angående halal slakting av dyr...link

Halalslakta dyr blir også boltet. Poenget er bare at de ikke skal dø av bolten, så det er litt lavere volt. Men ikke så mye annet er ulikt vanlig slakt, bortsett fra bønnen som leses. 

Halalslakta dyr skal også slaktes alene og i fred, og det må være hurtig for at det skal være ett av kriteriene som må oppfylles... 

skal ikke do av bolten, så det er lavere volt?
det er ingen volt i bolten..

så du ikke filmen ? det er ingen bolting der ihvertfall.

selv boltet jeg hesten min sammen med en slakter for 3 uker siden.. på gresset i hagen utenfor stallen..
aldri om mine dyr skal gå inn i noe slaktehus for å dø.. 

Volt, strøm, kyllinger, bolting... Men den videoen er vel uansett ikke fra Norge, er den vel?

Beklager men jeg er litt stressa og oppe og kjøre om dagen, kyllinger bruker de lavere strøm, jeg trodde det var noe strømgreier i de boltene også, men da kanskje de bruker mindre bolter eller ettellerannet? 

Jeg har vært med på halalslakt mange ganger, og har også slaktet selv en gang, men det var nødslakt jeg slaktet. I Algerie var det jo ingen bedøvelse eller noe, men det tok ett minutt eller to med en sau i alle fall. Kjapt og effektivt... 

videoen er kanskje ikke fra norge nei, men spm her var ikke kun om norske muslimer, men muslimer generelt.

jeg skjønner at du er stresset, og at du har mye å tenke på om dagen, og forventer ikke at du skal ha alle svarene på alt ;)
det er da andre muslimer her.. syntes det er tøft av deg at du i det hele tatt svarer her, for du ser ut til å være den eneste som gjør det.

om man skyter med en bolt som er for liten, har den ingen annen nytte enn å skade dyret og gi det mer smerte enn det allerede får av å bli kuttet strupen av..
bolten skal være lang nok til at hjernen slutter å fungere.
er den for kort, vil ikke dette skje.

jeg syntes bare det er tragisk hele greie egentlig, at vi i 2011 fortsatt piner dyrene våre igjennom mesteparten av livet og så i de siste minuttene de lever..
det er ondt og grusomt,
noen slaktedyr lever godt, ja. men de fleste står stuet sammen og har ikke noen form for liv .

jeg er muligens noe "over the top" , men jeg jobber på fulltid i dyreverns org. og for dyrs rettigheter. så jeg bli vel noe preget av hva jeg ser.

nå vet jeg ikke hvor denne filmen er hentet fra, men seff er det ille å se på. hvem er det som ikke synes det? Jeg ble max kvalm!
Nå retter du spm kun til muslimer og du har kun en film der. Men slakteriet er det samme hvor hen du går, det er altså like ille. det var jo noen få år siden hvor det ble vist grusomme bilder av et slakteri i Norge også. ingen som husker det? alle har ikke muligheten til å bedøve alle samtidig når det er så mange som skal slaktes.

slakt på halal måte er det samme som annet slakt bortsatt fra med halal skal det leses en bønn mens en skjærer strupen på dyret. Jeg har aldri vært på et slikt slakteri,men har selv opplevd slakt på dyr. dyret blir holdt fast nede, skjæres av strupen på et sekund samtidig som en leser bønnen. Dyret blir holdt fast lenge etter, helt til det er dødt. Den som måtte slakte dyret måtte være "ren", altså en for eks kunne ikke det om han er av type som drikker og ikke ber.

nå fikk du meg til å svare med tvang nesten :p løper ut av tråden.. æsj, jeg hater slike emner...

Så lenge de bedøves først, slik at de ikke får det med seg selv... så syne jeg halalslakning er helt greit. I den forstand at jeg syns slakting er greit. Jeg syns helt ærlig det er lettere å spise fisk... ikke for det, hva vet vel vi om lidelsen de føler når de blir dratt opp av havet.... :S

Back
Topp