Angående 38-ukerskontroll

Ruska

Flørter med forumet
Til uka er det tid for 38 ukerskontroll her i gården. Og da lurer jeg på en liten ting.. :P
Er det vanlig at jordmor sjekker modning/åpning på denne kontrollen, eller er det noe man eventuelt spør om selv? :P

Og hvordan er det hun sjekker..? Kanskje et dumt spørsmål, men har aldri vært borti det før jeg ;)
 
Godt å høre det er flere, så føler jeg meg ikke så dum, hehe! ;)
Ikke bare-bare å være førstegangs :)
 
Dette lurer jeg også på! Men jeg skal ikke til jordmor igjen før 18 oktober å jeg har termin 25, så om jeg er gravid enda da, har jeg litt lyst til å sjekke modning :-)
 
Hehe jeg skal også til kontroll 18 og har termin 25=) Så spennende=)!!!!
 
Er èn dag bak dere jeg da, termin 26. ;-)

Er jo greit å få svar på om/hvor mye modning, så man kanskje får litt håp om at den lille snart vil titte fram! :)
 
Så gøy! Blir spennende å se om det blir noen på samme dag:-)
 
Ut i fra terminer, så skulle det jo i grunnen godt gjøres om det ikke blir det :P
Men så hører det jo til sjeldenhetene at de kommer på termin, da så.. ;-)
 
trur du må spør om hu kan sjekka... har jaffal eg mått me begge min...:)  når hu sjekke så føre hu to fingrar oppi der å kjenne på livmorhalsen om den e flat/ myk/ åpning åsså videre...:)  ikkje direkte vondt, men kan vær ubehageligt...  vett og at d e kje alle jm så vil sjekka før du e på termin siden d kan setta i gang ting...:)
 
Skal til jordmor til tirsdag, jeg tror ikke de gjør det med mindre du tror det kan være noe i gang eller du spør om de kan. Så jeg kommer nok til å spørre:-) meen var på føden pga mageknip og skjelving + feber forrige helg og da ble jeg sjekka for modning og åpning, var ingenting gitt, og ho jordmora der sa at jeg går mest sannsynlig til termin. Har termin 24.. Så er jo ikke kjempe lenge til, men er så utålmodig nå, at han kan gjerne komme før for min del. Da er det greit å tenke på at jordmødrene kan ikke være helt sikre de heller, og kan godt hende at de små vil ut før og:-)
 
Min jordmor gjorde ikke det forrige gang, og ikke denne gangen heller.. Må vel spørre om det. Var på føden en tur forrige uke, og da sjekket jordmoren på føden om jeg var moden eller ikke. ( jeg var ikke moden) mn det var pga utslag på ctg, som mest sannsynlig var kynnere/modningsrier. Er jo ikke akkurat behagelig å bli sjekket der oppe, så når jeg var på oppfølging denne uka takket je nei til en sjekk til. Om jeg er moden eller ikke har jo ikke noe å si, for fødselen starter når den starter uansett:)
 
Tror de fleste jordmødre venter til termin før dem evt. spør om du vil sjekkes... ellers må du spørre selv. Vet at flere ikke vil sjekke før termin, da det som tidligere nevnt her kan provosere frem rier.

Når de først er "oppi der" og du er fullgått 40 uker, stripper de gjerne litt (drar og tøyer litt i livmormunnen for å se om det kan provosere fram noe.) Dette kan være noe ubehagelig. De bruker kun fingrene.... ikke noe utstyr. 

Et lite tips til dere som skal sjekkes: knytt hendene deres, legg dem på høykant inn under rumpa når jordmor går inn for å sjekke. Dette løfter rumpa deres litt, og gjør det mindre ubehagelig. Etter tips fra min jordmor...


 
Er vel helst jordmor på føden som skal sjekke modningen, da det er fare for at noe settes igang.
Jeg er 40 uker på vei, og har ikke sjekket modningen. Det får de gjøre på sykehuset hvis ikke lille trille bestemmer seg snart for å komme ut i frisk luft :)
 
Takk for svar alle sammen :)
Da blir det vel ikke noe sjekking til uka da ;-) Selvom jeg ikke hadde klaget hvis det hadde satt i gang noe, hehe :-) Men tulla er vel ikke ferdig med å kose seg i magehuset, så da får hun vel bare bruke tiden sin :P Hennes beste må jo bare komme foran mammas og pappas utålmodighet :P
 
Back
Topp