jeg men..... Du har da valgt normale navn til dine barn og har ingenting å måtte forsvare. [8|] Du har valgt navn som ikke jeg hadde valgt til mine barn, og slik er det jo bare. Skal jeg være flisespikker så synes jeg, at navnet til din andre datter er stavet feil! [:-] Det ville jeg stavet Madeleine, men med samme uttale. [8D] Miley er uvant, men synes ikke noe galt i det. [;)]

Hehe, ja den har vi hørt før. [8D] Vi skriver det Madelene fordi det synes vi var peneste skrivemåten, men vi uttaler det madelen. [:)]

For det første liker ikke jeg alle navnene på en bokstav.

For det andre er alle navnene for spesielle for meg. Michelle er det fineste navnet faktisk (selv om jeg ikke liker det heller, for ukeblad)

nei jeg synes ikke det er fælt.
men så liker jeg de andre navnene også da, så har vel noe med at man har samme smak eller ikke.

Jeg personlig liker ikke sånne engelske/amerikanske navn når man er norsk og bor i Norge. Jeg liker best norske navn. For å være helt ærlig syns jeg de navnene dere har valgt er såkalte "jålenavn" og det liker jeg rett og slett ikke. Men det er jo deres barn, og deres valg! Hvis dere liker navnene så er det jo helt flott [:)]

For meg blir det rett og slett for jålete hvis du skjønner hva jeg mener, litt for "rosa bløtkake med masse krem".

Jeg har egentlig aldri vurdert Michelle som et navn jeg kunne ha brukt om jeg fikk jente, men jaggu! tror jeg liker det, gitt[;)][:D] Madelene.. MYYYYE bedre enn Madeleeeeiiiiine i hvertfall[:)] Liker egentlig det navnet og syns det er greit, men har familie som heter det, så det hadde blitt uaktuelt! Miley er da et fint navn det, selv om jeg ikke hadde ønsket det på mine barn[:)] Jeg tror forresten min sønn også har et navn som mange "reagerer" på; Matheo Evander! Men som du sier, who cares![:D] syns det er nyyyydelig jeg<3 og mange navn blir fine når man får smakt litt på de og når man kjenner personen bak navnet!

Michelle - nyydelig! Hadde det på toppen av lista mi da jeg gikk med oliver
Madelene - også nydelig! Var også på lista mi. Og det ser utrolig mye penere ut enn Madeleine. Skjønner ikke hva den i'en skal inni der for.
Miley - uvant, men hater det ikke. Aldri tenkt over navnet egentlig. Må smakes litt på.

Jeg ser heller ikke problemet med at alle navn begynner på samme bokstav. Ihvertfall ikke ved "tilfeldighet". Altså hvis jeg hadde tre jenter kunne de lett ha het Michelle, Madelene og Matilda. Men det er fordi det er tre navn jeg synes er nydelige. Tilfeldigvis begynner alle på M. Men at folk på død og liv skal finne navn på samme bokstav ser jeg ikke poenget i.

Herregud.. blir sjokkert når jeg leser alle disse DUMME kommentarene folk skriver her. Syns enkelte personer rett og slett er slemme. Bare fordi de føler seg trygge når de gjemmer trynet sitt bak skjermen og kan si hva de vil.

Jeg VET at folk har forskjellig smak i navn her, og jeg ser at de fleste av dere er opptatt av å ha "godkjente" navn på barna, som "ikke for amerikansk" "ikke for jålete" "ikke for uvant" "ikke alle navn på m"
Men dere er sikkert oppi åra, og ikke tør å gå utenfor boksen.

Jeg syntes ALLE de tre navna der var helt nydelige. Helt nydelige. Forstår ikke hvordan enkelte av dere kan si ting som;
"Jeg elsket navnet Michelle før. Nå er jeg ikke like begeistret, tror jeg ble lei av det rett og slett - så jeg er glad jeg ikke kalte jenta mi det likevel"

"Nei, IKKE min smak. Kunne ALDRI tenkt meg å kalt barna mine det..."

Men så legger dere alltid på "MEEN, alle har hver sin smak, så sålenge deg og samboeren liker det, er det greit[:D][:D]"

Blir kvalm av dere......

ORIGINAL: STJERNE*

Herregud.. blir sjokkert når jeg leser alle disse DUMME kommentarene folk skriver her. Syns enkelte personer rett og slett er slemme. Bare fordi de føler seg trygge når de gjemmer trynet sitt bak skjermen og kan si hva de vil.

Jeg VET at folk har forskjellig smak i navn her, og jeg ser at de fleste av dere er opptatt av å ha "godkjente" navn på barna, som "ikke for amerikansk" "ikke for jålete" "ikke for uvant" "ikke alle navn på m"
Men dere er sikkert oppi åra, og ikke tør å gå utenfor boksen.

Jeg syntes ALLE de tre navna der var helt nydelige. Helt nydelige. Forstår ikke hvordan enkelte av dere kan si ting som;
"Jeg elsket navnet Michelle før. Nå er jeg ikke like begeistret, tror jeg ble lei av det rett og slett - så jeg er glad jeg ikke kalte jenta mi det likevel"

"Nei, IKKE min smak. Kunne ALDRI tenkt meg å kalt barna mine det..."

Men så legger dere alltid på "MEEN, alle har hver sin smak, så sålenge deg og samboeren liker det, er det greit[:D][:D]"

Blir kvalm av dere......

ENIG!

Er ikke særlig fan av "engelske" navn på norske unger. Så Miley på ei norsk jente er ikke helt min stil. Men folk bestemmer da selv hva ungene deres skal hete, liker dere det så er det deres sak. 

ORIGINAL: toneany

ORIGINAL: Babyfacepsycho

ORIGINAL: toneany

Er du eller pappaen fra utlandet eller noe?
For om det er sånn at dere vil ha navn som funker på engelsk også, så er Miley greit nok. Men om dere begge er norske og skal bo i Norge, og vil at navnet skal uttales på engelsk, så syns jeg ærlig talt at det er teit. Eller skal det være med norsk uttale?

Generelt er jeg bare veldig negativ til engelske navn i norge med mindre man har en god grunn.
Det er mange fine engelske navn som IKKE funker på norsk, da burde man heller la være...

Norske begge to. =)
Men jeg liker at barna har navn som fungerer både her og internasjonalt.
Man vet jo aldri hvordan fremtiden til barna kommer til og se ut, og hvis dem som voksne velger og reise til utlandet og studere/jobbe/bo så er det jo greit at navnene fungerer greit også der. [:)]

Altså, det gjør meg ingenting at navna funker på norsk og internasjonalt, men at man gir barna navn som MÅ uttales på engelsk i Norge, det syns jeg ingenting om.
James for eksempel, det er et flott navn, men det funker ikke på Norsk.

Nettopp. Er flere engelske navn jeg liker, som f.eks. Ryan og Joshua, men ville aldri plaga ungene mine med å kalle dem det. De funker ikke på norsk liksom.

Er det engelsk uttale på Miley? Eller er det en norsk uttalemåte på det?

Bare nysgjerrig [:)]

ORIGINAL: leeloo83

For meg blir det rett og slett for jålete hvis du skjønner hva jeg mener, litt for "rosa bløtkake med masse krem".

Liker rosa bløtkaker med  masse krem jeg. [;)] Faktisk så har jeg akkurat bakt en. [:D]

ORIGINAL: merete_80

Er det engelsk uttale på Miley? Eller er det en norsk uttalemåte på det?

Bare nysgjerrig [:)]

Jeg er ikke så flink på det der meg hvordan man uttaler navn jeg. Men blir vel litt sånn engelsk i uttalen også, men ikke verre enn at det går og uttale på norsk liksom. Er på en måte ikke "verre" og uttale miley enn det er og uttale Malin. Jenta mi på 4 som sliter litt med språket klarer fint og si det hvertfall. =)

Helt greie navn det,men de hadde ikke passet på mine barn!

[8D]Rett og slett fordi vi har to sønner[:D] - Med ett internasjonalt og et norskt navn... En tradisjon i min farsslekt,alle har to navn - ett norskt og ett som du kan bruke i hele verden. Vært slik siden tidlig 1800 tall[;)].
Min eldste heter forresten Michael til første fornavn - Uttales MIIIKAEL...

ORIGINAL: MICAmor

Helt greie navn det,men de hadde ikke passet på mine barn!

[8D]Rett og slett fordi vi har to sønner[:D] - Med ett internasjonalt og et norskt navn... En tradisjon i min farsslekt,alle har to navn - ett norskt og ett som du kan bruke i hele verden. Vært slik siden tidlig 1800 tall[;)].
Min eldste heter forresten Michael til første fornavn - Uttales MIIIKAEL...

Jentene våres har også to navn. Silje Michelle og Leah Madelene heter dem jo sånn egentlig da. Men er jo Michelle og Madelene vi bruker. [:)]

ORIGINAL: Babyfacepsycho

ORIGINAL: Mirus

Skjønte ikke helt jeg men..... Du har da valgt normale navn til dine barn og har ingenting å måtte forsvare. [8|] Du har valgt navn som ikke jeg hadde valgt til mine barn, og slik er det jo bare. Skal jeg være flisespikker så synes jeg, at navnet til din andre datter er stavet feil! [:-] Det ville jeg stavet Madeleine, men med samme uttale. [8D] Miley er uvant, men synes ikke noe galt i det. [;)]

Hehe, ja den har vi hørt før. [8D] Vi skriver det Madelene fordi det synes vi var peneste skrivemåten, men vi uttaler det madelen. [:)]

Men da er jo plutselig ikke navnet så internasjonalt likevel da..

Back
Topp