angående downs..

x1xMsMarte.

Forumet er livet
Her er faktisk et par stykker inne på forumet som har barn med downs, og veldig mange sårende innlegg for dem her sikkert...

ORIGINAL: MsMarte.

Her er faktisk et par stykker inne på forumet som har barn med downs, og veldig mange sårende innlegg for dem her sikkert...

jeg tenkte akkurat det samme...
ja seff kan de bare la være og lese men er jo et tema som de naturligvis følger med på.

Det er mange sjebner blandt så mange som er her inne, så det er ikke alltid like lett å ta hensyn til alle. Jeg synst ikke det er noe kjekt når utagerende barn blir kalt drittunger, jævelunger, ufordragelige barn som ikke eier oppdragelse osv osv, da vi selv har en utagerende sønn, men det er jo noe som blir tatt opp og diskutert, så da frå jeg heller bare bidra med mine erfaringer og fortelle hvordan vi har det for å sette ett annet lys på saken.

ORIGINAL: ~Maddy~

kan ikke ta hensyn til alt og alle her inne,da får vi ikke diskutert en dritt...

nei det har jeg ikke sagt heller, men dette temaet er sikkert ekstra ømt for dem det gjelder..
abort i seg selv er en helt naturlig diskusjon i seg selv syns jeg..

men det å la barne slippe å lide syns jeg virkelig er den dummeste grunnen til å velge abort!
de lider jo ikke slik som alle tror, er jo heller det at foreldrene ikke vil lide selv med å være så bundet til barnet så og si livet ut, uten å være like ''fri''..

Jeg tviler på at de blir veldig såret! De vet selv hva et barn med Downs er og at det finnes utrolig mange uvitende mennesker...

Jeg kjenner flere barn (og voksne) med Downs og de er bare helt nydelige alle sammen!!!

det er det helt sikkert, og de har jo også sin fulle rett til å si sin mening. De har allerede tatt det valget som blir spurt om. Det er helt sikkert noen her inne som har valgt abort av da de fikk vite de skulle få et barn med downs syndrom også. På et slikt diskusjonsforum er det vanskelig å ta hensyn til alle sine livs opplevelser/erfaringer.. Som hva synes man generelt om abort, barn med utagerende adferd, barn med andre sykdommer, ol..

De har tatt sitt valg, at andre ville tatt abort vet de nok om de har vært i situasjonen. Man har nok en runde med seg selv når man får en slik beskjed uansett, og er jo kjempe flott at de valgte å beholde[:)] For deres familiesituasjon var det nok HELT rett.

nei sant nok,men det å kalle det egoistisk bare fordi man skal være "fri" tar jo kaka[:@] hørt noe så dumt....

da kan jeg si det på denne måten å da?? : det er egoistisk å føde frem ett barn med downs,fordi man risikerer at ungen er alvorlig syk og kan få det mye vondt.......[8|][8|][8|][8|][>:]

vet du hva downs er?

så hva da??? det er et åpent forum,. det er derfor det heter generell forum.
alltid to sider i en sak, ikke alle kan bli fornøyde.

ORIGINAL: Toadette|Med|Spire

ORIGINAL: Toadette|Med|Spire

jeg har da sett folk med downs som ikke har noe særlig liv å,selv om de fleste har det...les en gang til du[;)]

hvordan VEIT du det?
ser jo det!!!dårligere imunforsvar,derfor mer syke,tilrettelegging av alt mulig,hos noen få...
medfødte hjertefeil osv osv osv......
var hvertall dette jeg så,og ble fortalt av sykepleirene og faktisk FORELDRE av disse...

syns ikkje det var gode grunner til å si at de var alvorlig syke og hadde det vondt. og vil vertfall ikkje si at det var grunner til å si at de ikkje har noe særlig til liv
dette gjelder jo generelt andre barn òg , ikkje kun de downs

jobber du selv med utviklingshemmede toadette?
vil bare signere at jeg også har jobbet med PU flere steder,
og det er fakstisk sånn at det er mange som ikke har det så lett.
og spessielt når di kommer litt opp i årene kommer det ofte mange problemer.
men kan ikke si at alle di som har downs har et like lett liv som di uten , bare fordi vi vil at det skal være sånn!!!
det funker ikke sånn.
det er di som lever tilnermet normalt med dette, men det er langt fra alle.
derimot å påsta at noen ikke har et verdig liv uavhengig av livssituasjon,
det skal vi være VELDIG forsiktig med å utale oss om,
for det har ingen av oss peiling på.

kan ikke ta hensyn til alt og alle her inne,da får vi ikke diskutert en dritt...

nei det har jeg ikke sagt heller, men dette temaet er sikkert ekstra ømt for dem det gjelder..
abort i seg selv er en helt naturlig diskusjon i seg selv syns jeg..

men det å la barne slippe å lide syns jeg virkelig er den dummeste grunnen til å velge abort!
de lider jo ikke slik som alle tror, er jo heller det at foreldrene ikke vil lide selv med å være så bundet til barnet så og si livet ut, uten å være like ''fri''..

hva vet du om det???? er jo ikke snakk om frihet,men barn med downs KAN være mye alvorlig syke..men ikke alltid,det vet man aldri..
legger til det jeg skrev i den andre tråden;

greit nok at de KAN leve så og si normale liv og alt det der,men noen GJØR IKKE DET! den sjangsen ville jeg ikke tatt,da ville jeg heller spart meg OG IKKE MINST BARNET MITT,for alt som eventuellt måtte komme!! er aldeles ikke egoistisk!!!!!!! man må tenke på seg selv også i en slik situasjon,om man klarer det,hva med eventuelle søsken? er mange spørsmål,på godt og vondt som man må stille seg...og HI,har du ett barn med downs eller? eller dere andre som syntes det er egoistisk å ta abort?? dere VET da ikke om det er så jævla enkelt dere heller,og dere VET ikke om barnet er friskt eller har ett stort hull i hjertet f.eks..
er det en sjangse å ta? noen syntes det,andre ikke...syntes faktisk det er mindre egoistisk å verne dette barnet for EVENTUELL mye smerte og vanskelige situasjoner! så jeg ville nok valgt abort,99% sikker,men aldeles ikke 100% er jævla enkelt å si ja,det ville jeg,eller nei det ville jeg ikke når man aldri har vært i situasjonen før! de er like mye verdt som andre barn,selvfølgelig,men det er vanskeligere tror jeg! (har jobbet med barn og voksne med dette)...og gjennomsnittsalderen er noen og 40 jeg vil ikke,mest sannsynlig dø før ungen min....men det vet man jo aldri såklart,men dere skjønner....
blir provosert av dette egoist tullet!!!!!

du snakker jo bare mot deg selv i dette innlegget syns jeg!

et barn med downs syndrom eller et ''frisk'' kan ha like stor risiko for å få uventet sykdom ved fødsel eller ved senere tid! Og du skrev også at du ville spare deg selv for det i tillegg som barnet ditt.

Jeg er født med alvorlig hjertefeil, noe min mor ikke visste om, samme gjorde jeg med min datter. Min datter ble også født med hjertefeil som vi ikke visste om.. Så å dra opp det med alvorlig sykt barn i ettertid er bare TULL! Alle kan bli utsatt for sykdommer man ikke vet om som du også nevner selv her oppe. Og hvor står det at det er større kjangse for at barn med downs syndrom har større kjangse for å nettopp bli alvorlig syk? Mye man ikke kan se på UL f.eks..

Hadde man kunne forutsett alle barna som blir født med en sykdom før barnet hadde blitt født hadde det vert enda flere aborter..

Jeg forstår godt de som tar abort der de får vite at barnet ikke er levedyktig eller dør kort tid etter fødsel.. Men å velge bort et barn nettopp pga downs er helt ufattelig for meg!

Man er og blir glad i barna man får, uansett om de er født med autisme, downs sydrom eller hjertesyke for å ta noen eksempler. Man lærer å tilpasse seg, så lenge man har innstillingen for å vie mer tid enn med et ''normalt'' barn. Og her ser man mange som er egoistiske fordi de nettopp ikke vil innstille seg på å vie mer tid til barnet sitt! DET ER EGOISTISK DET!

Flott for de som velger å beholde barn med downs og de er sikkert hærlige mennesker[:)] men de må også tåle å høre at ikke alle orker å ta den "oppgaven" ved å beholde barnet da man faktisk ikke vet om det blir en som er tilnærmet frisk eller en som er 100% pleietrengende+ alle bekymringer og ting som følger med den oppgaven[:)]

Og det er vel heller ingen som sier at de som har downs ikke skulle vært født eller annet negativt om de som personer, kun at de selv ikke vil ha et barn med downs..syns det er litt forskjell det også[;)]

Det er da også noen her på forumet som har gått til det vanskelige valget å tatt bort et meget sykt barn her også..
Sikkert mange sårende kommentarer fra mange ang den saken også..

Det er uansett et utrolig sårt tema dette, men man skal vel ikke unngå å diskutere det av den grunn??
Da må vi nesten slutte å diskutere rase, kjønn, omkjæring, spontanabort, abort osv..............

Barn med Downs er helt fantastiske. Voksne også. De har ofte et smittende humør og gleder seg over den minste ting. Det er så lett å bli glad i dem!![:)]

Back
Topp