Angående fødsel…

Iddi10

Flørter med forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
For meg har det alltid vært helt åpenbart at spiral er noe jeg ønsker- så lenge fødselen blir så «behagelig» for meg som mulig.

MEN. Jeg har nå forstått at det er myyye mer avansert enn som så. Slik jeg forstår det «lammer» du nedre del av kroppen med spiral, og pressingen må skje på instruksjon fra jordmor og du må bruke alle krefter du har for å presse til riktig tid.

Nå har jeg nemlig lært at uten spiral så vil denne pressingen skje AV SEG SELV (correct me if im wrong). Uten spiral vil krpppen selv si i fra og få en «pressetrang» slik at du vil kjenne at du har lyst til å presse.

plutselig høres det sistnevnte mye mer «behagelig» ut? Hva tenker dere? Og har jeg rett eller er jeg helt på bærtur?

hva tenker dere? (Tidlig å tenke på ja, men jeg ser nå at det er en del å sette seg inn i for en som kan så lite haha)
 
Det er epidural du tenker på kanskje?
Man kan miste følighet i ett eller begge bein med epidural, ikke alle opplever dette. Noen har trykketrang med epidural, jeg har absolutt hatt det og pressriene er aktivt med å presse barnet ut selv med epidural.
 
Antar du kanskje mener spinal/epidural? Du får nok mange anbefalinger for/mot. Her er nok gode og dårlige erfaringer med begge deler.

Men, uten at jeg er noen ekspert, så er det nok ikke meningen at smertelindrende tiltak skal hindre kroppen i å gjøre jobben sin, og pressrier er en del av denne jobben.

Drøft med jordmor som sikkert kan gi deg god info her. Og kanskje er det lurt å holde alternativene åpne når du kommer på føden. Om ikke fødselen går alt for fort så har man gjerne litt tid på seg til å vurdere hva man vil gjøre.
 
Jeg hadde epidural med min fødsel, og det var akkurat det jeg trengte for å kunne overleve fødselen :p jeg kjente ikke så mye til riene, men jeg fikk skikkelig pressetrang når jeg var 10cm, og brukte riene for å presse :)
 
Jeg fikk epidural, kjente hverken rier eller trykketrang med denne. Kjente heller ikke at barnet ble født. Dette var nok helt nødvendig for meg med en langvarig fødsel, klipp og vakum. Håper det blir litt anderledes denne gangen, men regner med jordmor anbefaler det som vil være best der og da.
 
Jeg hadde epidural og for meg var det helt nødvendig. Den tar de verste toppene, men for min del kjente jeg godt pressriene og kroppen kjørte sitt eget løp til tross for epiduralen. Ganske rått opplegg egentlig!
 
Hadde epidural med første men de skrudde ned styrken når jeg skulle trykke, så jeg kjente alt! Med nr 2 hadde jeg ikke epidural! Kan jeg velge på nr 3, så velger jeg å ikke ha epidural! Hadde mye bedre opplevelse av å ha kontroll over kroppen min selv :D

snakk med jordmor så må du bare gjøre det som føles best for deg der og da! ;) jeg ble ikke lammet i noen ting når jeg fikk epidural, så jeg kjente alt :)
 
Jeg hadde ikke epidural, og hvis fødselen forløper seg på samme måte neste gang vil jeg heller ikke ha. Men tenker det kommer helt ann på forløpet og jordmors anbefalinger.
 
Jeg har hatt en fødsel med epidural og en fødsel uten. Den med epidural var lang og vond og på det tidspunktet var epidural nødvendig for at jeg skulle klare å gjennomføre. Den intense smerten fra riene forsvant, men presstrangen kom dessverre aldri og jeg måtte presse på kommando. Det var tøft og utdrivningsfasen ble altfor lang. Den andre fødselen min var en helt annen, med fantastiske pressrier som hjalp veldig på utdrivningen. Den beste fødselsopplevelsen min er derfor den uten epidural, men som flere har nevnt over her vil jeg gå til min tredje fødsel med åpent sinn og følge råd fra jordmor der og da :)
 
Jeg har født med og uten epidural og jeg synes selv at det å føde med epidural var å foretrekke. Jeg hadde da en lang fase før aktiv fødsel og ble satt på drypp. Pga dette fikk jeg tilbud om epidural da de skulle skru på dryppet. Dessverre sjekket ingen åpning så jeg vet ikke hvor langt jeg var kommet i fødsel, men hadde bare 30 min med drypp og epidural før pressrier. Før min del kjentes pressriene godt og jeg merket ingenting til epiduralen da. Den tok "kun" vekk de verste smertene ved åpningsriene.

Fødsel nr 2 var uten noenting og personlig synes jeg det var helt forferdelige smerter. Kan nevnes at jeg hadde styrtfødsel som antageligvis føltes veldig tøff fordi det gikk så fort og jeg fikk åpningsrier med pressrier på en måte, det gled litt inn i hverandre. Skulle jeg valgt igjen ville jeg definitivt hatt epidural!
 
Jeg ville absolutt ikke ha epidural, men etter en veldig lang latens og treg fremgang i fødsel ble jeg tilslutt sterkt anbefalt epidural av jordmor. Der og da var det himmelen, men jeg kjente ikke riene i det hele tatt etter at den ble satt. Pressrier rakk jeg ikke, for det ble keisersnitt før den tid. Men jeg går mer åpen inn i neste fødsel. Håper jeg slipper epidural, men tar hvis det går like sakte som sist.
 
Jeg har kun født en gang, og da med epidural, så har ikke noe å sammenligne med. Jeg hadde en langdrygdfødsel og hadde hatt rier i flere dager, så for meg var det helt fantastisk da jeg endelig fikk epidural. Fikk ingen lammelser og fikk fortsatt trykketrang under pressfasen. Skal sies at jeg ikke fikk mer epidural 2-3 timer før hun kom ut, men hadde lang pressetid også, og hadde som sagt trykketrang likevel. Jeg tar det som det kommer ut i fra hvordan fødsel forløper seg og hva de anbefaler der og da:happy:
 
Jeg har hatt to fødsler, en med epidural og en uten. Den med var en seteleie fødsel og jeg fikk epidural ganske tidlig. Det tok smertene og jeg trengte hjelp fra jordmor for å vite når jeg fikk rier under trykking. Den andre fødsel var uten og gikk mye raskere, samt. jeg kjente godt når jeg ville trykke. Men det var ikke seteleie fødsel heller og var mye lettere.
 
Kan jo legge til at epidural er et veldig godt hjelpemiddel om man får en langvarig fødsel og rett og slett trenger smertelindring for å ha nok krefter til å presse ut barnet senere. Grunnen til at mange, meg selv inkludert, har en bedre opplevelse med fødsel nummer 2 er gjerne at den går raskere/lettere og man har erfaring med å håndtere riene. Jeg har hatt epidural ved 2 fødsler og likevel hatt dritvondt, så man kan ha uflaks og at den slettes ikke fungerer så mye :p Grunnet erfaring med første fødsel med lite effektiv epidural, ville jeg egentlig ikke ha epidural på nytt da en av riskene med epidural er at den senker effektiviteten på riene. Men så ble det setefødsel og siden det er økt risiko for keisersnitt ble jeg anbefalt epidural for raskere å kunne ta keisersnitt, så da takket jeg ja. Pustet meg gjennom rier hele fødselen så jeg tror ikke den funka så innmari bra denne gangen heller :hilarious: Den fødselen var likevel en kjempegod opplevelse for meg.
Ha et åpent sinn når du går inn i fødsel, så kan du alltids be om epidural eller la være!
 
TS her,

hahaha gravidehjernen min funker ikke- mente epidural!!!! Takk for svar, ble litt klokere nå ❤️
 
Back
Topp