Andre trimester og mer sliten

Maline

Blir kjent med forumet
Hei.

Jeg er nå i uke 18, og er mer sliten enn noengang. Alt er jo et ork, må tvinge meg til nesten al fordi jeg er så sliten. Og føler ikke jeg får ny energi av å hvile heller. Trodde man ble i bedre form andre trimester, men jeg har blitt dårligere, bortsett fra at kvalmen har avtatt. Er det flere som har det sånn? Jeg lurer jo på om det er normalt. Jeg var i bra form andre trimester i de andre svangerskapene mine. Men nå må jeg jo kanskje legge til at det er 15 år siden sist, og jeg er 41 år nå.

Hei.

Jeg er nå i uke 18, og er mer sliten enn noengang. Alt er jo et ork, må tvinge meg til nesten al fordi jeg er så sliten. Og føler ikke jeg får ny energi av å hvile heller. Trodde man ble i bedre form andre trimester, men jeg har blitt dårligere, bortsett fra at kvalmen har avtatt. Er det flere som har det sånn? Jeg lurer jo på om det er normalt. Jeg var i bra form andre trimester i de andre svangerskapene mine. Men nå må jeg jo kanskje legge til at det er 15 år siden sist, og jeg er 41 år nå.
Jeg merker først siste to dagene at jeg har litt mer energi, men jeg er bre 15 uker på vei. Har du sjekket at jernlagrene dine er ok? Jeg er 39 og førstegangs gravid, så har ingenting å sammenlikne med da :)

Jeg er mere sliten og trøtt. Ekstremt lite energi.
Jeg har lavt jern og må begynne å ta jern om 1 - 2 ukers tid i følge legen

Jeg er 17 uker, og har de siste ukene hatt mer energi enn på lenge. Det første trimesteret som har vært verst mtp tretthet og lite energi for min del, og jeg har ikke vært kvalm i noen av svangerskapene mine.

Jeg er mere sliten og trøtt. Ekstremt lite energi.
Jeg har lavt jern og må begynne å ta jern om 1 - 2 ukers tid i følge legen

Jeg må bare spørre. Hvorfor skal du vente med å ta jern?
Er vel bedre å bare begynne på det før jernlagret blir enda lavere eller?

Er 15+2 med tvillinger og dødsliten! Går 100% på jobb, men magen begynner å bli tung og er kjempe trøtt på ettermiddag. Sover ikke så bra heller og har også fått høy blodtrykk. Er også førstegangs (senabort for 16 år siden) og 37.

Sniker fra desembet.

Jeg er 26+0 i morgen og er fortsatt dørgende trøtt. Har bare blitt værre i 2. Trimester.

Gikk greit å jobbe 100% fram til uke 20 da jeg "bare" var gruelig trøtt og sliten og sov 14 timer i døgnet.

Hadde ferie i uke 21-24, nå etter ferien går det ikke like bra.
Nå begynner bekkenet å krangle, hadde migrene 5 dager forrige uke og ekstremt med kynnere. Nå er de også stressutløst og ikke bare aktivitetsutløst. Om jeg tenker på en stressende jobbsituasjon, at jeg har mye å gjøre i morgen, eller bare skriver handleliste til ukeshandling setter det i gang.

Har blitt 100% sykmeldt denne uka og ut neste. Håpet det er nok til å nullstille slik at jeg kan starte å jobbe redusert etter det.

15+5 og er veldig sliten. Var ganske kaputt i 1. Trimester også, men da hadde jeg ferie i de 7 verste ukene. Så er sliten på en annen måte nå som jeg arbeider. Var i like dårlig form forrige svangerskap også. Men det kjennes at jeg har en liten en nå, som krever en del energi og som gjør det vanskeligere å ta seg igjen.

Samme her! Uke 15 og har bare blitt mer og mer sliten.. Kvalm og hodepine! Venter fortsatt på energien som skal komme i 2.trimester..haha. Stor forskjell fra mine 2 forrige svangerskap!

Jeg må bare spørre. Hvorfor skal du vente med å ta jern?
Er vel bedre å bare begynne på det før jernlagret blir enda lavere eller?
Det er et veldig godt spørsmål, fikk beskjed om å begynne i uke 18. Men skjønner virkerlig ikke hvorfor egentlig

Det er et veldig godt spørsmål, fikk beskjed om å begynne i uke 18. Men skjønner virkerlig ikke hvorfor egentlig

Veldig rart. Enig med Stueplanten. Begynn i dag :)

Jeg skulle ha tatt blodprøve for å sjekke mitt jernlager for lenge siden. Den var nede på 8, så jeg må gå på jerntilskudd lenge, kanskje ut hele svangerskapet og et par mnd etter.. :(

Her går det opp og ned, som i forrige svangerskap.

Jeg sliter veldig med søvnen. Må opp om natten for å tisse, og får ikke sove igjen, vondt i ryggen, kvalm, urolig i magen, osv, og blir da dødstrøtt om dagen.

Jeg hadde jernlagre nede i 6, og blodprosent på 9 da jeg gikk til legen i uke 7, og det hjalp en god del når jernet var kommet seg opp på tyvetallet igjen etter å ha knasket 100mg jern daglig i noen uker.

Jeg merker først siste to dagene at jeg har litt mer energi, men jeg er bre 15 uker på vei. Har du sjekket at jernlagrene dine er ok? Jeg er 39 og førstegangs gravid, så har ingenting å sammenlikne med da :)
Jeg skulle akkurat til å skrive det samme. Jeg har vært mye mer sliten og trøtt i andre trimester, men tror nok at jernlagrene mine har begynt å bli litt tynnslitte. Fikk beskjed etter blodprøver i uke 8 at jeg skulle begynne å ta jern i uke 18, så legen forventet det vel. Vet ikke hvorfor jeg ikke skal begynne før da.. :bookworm:

Veldig rart. Enig med Stueplanten. Begynn i dag :)

Jeg skulle ha tatt blodprøve for å sjekke mitt jernlager for lenge siden. Den var nede på 8, så jeg må gå på jerntilskudd lenge, kanskje ut hele svangerskapet og et par mnd etter.. :(
Aiai. Det var lavt. Mitt var på 15 og fikk beskjed om å ta fra uke 14. Håper du får rask effekt av tilskuddet. Ikke akkurat superbra for magen, kjenner jeg.

Aiai. Det var lavt. Mitt var på 15 og fikk beskjed om å ta fra uke 14. Håper du får rask effekt av tilskuddet. Ikke akkurat superbra for magen, kjenner jeg.

Nei, det er ikke det. :(
Er godt igang nå.
Jeg får også problemer med magen, så jeg kan ikke ha noen høye doser, som jeg kanskje burde.
Må bare satse på å få det opp over lengre tid.

Har du prøvd flytende jern?
Eller piller som heter Sideral?

De har jeg opplevd minst problemer med. På Sideral hopper jeg bare over en gang i uka også går det greit ellers.

Nei, det er ikke det. :(
Er godt igang nå.
Jeg får også problemer med magen, så jeg kan ikke ha noen høye doser, som jeg kanskje burde.
Må bare satse på å få det opp over lengre tid.

Har du prøvd flytende jern?
Eller piller som heter Sideral?

De har jeg opplevd minst problemer med. På Sideral hopper jeg bare over en gang i uka også går det greit ellers.
Tusen takk for tips:Heartred. Skal jeg skjekke ut Sideral! Tar ferromax 65 mg nå. Drakk sånn Floradix(?) I første svangerskap, men den mente jordmor bare var bortkasta:dontknow

Tusen takk for tips:Heartred. Skal jeg skjekke ut Sideral! Tar ferromax 65 mg nå. Drakk sånn Floradix(?) I første svangerskap, men den mente jordmor bare var bortkasta:dontknow

Den har jeg også prøvd. Men klarte ikke smaken. Synes flytende jern er bedre da.
Hmm.. rart at det skal være bortkastet.. Men, har hørt om mange rare meninger fra jordmødre..

Kan anbefale Ferro-Retard i stedet. Det er en type tabletter som slipper jernet litt og litt utover døgnet. Det betyr at de er mye mildere for magen, i tillegg til at du ikke er så sårbar for ting som forstyrrer jernopptaket (type ikke spis to timer før eller to timer etter, ikke koffein, ikke melkeprodukter, osv).

Jeg er blodgiver, og har prøvd en god del jerntabletter oppover årene, blant annet Ferromax og Niferex, og begge de to er helvete for magen. Da måtte jeg ta en tablett hver tredje dag for å ikke bli helt forstoppet.

Ferro-retard klarer jeg ta hver dag, hopper kanskje over en dag i uken bare for sikkerhets skyld.

Kan anbefale Ferro-Retard i stedet. Det er en type tabletter som slipper jernet litt og litt utover døgnet. Det betyr at de er mye mildere for magen, i tillegg til at du ikke er så sårbar for ting som forstyrrer jernopptaket (type ikke spis to timer før eller to timer etter, ikke koffein, ikke melkeprodukter, osv).

Jeg er blodgiver, og har prøvd en god del jerntabletter oppover årene, blant annet Ferromax og Niferex, og begge de to er helvete for magen. Da måtte jeg ta en tablett hver tredje dag for å ikke bli helt forstoppet.

Ferro-retard klarer jeg ta hver dag, hopper kanskje over en dag i uken bare for sikkerhets skyld.
Takk for tips:Heartred. Så bra det finnes alternativer! De hadde bare niferex og ferromax på der apoteket jeg var innom...

Back
Topp