Angående flåttbitt

Jump

Gift med forumet
Marsmellows-15
Septembergull'17
Hei dere kloke damer! Eller, jeg håper det er noen klokere damer her, enn meg hvertfall :)

Er det noen som har erfaring med flåttbitt? Jeg har vært på ferie og bushet ute i skogen (i shorts) et sted hvor det åpenbart var mye flått. Jeg sjekket over kroppen etter turen, og så ingen små skumle dyr. Nå, en halv uke etter sitter jeg med et stikk på leggen. Det startet med å klø i går, uten at jeg så selve stikket (kunne merke litt hevelse). I dag ble det rødt og synlig hevet, nå er det liksom en liten rødere ring rundt den røde hevelsen. Jeg er normalt en person som kan reagere på stikk av forskjellige art, men fikk flere myggestikk på den turen, og de er alle mindre, og i retur hva størrelsen angår.

Nå er jeg sikkert hysterisk, og det er sikkert ingenting dette her. Stikket sitter på leggen, og etter som jeg leser pleier flåtten å sitte i 24 timer + for å overføre borreliabakterien (som danner ringen). Jeg har kun gått i shorts, så det kan umulig ha sittet en flått på leggen min i 24 timer uten at jeg har sett den. Er det noen med erfaringer om emnet som vil betrygge meg litt? Mange av symptomene på borrelia er jo også like med graviditetssymtomer, noe som ikke hjelper situasjonen min :laughing002

Og ja, jeg vet sjansen er liten, men jeg vet veldig lite om fått, og håper derfor noen vet mer enn meg :)

Ring rundt = ikke bra

♡02.03.2015♡
Det er ikke sånn en voldsom ring da, men svigermor som kom innom så ringen uten at jeg hadde nevnt stikket/bittet. Legger ved et bilde, for det er nemlig ikke så klar en ring.. (+ litt dårlig bilde!)

2014-07-23 20.32.15.jpg

Ville du blitt bekymret over dette stikket/bittet som er cirka 1- 1 1/2 cm i diameter. Har jo ikke sett noen flått, så vet ikke om jeg burde være skeptisk eller ikke.

Ring legen og få antibiotika. Det måtte jeg når jeg fikk rød ring ;-)

❤️Lille prikk❤️ mars 2015 ❤️

Nytt bilde når jeg strekker litt på huden:

2014-07-23 20.45.07.jpg

Men jeg har jo ikke sett noen fått (på meg), føler meg så hysterisk..

Jeg får ofte slike "stikk" som ser slik ut, men de klør ganske godt. (Men så jeg blir fort rød i huden da jeg har kronisk elveblest.) Men er du usikker ta heller en tur til legen for en sjekk, bedre det enn å sitte å bekymre deg!

Jeg ville kontaktet legen hvis jeg var deg. Heller en gang for mye...

Sent from my iPhone using BV Forum

Borrelia kan sitte i kroppen lenge før du får symptomer. Du kan altså ha hatt flått på deg i feks mai og ikke ha lagt merke til noe før nå. Ville tatt en telefon til legen ja. Best å være på den sikre siden ;)

Søsteren min fikk borrelia uten å ha sett noen flått på seg. De kan være noen luringer de små beistene

Til oppdatering (sånn om det er noen andre med samme problem som kommer over denne tråden). Legen ville normalt ventet 14 dager og sett på det igjen, men fordi jeg var gravid fikk jeg en god dose penicillin. Hurra for å ikke bekymre seg for borrelia. Ikke like mye hurra for at en vanlig bivirkning av penicillin er kvalme, og at jeg virkelig har startet med kvalmen her om dagen!

Back
Topp