Angående kontroller

Ninni

Glad i forumet
Septembermødre <3
Marsboerne2017
Jeg får inntrykk av at de fleste her sjekkes for "modning" på kontroll. Er jeg den eneste som har fastlege og jordmor som bare gjør de "vanlige" tingene (bt, hjertelyd, kjenne på magen, sf-mål)? Er 39+4 i dag og skal til jordmor i morgen. Er det sannsynlig at hun sjekker modning da, eller er det noe man må be spesifikt om?

Det er det inntrykket jeg også har fått av å lese her, men jeg har aldri blitt sjekket for modning. Jeg spurte jm om hun kunne det på siste kontroll, men det ville hun ikke iom jeg er førstegangsfødende.....?

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Jeg har fått svangerskapsforgiftning, og derfor blitt sjekket for modning slik at de vet hvordan ting ligger an tilfelle det skulle bli verre og eventuelt behov for å sette i gang. Tror ikke det er vanlig å sjekke modning før man er på overtid. Dersom alt er normalt i svangerskap, så går man til fastlege/jordmor og sjekker bare de vanlige tingene. Men noen gravide blir fulgt opp ekstra pga stor/liten vekst, tvillinger, diabetes, svangerskapsforgiftning etc.

Hos meg er det også kun de «vanlige» tingene som sjekkes: urinprøve, blodtrykk, hjertelyd og leie på barnet :) Men jeg er helt sikre på at de hadde sjekket også for andre ting om de mente det var grunn for det (slik som LilleMy87 over skriver er det ulike behov/grunn til at de sjekker ting) :)

Tror ikke det er så vanlig å sjekke modning før man er på eller i alle fall like før termin om alt annet er normalt. Sist ble jeg i alle fall ikke kontrollert for modning før på den kontrollen jeg hadde hos jordmor dagen før termindato.... Dersom det er forhold som tilsier at igangsetting kan være aktuelt stiller det seg jo litt annerledes.....

Jeg har aaaaldri blitt sjekket for modning eller noe strippet og har to fra før som kom noen dager etter termin :) .. Men er 1 dag over i dag og skal til jordmor i dag :) kan oppdatere deg om hun sjekker noe Hehe ....

Jeg har heller ikke blitt sjekket for modning, men her ser alt ellers helt fint ut da..
Skal på kontroll til torsdag (termindagen!), så regner med man kanskje sjekker det da? Hvis ikke vil jeg spørre om det, for det kan vel gi et lite hint om man er i nærheten eller ikke ;)

Man kan være moden i lang tid før fødselen starter ;)

Jeg har ikke blitt sjekket for modning. Vet ikke hva det vil si heller da:p Noen som vil forklare?

Har ikke blitt sjekket for modning, men regner med de gjør det på fredag viss jeg ikke har fødet før når jeg skal inn på overtidskontroll :)

Jeg ble sjekka for modning på sykehuset. Var der på sjekk i forrige uke pga fare for Svangerskapsforgifning.
Jeg har hatt sterke kynnere og de slo ut på ctg, mens jeg var på sykehuset. De sjekka meg fordi jeg har lang reisevei og fordi de kanskje må sette meg i gang vist det forverrer seg.
Jeg hadde en 1cm åpning, men var ikke helt moden i forrige uke.
Jordmor skulle ta en titt neste uke vist det ikke er skjedd noe. Da er jeg i uke 40. Og event sende meg på sykehuset igjen.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

aldri blitt sjekket for modning.. men så har barna mine kommet 2og 3 dager over termin.. skal på jmtime dagen før termin.. men vil ikke ho skal sjekke meg heller... Vi har null kjemi... jeg får heller ta en tur på føden om jeg skulle bli usikker på om det skjer noe ;)

Jeg blir fulgt opp på obs.posten og skal bli sjekka pga.mulig igangsettelse...ellers hadde det nok bare vært vanlige kontroller på meg også :)

Var på kontroll hos jm en dag over i går og hun sjekket ikke noe....den kommer når den kommer... Først på overtidskontrollen på føden de pleier å sjekke... Men kanskje hvis du spør... :)

Takk for mange svar :) Har ikke noe behov for å sjekkes riktig enda, fortsatt 4 dager til termin, men stusset bare da det så ut til å være ulik praksis rundt omkring. Jeg konkluderer med at modning sjekkes på overtid og dersom det ellers er grunn til å vurdere igangsetting :)

Takk for mange svar :) Har ikke noe behov for å sjekkes riktig enda, fortsatt 4 dager til termin, men stusset bare da det så ut til å være ulik praksis rundt omkring. Jeg konkluderer med at modning sjekkes på overtid og dersom det ellers er grunn til å vurdere igangsetting :)

Det stemmer nok :)

Back
Topp