angående halal slakting av dyr...link

lille assa 75

Forumet er livet

Kan dere muslimer forklare litt mer av dette...hvorfor dere må ha kjøttet slaktet på denne måten?

fikk denne linken på facebok og filmene viser hvordan det gjøres...advarsel...brutalt!!!!!

http://www.facebook.com/?ref=home#!/pages/NEI-til-Halal-slakting-i-Norge/145079162230734

og nå lurer jeg på om det virkelig er slik dyremishandling som vises her...sett litt på filmsnuttene fra youtube og klarer ikke å se alt for det er grusomt...

I Norge er det ikke lov å slakte slik som mange av de filmene som vises på youtub. Men det drives halal slakting på enkelte slakterier i Norge på lovelig vis.

unnskyld meg men...

"Det er kravet om at dyret skal være levende når det slaktes på halal-måten.
Dyret skal være vendt mot Mekka når strupen skjæres over mens dyret enda lever..."

I motsetning til...? Dreper vi bare døde dyr ved vanlig slakt...? I Norge blir også dyrene bedøvet ved halal slakt. Altså, de kjenner ingenting. JEG klarer ikke se problemet...

Vi bor på gård og har mange sauer. Vi solgte en sau til en som ville ha halal kjøtt, det gikk helt greit. Bolten ble skutt i hodet på sauen på likt med at kniven traff strupen. Ser ikke problemet med at det blir gjort på denne måten iallefall. Nå har ikke jeg sett på linken som HI la ved, men må si jeg syns synd på sauene når vi slakter hjemme. Da står de oppstilt i en bås og venter på tur mens de ser at en etter en blir skutt med bolt i hodet:(

All slakting er grusomt. Men jeg vil spise dagros som hu er, ikke velsignet av hverken en prest eller imam!

beklager men en så misvisende video er det lenge siden jeg har sett.. Har aldri vært borti halal slakting men har sett og deltatt på slakting av andre dyr både i slakteri og i felt. Må bare si at ved "vanlig" slakting blir faktisk dyret tappet for blod på samme måte, det "spreller" mye og ser ut som det puster og lever, det har kramper, blir heist opp av kran mens blodet renner osv. osv.. Det er overhodet ikke slik at det bare blir skutt i hodet og kommer ut av båsen som ferdigpakka karbonadedeig!

Kaffekjærringa skrev:
beklager men en så misvisende video er det lenge siden jeg har sett.. Har aldri vært borti halal slakting men har sett og deltatt på slakting av andre dyr både i slakteri og i felt. Må bare si at ved "vanlig" slakting blir faktisk dyret tappet for blod på samme måte, det "spreller" mye og ser ut som det puster og lever, det har kramper, blir heist opp av kran mens blodet renner osv. osv.. Det er overhodet ikke slik at det bare blir skutt i hodet og kommer ut av båsen som ferdigpakka karbonadedeig!

Dyret får først en bolt/kule i hode før den tappes for blod etter norsk slakte metode. Også dyr som blir slaktet i felten (nødslaktet) blir skutt i hodet før de stikkes og tappes for blod. Dyrene stikkes i hjertet for å blø ut! 
 Halaslakt er ikke tillatt her til lands i de tilfeller dyret er levende og bevist i det de får strupen skjært over, de skal være bedøvet eller hjernedød i det strupen kuttes over.

*Iwanna humpalot* skrev:
Kaffekjærringa skrev:

Dyret får først en bolt/kule i hode før den tappes for blod etter norsk slakte metode. Også dyr som blir slaktet i felten (nødslaktet) blir skutt i hodet før de stikkes og tappes for blod. Dyrene stikkes i hjertet for å blø ut! 
 Halaslakt er ikke tillatt her til lands i de tilfeller dyret er levende og bevist i det de får strupen skjært over, de skal være bedøvet eller hjernedød i det strupen kuttes over.

Blir stukket i hjerte eller i hovedpulsåren i halsen. ved jakt blir de ikke nødvendigvis skutt i hodet. Poenget er at dette ikke blir vist i videoen og den gir dermed ett litt misvisende bilde av slakt i sin helhet..

Kaffekjærringa skrev:
Blir stukket i hjerte eller i hovedpulsåren i halsen. ved jakt blir de ikke nødvendigvis skutt i hodet. Poenget er at dette ikke blir vist i videoen og den gir dermed ett litt misvisende bilde av slakt i sin helhet..

Det snakkes her om slakt på slakterier, ikke jakt i naturen. Er jo klart at de ikke nødvendigvis får skutt et dyr i hodet når en jakter, men det oppfordres jo ikke til å skyte de i hodet heller da det er større sjanse for å bomme og skadeskyte dyret.

I land der slakting etter halalmetoden er mest utbredt blir ikke dyrene bedøvet eller boltet/skutt i hodet før de stikkes/halsen skjæres over. Der er dyret ved full bevisthet....

I Norge er ikke dette lov! Dyret skal være bedøvet eller hjernedød ved stikking, så den videoen er ikke akkurat missvisende....desverre!

Er en evig diskusjon dette og det finnes mange forskjellige meninger om hva som er humant...
Min mening er at halalslakt, der dyret er ved full bevisthet når halsen skjæres over, er en ikke human slakte metode.

grusomt, forkastelig og kvalmende...

bare det at folk velger å spise kjøtt slaktet på denne måten får meg til å miste all respekt.. 

vet det er noen muslimer her inne.. beklager at jeg skriver dette, men det er desverre sånn jeg føler det..

jeg syntes tilogmed at visse norske slakterier er drøye.. 
jeg er selv vegetarianer, og sitter ikke her å kaster sten i glasshus.. bare så det er sagt.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/07/11/437156.html?1121087787#1121087787

ingen muslimer som vil forklare litt mer?

vet at dette er ekstrem tilfellene med de filmene...

og dere som jobber eller har jobbet på slakteri, kan dere garantere at dette ikke skjer?

Vel.. nå er ikke livet som norsk og kristen ku/gris/sævv/kylling så sykt mye mer givende.
Mer seigpining skal man lete lenge etter!

Har dere vært på norske slakteri? Fått med dere hele prosessen?
Fra fjøs til død? Det er en laaaaang prosess. Og ikke en millimeter av den prosessen er behagelig for dyret. De blir stuvet i kø i timesvis for å komme inn til "dræperiet" (ja, de på enkelte slakteri, kaller det det), med hodet trykket langt oppi ræva på dyret foran. 

Det er forsket på det (jeg leter etter kildene), og bevist at disse dyrene merker stress/reagerer på lukter og lyder. 

Som sagt, det er seigpining. Så dør de. Og jeg vil nesten tro at etter alt de har måttet gjennom så er døden velkommen.

Så det er ikke så jækla mye bedre å slakte på måten vi er vant til. 

Hverken den "kristne" eller den islmaske måten å slakte på, er til for dyrets del. Så det er bare å droppe å sammenligne. Egoistiske mennesker er vi alle.

Så mye mikkmakk for å få i seg noe mat. Smaker helt likt og man blir verken noe bedre eller dårligere menneske uansett hva man gjør med dyre (nåja jeg er ikke så begeistra for folk som må drive mishandling for å få seg noe mat).La dyret dø fort og humant å ikke blø ihjel eller lide på andre måter.

Hvis vi var på en øde øy og holdt på å dø av sult og hadde ei kule i geveret og en gris eller ei ku. Hadde muslimene sulta da eller?

Jeg var i et muslimsk bryllup en gang og der ble det slakta 17 geiter bak huset og det var ikke pent å se på verken under eller etter slakting.

Men maten var fantastisk, men det hadde den nok hvert likevell:)

Gollemor skrev:
Vel.. nå er ikke livet som norsk og kristen ku/gris/sævv/kylling så sykt mye mer givende.

Fra fjøs til død? Det er en laaaaang prosess. Og ikke en millimeter av den prosessen er behagelig for dyret. De blir stuvet i kø i timesvis for å komme inn til "dræperiet" (ja, de på enkelte slakteri, kaller det det), med hodet trykket langt oppi ræva på dyret foran. 

Det er forsket på det (jeg leter etter kildene), og bevist at disse dyrene merker stress/reagerer på lukter og lyder. 

Som sagt, det er seigpining. Så dør de. Og jeg vil nesten tro at etter alt de har måttet gjennom så er døden velkommen.

Hverken den "kristne" eller den islmaske måten å slakte på, er til for dyrets del. Så det er bare å droppe å sammenligne. Egoistiske mennesker er vi alle.

Ja, jeg er enig med deg. For  Hed Opp lastebila stapper bila full med gris, sau og kyr og det er ekstremt stressende. Nesten hvert bedre å avlive dem på gården.

Jeg ser du etterlyste svar fra muslimer, jeg har desverre vært opptatt med privatlivet i dag, og har litt vel mye å tenke på akkurat nå, å forsvare halalslakt er laaangt ned på listen akkurat nå, desverre. 

Mitt eneste argument for å kun spise halal, er at Gud har sagt det. 

Vi er litt heldigere enn jdene da, siden vi faktisk kan bedøve dyret, noe jødene ikke kan, og må få importert ekte kosherkjøtt. 

Gollemor skrev:

ja, jeg har vært med på og sett dette.. etter det ble jeg vegetarianer..
på gilde slaktes noen av dyrene ved å bli strømmet til døde, ikke boltet.
kan ikke si noe av dette imponerer meg stort nei..

Jeg har levert både andres og min egen hest på slakteri (gilde), og der var det ingenting som minte om hverken redsel eller stress. Skal love at min hest IKKE hadde spasert inn uten spørsmål hvis det hadde vert tilfelle. Da var det både griser, kyr å sauer tilstede. Og de gikk fint på linje, uten innblanding. Så bare litt av filmen, og fikk helt avsmak. Fy faen..

å fy faen! Jeg eier ikke ord! Klarte ikke å se mer etter andre dyret. Er kvalm. Magen vrenger seg. 
NEI til Halalslakting!

D eneste som e forskjell me hallal slakting å vanlig slakting e at dæm som slaktes vanlig bli bedøvd me en bolt i hode før strupen skjæres over.
mens dæm som slaktes hallalt kjenne d.

Back
Topp