Andre som studerer?

Lykkeliten*

Betatt av forumet
Heia :-)

Lurer rett og slett på om det er noen andre som studerer, og hva dere tenker om studier, gå gravid under studier, permisjon osv?

Jeg begynte på nytt studie å år, mastestudie som tar 2 år. Veldig krevende pensum, og tungt stoff. Klarer liksom ikke helt bestemme meg for om vi skal prøve eller ikke.. Veldig redd for at det skal bli tøft å gå på skole med to små. Ønsker veldig ett barn til, har en gutt fra før som snart blir 2, og det hadde vært fint med 3 år imellom :-) Dersom vi ikke prøver i høst, blir det å vente til etter jeg er ferdig å studere og har vært litt i jobb, og da går årene fort, og det blir plutselig 5-6 år mellom de to. Som dere skjønner, går jeg frem og tilbake hver dag :-/ Skal, skal ikke....

Noen gode råd? :-)

 
Ja, det skal ikke være lett :-/ Samtidig er det fortsatt en stund til IKM, som er 15 oktober, så fortsatt litt tid til å tenke! Hadde jo vært koselig å havne her ;-))
 
Jeg jobber 100% og ta 2 fag vedsiden av det. det er ganske stritt.Men jeg har en skikkelig plan på det da. Etter jobb så er det lillemann som skal ha hele oppmerksomheten =) Når han er i seng er det skolearbeid hver kveld i ukedagene,så tar jeg meg fri i helgene =) Jeg er forhåpentligvis høygravid når jeg skal opp til eksamen i disse fagene hehe, men det tar jeg med et smil =) var gravid når jeg tok fagbrevet også hehe, så alt går viss en bare vil =) Hvis jeg er så heldig å bli gravid denne gangen så kommer jeg ikke til å ta skole i permisjonstiden.Den er hellig ;)
 
Høres ut som om du har en god plan :-) Hvis vi prøver, blir altså min plan å fullføre første året, ta ett års permisjon og fortsette siste året med to små, begge da i bhg. Jeg heller jo mest mot det, og mannen er med ;-) Spennende tid fremover, og ett stort valg! Lykke til med prøving! :-)
 


Lykkeliten* skrev:
Høres ut som om du har en god plan :-) Hvis vi prøver, blir altså min plan å fullføre første året, ta ett års permisjon og fortsette siste året med to små, begge da i bhg. Jeg heller jo mest mot det, og mannen er med ;-) Spennende tid fremover, og ett stort valg! Lykke til med prøving! :-)


Ja men det syntes jeg hører ut som en bra plan =) Utrolig hva vi får til hvis vi bare vil :D Lykke til med prøvingen ja !! :D dette blir spennende :D
 
Takk for svar :-) Godt å høre at det er flere som er i min situasjon! Jeg går fortsatt litt frem og tilbake, men samtidig regner jeg med vi snart begynner å prøve ;-) Vi har veldig lyst på en liten til, og syns lillemannen vår må få en lekekamerat! Lykke til med prøving :-)
 
Her har jeg litt erfaringer å dele :)

Jeg har ei jente på snart 2. Da jeg fikk henne holdt jeg på med nest siste semester på mastergraden min. Tok 4 eksamener på rappen fra 2 uker etter fødsel. Heldigvis sover de mye når de er så små! Ikke noe problem å gå gravid å være student. Igrunnen bare mye greiere for du kan regulere dagene dine litt mer selv uten å tenke på at du har en jobb å gå til.Men det blir jo litt annerledes for deg da, som allerede har en fra før..

Siste semesteret skrev jeg oppgave. Da hadde pappan permisjon to dager i uka og da jobbet jeg med oppgaven. Ellers koste jeg meg med lillegull :)

Lykke til med valget! Det kan være slitsomt til tider, men som du selv sier så vil det gå noen år før sjansen er der igjen. Det var akkurat slik jeg tenkte også.
 
Jeg er litt i samme situasjon som deg. Akkurat begynt på Master, og jobber 75 % ved siden av. Merker at dette kan bli stritt, men vi prøver like vel :-). Hvis det blir for tungt tar jeg permisjon fra studiet, og begynner igjen om to år. Vi har også en gutt på snart to, og jeg har lyst til at de skal kunne ha glede av hverandre når de er små. Lykke til med valg og eventuell prøving :-). 
 
Takk for svar :-) Godt å høre at andre har vært gjennom det, og at det har gått greit. Som du sier, en kan klare alt om en bestemmer seg for det! Føler også jeg må tenke på lillemann i denne situasjonen :-) Tenker dere på å prøve igjen? :-)
 


Snoopi skrev:
Jeg er litt i samme situasjon som deg. Akkurat begynt på Master, og jobber 75 % ved siden av. Merker at dette kan bli stritt, men vi prøver like vel :-). Hvis det blir for tungt tar jeg permisjon fra studiet, og begynner igjen om to år. Vi har også en gutt på snart to, og jeg har lyst til at de skal kunne ha glede av hverandre når de er små. Lykke til med valg og eventuell prøving :-). 



Ja, da er vi i veldig lik situasjon :-) Tror ikke jeg må tenke så mye, og heller bare gjøre ;-) Vet du forresten hvordan det blir med fars foreldrepenger og permisjon når jeg tar permisjon fra studiet og får støtte fra lånekassa? Leste på nettet at hvis han tar ut fulle foreldrepenger, så får jeg ingen støtte? Lykke til med prøving til dere begge forresten! :-))
 
jeg fikk førstemann når jeg var ferdig med bachelor og hadde kommet inn på master, fødte i august, tok permisjon, begynte så på masteren, ble gravid, fødte 2 dager etter siste skoledag det første masteråret ;) tok så permisjon igjen for så å ta siste året av masteren ;) 
Dette var et fulltidsstudie uten noe mulighet til jobb ved siden av (jobbet som regel til sent på kveld, mange ganger til midnatt), så ble heftig til tider både økonomisk og tidsmessig, men om viljen og motivasjonen er høy nok får man til det meste :) Pendla i tillegg 1 time og 45 min hver vei. Det er nå deilig å ha få fullført!! 
Er nå gravid igjen, rødme ;) starter opp eget firma, utrolig spennende (og litt skummelt;)

Jeg sier bare, kjør på! om magefølelsen og viljen sier det ;) men forvent litt slit ;)

Mannen min fikk ingen rett på permisjon eller foreldrepenger, så det er jo selvfølgelig ikke helt på topp da :/ men så fikk han virkelig ta igjen med kvalitetspappatid når jeg var tilbake på skolen også :)

 


tezzie skrev:
jeg fikk førstemann når jeg var ferdig med bachelor og hadde kommet inn på master, fødte i august, tok permisjon, begynte så på masteren, ble gravid, fødte 2 dager etter siste skoledag det første masteråret ;) tok så permisjon igjen for så å ta siste året av masteren ;) 
Dette var et fulltidsstudie uten noe mulighet til jobb ved siden av (jobbet som regel til sent på kveld, mange ganger til midnatt), så ble heftig til tider både økonomisk og tidsmessig, men om viljen og motivasjonen er høy nok får man til det meste :) Pendla i tillegg 1 time og 45 min hver vei. Det er nå deilig å ha få fullført!! 
Er nå gravid igjen, rødme ;) starter opp eget firma, utrolig spennende (og litt skummelt;)

Jeg sier bare, kjør på! om magefølelsen og viljen sier det ;) men forvent litt slit ;)

Mannen min fikk ingen rett på permisjon eller foreldrepenger, så det er jo selvfølgelig ikke helt på topp da :/ men så fikk han virkelig ta igjen med kvalitetspappatid når jeg var tilbake på skolen også :)



Wow, det syns jeg er godt gjort! Må jobbe mye på kveldene nå også, så regner med det må bli samme innsats etter permisjonen :-) Nå har vi skikkelig lyst, og er igang med prøvinga - håper det klaffer! :-)

Forresten, gratulerer så mye med spire i magen!! :-D
 
Kjenner meg igjen i det du seier... Eg er nettopp ferdig med 3 år på høgskulen, og har ein gut på 5 år.. Midt inne i studiene så var eg veldig klar for en ny baby! Men tok mange rundar med oss sjølv, og det var mykje att og fram.. Skulle me vente elle skulle eg bli gravid midt i studiene.. Me la tankane litt på hylla, og vips så var eg ferdig med skulen! Så no skal me endeleg begynne prøvinga! :-) Ein av grunnane til at me venta til eg var ferdig med studiane, var rett og slett pga økonomien.. Har ikkje så mykje å rutte med som student i perm, syns eg!

Veit ikkje korleis det er å få barn midt i studiane, men det er mange der ute som har fått det :-) Tror det har mykje med innstillinga å gjere.. Alt går! 
 
Back
Topp