Andre som var sene med å si R?

Evette

Gift med forumet
Ene tuppa vår på snart 6 år bruker ikke R i språket. Hun kan klare å uttale den i enkelte ord, men i vanlig dalidags samtale klarer hun ikke å bruke den. Vi får god oppfølging av logoped og ellers mestrer hun alt hun skal
Vi har prøvd ulike metoder for å "lokke" frem r'en uten at hun skal oppleve det som mas da hun tidligere følte litt press og hele r'en ble en negativ greie. Men nå er hun og mer obs selv på at den mangler og vi ønsker jo å hjelpe mest mulig. Noen erfaringer/tips å komme med?

4-åringen her sier heller ikke R, vi jobber mye med det på en positiv måte og han prøver å rulle med R'en hver dag. Så håper det sitter snart. I bhg stresser de ikke så mye med det, men storebroren sa ren R når han var 2 så er vel derfor vi tenker på det :P

Har ikke så mange tips dessverre..

Logoped kun pga r? Det er den siste bokstaven som skal sitte og kommer som regel av seg selv ;) gutten vår var også veldig bevisst det - men plutselig da han nærmet seg 7 så satt den!
Sto på badet også sa han at han skulle bLenge klærne! Jeg rettet og sa det begynte med V (prøve å si vrenge klærne)... Gutten gjentar: vRenge... Begge ble helt satt ut og jeg ba han gjenta og spurte om han hørte det selv.. :p

Min på 6 kan ikke r heller, men ifølge logoped vil ikke det bli jobbet med før i 2. Klasse. Så det er nok en del som sliter med r:)

Sliter med R her også, helt vanlig og ikke en bokstav som skal sitte før i tredjeklasse. Så rart dere har fått logoped allerede? Her var det uaktuelt for det var for tidlig :)

Det samme gjorde midtijenten vår, hun brydde seg ikke om at hun ikke fikk til R'en heller. Men plutselig en dag kom den, uten noe særlig mas om det. Da var hun 7,5 år.

Jeg har selv gått til logoped pga jeg ikke sa r, vi flyttet når jeg var 2 år og snakket godt da men sluttet å prate når vi flyttet. Når jeg begynte å prate klarte jeg ikke å si r. Men var vel først i 2 eller 3 klasse jeg startet hos logoped. Det er nok ganske vanlig at de ikke sier r ennå i den alderen :)

Ikke før i 3. klasse? Så de lærer seg å lese uten å klare å uttale bokstaven riktig. Ikke rart det er mange som ikke kan si r som voksen når man venter så lenge med å få den på plass.

Sent from my iPhone using BV Forum

Ikke før i 3. klasse? Så de lærer seg å lese uten å klare å uttale bokstaven riktig. Ikke rart det er mange som ikke kan si r som voksen når man venter så lenge med å få den på plass.

Klarer jo å lese selv om bokstaven sies feil, men jeg er helt enig med deg at de begynner for seint med å jobbe med språket. For det er vanskelig å snu en vane, som det da blir når de sier bokstaven feil i mange år.
Jeg har en talefeil, jeg hører ikke forskjell heller så nå tør ikke jeg å snakke der mange fremmede er. Synd det ikke ble jobbet med når jeg var liten :) Skulle begynt med språket i barnehagen mener jeg:)

Logoped kun pga r? Det er den siste bokstaven som skal sitte og kommer som regel av seg selv ;) gutten vår var også veldig bevisst det - men plutselig da han nærmet seg 7 så satt den!
Sto på badet også sa han at han skulle bLenge klærne! Jeg rettet og sa det begynte med V (prøve å si vrenge klærne)... Gutten gjentar: vRenge... Begge ble helt satt ut og jeg ba han gjenta og spurte om han hørte det selv.. :p
Min på 6 kan ikke r heller, men ifølge logoped vil ikke det bli jobbet med før i 2. Klasse. Så det er nok en del som sliter med r:)
Sliter med R her også, helt vanlig og ikke en bokstav som skal sitte før i tredjeklasse. Så rart dere har fått logoped allerede? Her var det uaktuelt for det var for tidlig :)
Klarer jo å lese selv om bokstaven sies feil, men jeg er helt enig med deg at de begynner for seint med å jobbe med språket. For det er vanskelig å snu en vane, som det da blir når de sier bokstaven feil i mange år.
Jeg har en talefeil, jeg hører ikke forskjell heller så nå tør ikke jeg å snakke der mange fremmede er. Synd det ikke ble jobbet med når jeg var liten :) Skulle begynt med språket i barnehagen mener jeg:)
Vi begynte med logoped i fjor og får oppfølging nå. Han logopeden i fjor da selv at han syntes det var tidlig da. Og hun vi går til nå er også avslappet, og vi øver bare for at jenta skal få det inn i språket :) så lenge hun synes det er gøy og ikke mas synes jeg det er flott at bhg og evt skole følger opp og henviser :) selv føler jeg det er få 6-7 åringer som ikke uttaler R skikkelig..

Min som fyller ni i høst fikk først logopedhjelp nå i vår med øvelser over sommerferien.
Alt for sent i mine øyne da vi var obs allerede i bhg på det og har mast på skolen i tre år, med lovnader om "snart".
Kan si hva man vil om det, men jeg har vært nødt til å trøste første-, andre- og tredjeklassingen som fikk ekle kommentarer fra andre og har gjort meg opp min mening ut fra det.

Så bra at hun klarer å si lyden! Da kan hun det jo og hun må bare venne seg til å utale ordene slik de skal. Det er en god start, enn om hun hadde hatt problemer med å lage lyden.

Samme her med S-lyd. Den kom på en måte av seg selv når de nye tennene vokste ut. Men før det så oppfordret vi han til å uttale ordene med riktig lyd. Han klarte det jo og vi ga han ros for det. Maset ikke masse, bare innimellom ba han om å bruke riktig lyd. Gikk fint:)

Vi begynte med logoped i fjor og får oppfølging nå. Han logopeden i fjor da selv at han syntes det var tidlig da. Og hun vi går til nå er også avslappet, og vi øver bare for at jenta skal få det inn i språket :) så lenge hun synes det er gøy og ikke mas synes jeg det er flott at bhg og evt skole følger opp og henviser :) selv føler jeg det er få 6-7 åringer som ikke uttaler R skikkelig..

Synes det er kjempe bra at dere får hjelp så tidlig altså, men det er dessverre ikke vanlig!! De hjelper ikke barna med den bokstaven før det er forseint synes jeg da.
Så håper R sitter snart, tenker med god hjelp vil nok bokstaven komme på plass :)

Min som fyller ni i høst fikk først logopedhjelp nå i vår med øvelser over sommerferien.
Alt for sent i mine øyne da vi var obs allerede i bhg på det og har mast på skolen i tre år, med lovnader om "snart".
Kan si hva man vil om det, men jeg har vært nødt til å trøste første-, andre- og tredjeklassingen som fikk ekle kommentarer fra andre og har gjort meg opp min mening ut fra det.

Helt enig med deg, hvorfor ikke hjelpe før når det kan forebygge mye erting og ikke minst at det har blitt en vane at tungen er på feil sted :(

Min sønn på 6 år sier heller ikke R. Han begynte hos logoped som 4 åring. Han har leksebok med mange forskjellige øvelser, men akkurat nå jobber vi med å plassere R i munnen hans. Han må si en hel del ord der R er byttet ut med D. Tdeig, tdavel, tdene, tdeffes, tdampe osv. Vi spiller mye bildememo for å få leksene morsommere.

Helt enig med deg, hvorfor ikke hjelpe før når det kan forebygge mye erting og ikke minst at det har blitt en vane at tungen er på feil sted :(

Ikke er bare tungen på feil sted, men hos noen får tungen og feil form (fordi man har hatt tungen på feil sted) så man må gjøre øvelser for å få tungen spiss igjen når man stikker den ut. Derfor er det ikke alle som klarer å lære seg å lage lyden selv. Mange blir jo og lært opp til å lage en slags skatte r fordi de ikke klarer å lære seg rulle r. Så jo lengre man venter jo verre det bli å få rettet det opp og, selvom mange lærer det uten logopedhjelp.

Som lærer (elevene mine begynner i 2.klasse nå i høst), så gjør vi heller ikke noe med R-lyden før nå i 2.klasse-isj. Noen ruller, noen skarrer, noen uttaler nesten ikke R i dialekten sin. Alle er forskjellige ;) ville heller begynt å bekymre meg om ungen ikke sier R etter 2.klasse :)

Så bra at dere går til logoped nå! Min seksåring har gått til logoped i våres pga R lyden. Hun har trengt hjelp til de fleste lydene da hun har hatt periodevis nedsatt hørsel. Responderte godt på logopedhjelp, og r lyden var på plass etter 5-6 ganger. Veldig glad det ikke ble drøyd til 2. klasse!

Øvde på å få tungen på rett sted, spilte spill og memo og fikk øvelser som vi gjorde hjemme. Alt var lystbetont og positivt. Håper dere lykkes snart :-)

Ene tuppa vår på snart 6 år bruker ikke R i språket. Hun kan klare å uttale den i enkelte ord, men i vanlig dalidags samtale klarer hun ikke å bruke den. Vi får god oppfølging av logoped og ellers mestrer hun alt hun skal
Vi har prøvd ulike metoder for å "lokke" frem r'en uten at hun skal oppleve det som mas da hun tidligere følte litt press og hele r'en ble en negativ greie. Men nå er hun og mer obs selv på at den mangler og vi ønsker jo å hjelpe mest mulig. Noen erfaringer/tips å komme med?

Hvis hun klarer å rulle med tungen uten eller med lyd, bør dere øve på ord som begynner med R: "rrrrrulle, rrrrraske, rrrrolig.."
Så samme prosedyre hvor R'en er i ordet. Overdriv skikkelig, så går det til slutt. ;)

Back
Topp