Aner ikke hva jeg skal tenke nå...

Sørlandsjente90

Blir kjent med forumet
Var på ultralyd i dag, og visste fra før at vi ventet tvillinger. Men i dag fant vi ut at de deler absolutt alt (morkake og indre og ytre fosterhinne).. Noe som gjør det til en ekstrem risiko.. Og jeg fikk følelsen av at dette var noe som sjeldent endte bra.. Noen som kan mer om dette eller som har erfaring med det ? Jeg ser virkelig ikke no lys i enden nå etter samtale med ho som hadde ultralyden..

Var på ultralyd i dag, og visste fra før at vi ventet tvillinger. Men i dag fant vi ut at de deler absolutt alt (morkake og indre og ytre fosterhinne).. Noe som gjør det til en ekstrem risiko.. Og jeg fikk følelsen av at dette var noe som sjeldent endte bra.. Noen som kan mer om dette eller som har erfaring med det ? Jeg ser virkelig ikke no lys i enden nå etter samtale med ho som hadde ultralyden..
Jeg vet om en som fikk tvilling til tvillingsyndrom og måtte til Tyskland å operere! Gikk fint og begge ungene er friske og raske i dag :) Håper du får en solskinnshistorie <3

Huff men det fine er jo at de vet det og kan følge nøye med fremover. Men er nok fare for tidlig fødsel. Men legene er heldigvis veldig flinke

Høres ut som du skulle vært i samtale med noen som kan gi deg "t-skje" info. Så du kan få litt innsikt i hvordan dette er og hva som kan skje i verste fall. Å gjerne en prosent på hvordan det er på statistikk?

Jeg kjenner ikke til slike situasjoner.

Håper du har lykken på din side å at alt går fint :)

Fant dette på doktoronline:

"Hvis legene antar barna dine er monochorial-monoamniotiske vil tvillingene dine bli forløst ved hjelp av keisersnitt. Dette fordi det er fare for at navlestrengene, eller fostrene selv, kan hekte seg fast i hverandre og skape problemer under en fødsel. Du vil ganske sikkert få tett oppfølging, og en av de tingene som legene vil passe på, er at ikke navlestrengene til barna tvinner seg sammen slik at et, eller begge barna, ikke får nok næring og surstoff. Dette undersøker de med ultralyd og et aparat som måler gjennomstrømning og motstand i navlestrengene, og ved hjelp av ultralyd med farger kan man også se om navlestrengene tvinner seg sammen.

Skulle det oppstå komplikasjoner (den vanligste komplikasjonen er at navlestrengene vikler seg inn i hverandre) vil legene foreta keisersnitt.

For eneggede tvillinger som deler morkake er det også en viss fare for at det kan oppstå noe som heter transfusjonssyndrom. Det vil si at blodet gjennom den felles morkaken blir skjevfordelt mellom fostrene. Den ene får for mye næring og hjertet kan bli overbelastet, mens den andre får for lite og blir blodfattig. Dette er i seg selv en sjelden komplikasjon og visstnok mer vanlig blant eneggede som *ikke* deler alt."

Håper de følger deg godt opp og gir deg god informasjon! Hvis du ikke blir tilbudt noe, ville jeg bedt om en time så fort som mulig, så du slipper å lure på så mye for deg selv. <3

Noen ganger kan helsepersjonell være unødvendig kald med informasjonen sin..
Ut ifra det jeg har lest fra før av, er dette noe som utgjør risiko slik at du skal følges tett..
dersom legene følger deg opp, vil de også oppfange det dersom noe er galt. De vil så sette igang tiltak, evt ta ut barna vist det blir nødvendig.
Tror du skal be om å få en skikkelig gjennomgang med lege som vet hva de snakker om! Ikke ta sorgene på forskudd, det trenger absolutt ikke å bli problematisk!
Sender deg en stor klem :Heartred

Uff så skummelt. Skjønner følelsene dine, men snakk med fødestedet og få noen til å forklare risikoen for deg osv. Mase lykke til <3

Skjønner du er bekymret og følelsene dine. Burde kontakte fødestedet og se om å snakke med noen der som kan fortelle deg nærmere hva det går ut på og hva kan gjøres og sånt. Så blir du roligere.

Sender deg en god klem <3

Jeg tror det er noen med mono/mono-tvillinger i noen av tvillinggruppene på FB. Jeg er i noen amerikanske grupper også, der en del av dem har en del tilleggsproblemer som kan oppstå i eneggede tvillingsvangerskap.

Du kommer til å bli fulgt tett med ultralyd, og du bør følges av fostermedisiner med kompetanse på eneggede tvillinger. Dersom sykehuset ditt ikke har dette, vurder å få oppfølging ved et annet, større sykehus selv om det innebærer reising. Det er slett ikke sikkert du utvikler tvilling til tvilling-transfusjonssyndrom, men det er greit å vite det kan skje. Andre mulige komplikasjoner er TAPS (følges også med ultralyd) og selektiv veksthemming. De to er sjeldnere, og derfor er det bra at legene vet hva de skal se etter.

Mono/mono-tvillinger blir forløst tidlig (uke 33, med keisersnitt) for å unngå at de vikler seg inn i hverandres navlestrenger.

Uff, skjønner at du er bekymret, men syns du burde få en time der du får litt mer informasjon om hvahvisom ❤ Lykke til, håper alt går bra med dere alle ❤

Vennina mi fikk for ca et halvt år slike tvillingjenter. Dvs de var usikker på om de delte fosterhinne og det viste seg etterpå at de hadde en tynn mellom seg, men samme morkake. Hun gikk til uke 37 hvor de satte henne igang selv om alt var fint. Risikoen etter dette var for stor. Hun gikk på ul annahver uke fra relativt tidlig og hver uke mener jeg på slutten i tillegg til ekstra jordmortimer. Men alt gikk etter boka og frøknene kom ut med under 100g forskjell og er helt like...

Har ei venninne som fødte to flotte gutter i mars som delte alt. Hun fødte vaginalt og hadde ingen komplikasjoner ifm fødsel. Hun fikk litt dårlig oppfølging fordi hun måtte bytte sykehus pga flytting. Men sørg for at du får gpd oppfølging og ta livet med ro :)

Jeg fikk endelig en lang samtale med fastlegen min som er helt fantastisk. Vi gikk gjennom rapporten ultralyd legen hadde sendt til ho, som overhode ikke stemte med noe av det ho fortalte oss.. Ho sa rett ut til oss før vi gikk derfra at dette ender sjeldent bra, men det kan jo skje. Etter timen hos legen klarer jeg endelig slappe av litt igjen, legen vil at vi skal ta ny ultralyd hos en som har mye bedre peiling på tvillinger, for i papirene står det at det er fremdeles usikkert om de deler indre fosterhinne i det hele tatt. Legen kunne å berolige meg med at det var sjeldent at noe gikk veldig galt selvom de delte alt. For kontrollene er mye hyppigere. Legen avslutta timen med å si at det dessverre er mange i helsevesenet som ikke klarer å ordlegge seg riktig og det er mange som ikke burde ha pasientkontakt i det hele tatt. Så nå krysser vi fingrene og håper alt går bra med de begge to ❤️

Jeg fikk endelig en lang samtale med fastlegen min som er helt fantastisk. Vi gikk gjennom rapporten ultralyd legen hadde sendt til ho, som overhode ikke stemte med noe av det ho fortalte oss.. Ho sa rett ut til oss før vi gikk derfra at dette ender sjeldent bra, men det kan jo skje. Etter timen hos legen klarer jeg endelig slappe av litt igjen, legen vil at vi skal ta ny ultralyd hos en som har mye bedre peiling på tvillinger, for i papirene står det at det er fremdeles usikkert om de deler indre fosterhinne i det hele tatt. Legen kunne å berolige meg med at det var sjeldent at noe gikk veldig galt selvom de delte alt. For kontrollene er mye hyppigere. Legen avslutta timen med å si at det dessverre er mange i helsevesenet som ikke klarer å ordlegge seg riktig og det er mange som ikke burde ha pasientkontakt i det hele tatt. Så nå krysser vi fingrene og håper alt går bra med de begge to ❤️
Krysser fingrene for dere❤️

Så godt at du har fått snakket med noen :) Krysser fingrene med deg for at dette skal gå bra :)

Det var bra da! Nå håper jeg du får den oppfølgingen du fortjener og at det ordner seg :) <3

tvillingforeningen kan du søke råd hos❤️ Gratulerer med dobbelt mirakel

Back
Topp