Angående bunn til ostekake..

* Nattens Dronning *

Glad i forumet
Every time når jeg har bakt ostekake, har bunnen blitt steinhard. Og det er SÅ flaut å se at gjestene, særlig i store selskap, blir nødt til å ta i et ordentlig tak for å få med kjeksbunnen[8D]

Mamma sier jeg ikke skal trykke kjeksen ned når jeg har den oppi formen, hvertfall sånn hun unngår dette..
Jeg trykker ikke, men jevner det liksom forsiktig men hånden for å få det beint. Tenker liksom at smulene som ikke er fast i resten av bunnen, kommer til å flyte i Philadephiaen som jeg har over etterpå..bare jeg som innbiller meg at sånt kan skje, og heller bare legge det "grovt" utover bunnen forså å helle over resten?

Skjønner dere hva jeg mener?

Jeg skal bake 2 stykker til fredag. Samboer har sagt opp nåværende jobb siden han har fått jobb på brannstasjon, og svigerinnen min har 30 årsdag til helgen.
Ønsker at kakene skal bli P.E.R.F.E.K.T. [:D][:D]

Noen som har tips??
(jeg bruker 1 pk digestivekjeks, melis og smeltet smør i bunnen)

La være å bruke melis. Kjeksen er søt nok i seg selv[:)]

Takk for tipset, Mocco!! Da skal jeg prøve på det[;)][:D] 

ORIGINAL: Mamman til Leah

La være å bruke melis. Kjeksen er søt nok i seg selv[:)]

Tror du at det kan være melisen som gjør den så hard?[:-]

Jeg ville også droppe melisen. Fungerer sikkert som ekstra bindemiddel og dermed blir det hardere.

Det går også an å kutte litt ned på smørret. Og så ikke finddele kjeksen helt. La den være knust litt grovt. Bruker å ha kjeksen i pose og knuse med hånden.

Ostekake er sååååå godt.

DÅRLIG GJORT MED OSTEKAKE TRÅD!!!
ostekake er noe av det beste jeg vet...
*vann i munn og døden nær*

[8D]

Nei, Goolle. Bare koselig at du skriver fremgangsmåten din og gir tips om dette med kakering.
Jeg lurte faktisk på hvordan jeg skulle gjøre det når jeg skal bake samme kake på samme dag når jeg bare har en kakeform.
Men hvis jeg forsto deg rett, så kan jeg bare legge kakeringen over på et pent kakefat og lage bunnen rett oppi den. Så venter jeg til det er stivnet før jeg heller over resten..ja, for da vil ikke det jeg heller over kunne renne ut, sant? Kakebunnen vil vel gjøre det såpass tett?! (hvertfall det jeg så for meg i hodet mitt når jeg leste det du skrev)[:D]

Håper det funker!!

Melisen er jeg litt skeptisk til å fjerne. Tenker at bunnen blir litt salt i smak bare av kjeksen? Eller..kjeksen er jo søt, men jeg har vært SÅ fornøyd med smaken av den kaken, at jeg er redd for at jeg selv skal bli misfornøyd hvis jeg fjerner melisen.
Mamma bruker samme oppskrift (henne jeg har fått den fra), og hun klarer jo å få myk bunn..[&o] 
Jeg bruker en miniutgave av foodprosessor (en håndmikser som kobles til et støpsel som inneholder 2 skarpe knivblader), og knuser kjeksen. Men passer på at de er litt grove (synes også det er best når de ikke er for knust).

Jeg har 125g smør oppi, men kan jo prøve med bare 100g å se om det virker..
Og samtidig prøve å stryke det utover med ei skje og ikke hånden.

Men hvis dette ikke skulle fungere, så må jeg vel kanskje bare kutte ut melisen[:(][8D]

Virvla: Beklager[:D][:D] 

Prøvebake kakebunnen..why haven't I thought of this before??
Skal kjøpe inn i dag og prøve det i kveld!!!![:D][:D] 

ORIGINAL: Goolle

ORIGINAL: * Nattens Dronning *

Nei, Goolle. Bare koselig at du skriver fremgangsmåten din og gir tips om dette med kakering.
Jeg lurte faktisk på hvordan jeg skulle gjøre det når jeg skal bake samme kake på samme dag når jeg bare har en kakeform.
Men hvis jeg forsto deg rett, så kan jeg bare legge kakeringen over på et pent kakefat og lage bunnen rett oppi den. Så venter jeg til det er stivnet før jeg heller over resten..ja, for da vil ikke det jeg heller over kunne renne ut, sant? Kakebunnen vil vel gjøre det såpass tett?! (hvertfall det jeg så for meg i hodet mitt når jeg leste det du skrev)[:D]

Håper det funker!!

Melisen er jeg litt skeptisk til å fjerne. Tenker at bunnen blir litt salt i smak bare av kjeksen? Eller..kjeksen er jo søt, men jeg har vært SÅ fornøyd med smaken av den kaken, at jeg er redd for at jeg selv skal bli misfornøyd hvis jeg fjerner melisen.
Mamma bruker samme oppskrift (henne jeg har fått den fra), og hun klarer jo å få myk bunn..[&o] 
Jeg bruker en miniutgave av foodprosessor (en håndmikser som kobles til et støpsel som inneholder 2 skarpe knivblader), og knuser kjeksen. Men passer på at de er litt grove (synes også det er best når de ikke er for knust).

Jeg har 125g smør oppi, men kan jo prøve med bare 100g å se om det virker..
Og samtidig prøve å stryke det utover med ei skje og ikke hånden.

Men hvis dette ikke skulle fungere, så må jeg vel kanskje bare kutte ut melisen[:(][8D]

Virvla: Beklager[:D][:D] 

Japp[:)] kjeksen og smøret (og i ditt tilfelle- melisen) gjør at det blir tett der.
Bare trykk godt sammen..

Du får lage bunnen på din måte denne gang, siden det er så kort tid igjen, men kanskje du kan ta en prøvekake uten melis en annen gang? Bare for å prøve!

Om du bruker bixit havrekjeks, blir det søtt nok! Lover deg!!

Ohh yesss[;)]

ORIGINAL: Mamman til Leah

ORIGINAL: Goolle

ORIGINAL: * Nattens Dronning *
 så kan jeg bare legge kakeringen over på et pent kakefat og lage bunnen rett oppi den.
Om du bruker bixit havrekjeks, blir det søtt nok! Lover deg!!

Ohh yesss[;)]

WOOHOOO

Back
Topp