Andre studenter her?

Jenter[:D]

Etter jeg leste dette i går fikk jeg jo helt panikk, er avhengig av disse pengene!:D Så jeg og sambo satt og ned og fant ut!:

For å få foreldrestipend må man innfri ett av disse kravene:
-Du må ha mottatt lån/stipend de siste 6 mnd.
-Du har søkt permisjon fra studiet ditt
-Du søker skole og reserverer en studieplass.

Man må ikke starte på studie året etter hvis man søker, og man må heller ikke stå på eksamene på det studiet man går på nå.

Det vil si: Hvis man ikke har vært student dette året, så kan en ikke søke studie og få foreldrestipend. Men hvis man studerer fra før så kan en søke nytt studie og få foreldrestipend.

Noen som ble litt klokere?[8|]

Dette er hentet fra Lånekassen sine sider:
Når du får barn på slutten av utdanningen
Du kan ha rett til foreldrestipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien.
For å ha rett til foreldrestipend for neste semester, må du enten være i utdanning, ha permisjon fra en utdanning, eller ha en reservert studieplass. Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet.

Jeg var student sist jeg fikk barn og jeg benyttet meg av "reservert studieplass". 

Jenten min ble født i april og jeg var ferdig med bachelor grad i juni. Jeg søkte om fødselsstipend fra lånekassen som jeg fikk innvilget til og med sommeren (fikk utbetalt stipend i sommermåndene også [:D]). Når det var mulig å melde seg opp til fag for høstsemesteret, meldte jeg meg opp i fag tilsvarende et fullt semester, på den måten reserverte jeg en studieplass. Jeg fikk da innvilget resten av fødselsstipendet fra Lånekassen. Når alle papirer var i orden (bekreftelse på innvilgelse av fødselsstipend), meldte jeg meg av fagene igjen. På den måten fikk jeg fullt fødsels- og forsørgerstipend uten at jeg faktisk måtte gå på skole.

Dette vil si at alle som har studert min 6 mnd (inkl sommerferie) før de får baby, kan få fødselsstipend uten å faktisk må gå på skole (så lenge far ikke mottar foreldrepenger fra folketrygden).
Husk at dere må søke om både fødselsstipend og forsørgerstipend (kommer an på fars inntekt om en har krav på dette).

Her er mer info på Lånekassen sine sider. Lykke til [:D] http://www.lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=9869 

Siden jeg fikk barn før sommeren, så fikk jeg innvilget for sommeren automatisk. Vet ikke helt hvordan du skal søke når man får baby i juli. Men man skal vertfall søke om stipend på vanlig måte og legge ved vedlegg på at man venter barn. Jeg ville ringt lånekassen eller sendt de en mail og spurt hvordan du må gjøre det i praksis [:)]

Jeg ringer lånekassen nå jeg, blir bare forvirret av alt som står på siden dems![8D][:D]

ÆSJ 10 min ventetid!

Back
Topp