Angående fedrekvoten..

Gullgutten

Elsker forumet
Ser ut til at vi har baisa skikkelig på leggen her - er ferdig m permisjonen min, men er ute i ulønna nå og har vært det noen mndr. Sambo skal ta sine 10 uker nå når jeg snart begynner å jobbe igjen.
Så problemet - hvis han skulle utsette permisjonen sin, altså ikke ta den rett etter min,
måtte han ha søkt om dette FØR min permisjon var ferdig.
Jeg har forstått det slik at om NAV ikke mottar noen søknad på dette før mors permisjonen opphører, vil fars kvote automatisk begynne å "rulle" fra den dagen mor er ferdig.
Jahhh.......dette har da altså vi ikke fått med oss.....er jo flere mnd.siden min perm.var over.
Er det noen som har vært i samme situasjon som oss? Er det noe håp for oss å få ordna opp i dette?
Faen altså, pappan som er så motivert og innstillt på å kose seg hjemme m snuppa.
Tapt tid - tapte penger. Har jo ikke råd til å gå hjemme ulønna, å har jo ikke b.hageplass før til høsten siden han skulle være hjemme i 10 uker.....
Noen tips, råd PLEASE!!

Jupp, kjenner problemet.Samboren glemte dette og mistet sine 6 uker som d var den gangen.Prøvde å klage, men fikk blankt avslag.Dere kan prøve da, si at d ble glemt siden du er i ulønna perm.Jeg gikk rett ut i jobb, vi fikk heldigvis bhg plass i løpe av 14 dager

En venninne av meg glemte det også av. De mistet permisjonen ja.... så jeg har ingen råd dessverre...

De ukene er tapt dessverre.
Nytter ikke å klage på slikt. Eneste grunnlaget for å få gjennomslag for en slik klage er hvis det ender med en regelendring. For de følger de hjemmelene som er per idag, og ihht regelverket har dere ikke krav på de ukene nå i etterkant. 
Kjipt, føler med deg!

Takk for svar.
Åååååhh faaader!!! Skikkelig fortvilt nå!!!
Men altså, er jo rart at ikke NAV har ringt eller sendt brev og lurt på hvilken konto perm.pengene skulle settes inn på.. De vet jo ikke at vi har "glemt" det.
Kunne jo vært slik hos oss at han SKULLE ut i perm.rett etter min, og at vi tenkte "å flott, da trenger vi ikke sende noen søknad"
Idiotisk forklart, men dere skjønner kanskje...
Åh hjelpes åh hjelpes....

Har han søkt om fedrekvote da? Hvilke datoer skrev dere på søknaden da? Og har arbeidsgiveren hans sendt inn Inntektsopplysningsskjema for han? Og krysset av for at de ikke forskutterer lønn i permisjonen?

Nav har ikke ressurser til å drive "oppsøkende virksomhet" til de som glemmer å sende inn papirene... Det er også derfor dette står nøye forklart i papirene - både i søknaden du sendte og i vedtaket ditt er dette nevnt.. Jeg vet at det har vært en sak på dette at pappaen tidligere ikke fikk papirer ang sin fedrekvote og at han dermed ikke ble informert eller visste hva han måtte gjøre for å få fedrekvoten eller evt. utsette den.. Det var derfor en periode slik at man kunne klage og en del fikk medhold som var i lik situasjon som dere.. Men dette er nå endret og pappaen skal få informasjon om dette i posten og dere har dermed mistet fedrekvoten.. Fryktelig surt men sånn er det..

Pearl skrev:
Nav har ikke ressurser til å drive "oppsøkende virksomhet" til de som glemmer å sende inn papirene... Det er også derfor dette står nøye forklart i papirene - både i søknaden du sendte og i vedtaket ditt er dette nevnt.. Jeg vet at det har vært en sak på dette at pappaen tidligere ikke fikk papirer ang sin fedrekvote og at han dermed ikke ble informert eller visste hva han måtte gjøre for å få fedrekvoten eller evt. utsette den.. Det var derfor en periode slik at man kunne klage og en del fikk medhold som var i lik situasjon som dere.. Men dette er nå endret og pappaen skal få informasjon om dette i posten og dere har dermed mistet fedrekvoten.. Fryktelig surt men sånn er det..

Ja det er surt, spesiellt siden det er like sikkert som amen i kirka at NAV ikke
har NOEN PROBLEMER med å drive "oppsøkende virksomhet" straks det er noe DE har krav på.
Men er noe i det du sier - utrolig dårlig at ikke pappan har fått direkte informasjon om noe som angår hans situasjon. Igrunn litt for "sløvt" og tilfeldig, eller hva jeg skal si, at denne viktige informasjonen skal komme via mor.

Back
Topp