Andre som kjenner det i bekkenet/korsryggen allerede???

Var plaget med bekkenløsning hele første svangerskap, fra uke 12. Nå i andre svangerskap har jeg trent styrke i rygg, bekken og sete. Er nå 35+1 og har fått litt murring i bekkenet de siste ukene, men ellers ikke kjent antydning. Holdt meh langt unna husarbeid som støvsuging, vask gulv, heng opp klær, sett i maskin :-)

Kjent det en stund, men først nå det blir for smertefullt å gå innimellom. Cluet er å variere hva du gjør; hvile litt, gå litt , sitte litt, stå litt og så om igjen.
Bassengtrening er superbra for bekkenet!
Selv har jeg bektherev og derfor betennelse i bekkenet hele tiden, blir ikke bedre av bekkenløsninga akkurat

Jente2009,Jente2011 og Baby2015
Termin 09.01.2015
Huff da, nei da gjør det det ikke akkurat bedre. Får vurdere bassengtrening da hvis d blir værre. Håper ikke det blir altfor gale for din del da. Siden du har nok fra før av mener jeg.

Har kjent det siden uke 4 ;) Noe av det er bekkensmerter, noe er nok pga gamle sko (som en gang var gode nok) og noe er pga mye gåing og ståing.

❤ Jente januar 2012 ❤
❤ Magetroll januar 2015 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen
Siden uke 4 faktisk. Hva gjør du for å redusere da? Trening?
Var akkurat på fjelltur der store deler er på mykt underlag. Var smertefult å gå nedover. Men det kan vel ikke gjøre vondt værre? Tenker å gå i ulendt terreng vil være med å styrke muskulaturen rundt?!

Var plaget med bekkenløsning hele første svangerskap, fra uke 12. Nå i andre svangerskap har jeg trent styrke i rygg, bekken og sete. Er nå 35+1 og har fått litt murring i bekkenet de siste ukene, men ellers ikke kjent antydning. Holdt meh langt unna husarbeid som støvsuging, vask gulv, heng opp klær, sett i maskin :)
Hm... gått til fysio da for å få øvelser? Eller trent på egenhånd? Tror du det er for sent for meg å begynne nå?

Hm... gått til fysio da for å få øvelser? Eller trent på egenhånd? Tror du det er for sent for meg å begynne nå?

Har ikke gjort noe enda, fikk ikke time til første kontroll hos legen før uke 14, han hadde ferie, og vi flyttet to dager etter og nå får jeg ny fastlege fra 1.8. Så vi får se etter det. Jeg er kun hjemme, så foreløpig går det greit. Merker det mest om vi går/har gått mye en dag. Går fortsatt greit å snu seg i sengen uten heisekran, og det er levelig på rolige dager :)

Er ikke for sent å komme seg i behandling, sist visste jeg ikke at det var bekkenløsning som var smertene jeg hadde (og legen var en totalt uengasjert en) før etter fødselen i uke 31 ;)

❤ Jente januar 2012 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen

Siden uke 4 faktisk. Hva gjør du for å redusere da? Trening?
Var akkurat på fjelltur der store deler er på mykt underlag. Var smertefult å gå nedover. Men det kan vel ikke gjøre vondt værre? Tenker å gå i ulendt terreng vil være med å styrke muskulaturen rundt?!

Det begynte i halebeinet, og det er først de siste ukene det har blitt mer i bekkenet og ryggen. Pga flytting og manglende bhg-plass så er jeg kun hjemme, og det har hatt mye å si! Jeg går turer, men har lite tilgang til ulendt terreng så det blir en del asfalt, noe som ikke gjør det veldig mye bedre.. Går i det tempoet jeg kjenner blir rett for meg, selv om det er saktere enn før. Hviler når jeg trenger det, sånn delvis i hvertfall. Er ikke alltid det går å hvile med en 2,5 åring hjemme :P Er heldigvis ikke kommet dit enda at det å ligge er vondt, håper jeg slipper unna denne gangen.

❤ Jente januar 2012 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen

Det begynte i halebeinet, og det er først de siste ukene det har blitt mer i bekkenet og ryggen. Pga flytting og manglende bhg-plass så er jeg kun hjemme, og det har hatt mye å si! Jeg går turer, men har lite tilgang til ulendt terreng så det blir en del asfalt, noe som ikke gjør det veldig mye bedre.. Går i det tempoet jeg kjenner blir rett for meg, selv om det er saktere enn før. Hviler når jeg trenger det, sånn delvis i hvertfall. Er ikke alltid det går å hvile med en 2,5 åring hjemme :p Er heldigvis ikke kommet dit enda at det å ligge er vondt, håper jeg slipper unna denne gangen.

❤ Jente januar 2012 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen
Huff nei asfalt er ikke bare bare altså. Viktig å tilpasse slik at det kjennes greit ut ja.
Tror jeg får ta meg en tur til kiropraktor eller fysio og høre om de har noe å si før det blir altfor gale...

Huff nei asfalt er ikke bare bare altså. Viktig å tilpasse slik at det kjennes greit ut ja.
Tror jeg får ta meg en tur til kiropraktor eller fysio og høre om de har noe å si før det blir altfor gale...

Gjør det! :) Fysio kan du jo få dekket og, men lurer på om det kun er ved henvisning fra legen.. Men det er jeg usikker på.

❤ Jente januar 2012 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen

:-) jeg trener på egenhånd , google gravid og bekkenøvelser, så finner du masse øvelser... Det er aldri for seint , de sier også at jo mer trent kjernemuskelatur du har i rygg, bekken og sete jo "enklere" fødsler får du :-) og kommer deg fortere ettepå :-) så 2 mnders trening før maraton(fødsel) skulle vel hjelpe en god del :-)

Sliter generelt med korsryggen så vet ikke om det har blitt verre men kjenner den jo...

❤️❤️
Storesøster født september-2008
Lillebror (eller søster) januar-2015

Jeg hadde bekkenlåsning i uke 15. Uhyggelig vondt og følte meg utrolig stiv.
Aller værst om morgenen, så ble det litt bedre i løpet av dagen med litt bevegelse.
Skjønte vel at det ikke var bekkenløsning siden jeg hadde det sist svangerskap. Da blei nemlig bekkenet verre og verre i løpet av dagen og jo mer aktivitet, jo verre.

Bekkenlåsningen ble låst opp ved mobilisering( ikke manipulering) av naprapat, og med masse tøying var jeg tilbake til normalen i løpet av en uke, men det var ikke bra med en gang etterpå altså. Krevde en del egeninnsats faktisk. Etterpå merker jeg at jeg må være flink til å tøye. Slurver jeg, så kjennerjeg at det kan murre litt.
Gjør også to enkle øvelser som Naprapaten min ga meg. Samt tøyer hver dag, hofteleddsbøyere, innside lår, hamstring og leggmusklene.
Tipper coremusklatur vil hjelpe litt på også.

Bekkenløsningen i sist svangerskap ble bare bedre av å ta det med ro, så fikk jeg litt hjelp med symptomene av Naprapaten min. Ellers var det bare å følge rådene for bekkenløsning. Fordel vekten på bekke ben, ikke heng til en side, gå med sko med demping, sov med pute mellom beina, hold beina samlet inn og ut av bilen, senga osv. (Se masse fine artikler om nettopp dette) Det som virkelig tok knekken på bekkenløsningen var å føde. ;)

Var det jeg som hadde smerter, så ville jeg gått til naprapat, kiropraktor el manuellterapaut for å sjekke at ikke bekkenet er låst, for da er det jo relativt enkelt å gjøre noe med saken. :)

Jeg hadde bekkenlåsning i uke 15. Uhyggelig vondt og følte meg utrolig stiv.
Aller værst om morgenen, så ble det litt bedre i løpet av dagen med litt bevegelse.
Skjønte vel at det ikke var bekkenløsning siden jeg hadde det sist svangerskap. Da blei nemlig bekkenet verre og verre i løpet av dagen og jo mer aktivitet, jo verre.

Bekkenlåsningen ble låst opp ved mobilisering( ikke manipulering) av naprapat, og med masse tøying var jeg tilbake til normalen i løpet av en uke, men det var ikke bra med en gang etterpå altså. Krevde en del egeninnsats faktisk. Etterpå merker jeg at jeg må være flink til å tøye. Slurver jeg, så kjennerjeg at det kan murre litt.
Gjør også to enkle øvelser som Naprapaten min ga meg. Samt tøyer hver dag, hofteleddsbøyere, innside lår, hamstring og leggmusklene.
Tipper coremusklatur vil hjelpe litt på også.

Bekkenløsningen i sist svangerskap ble bare bedre av å ta det med ro, så fikk jeg litt hjelp med symptomene av Naprapaten min. Ellers var det bare å følge rådene for bekkenløsning. Fordel vekten på bekke ben, ikke heng til en side, gå med sko med demping, sov med pute mellom beina, hold beina samlet inn og ut av bilen, senga osv. (Se masse fine artikler om nettopp dette) Det som virkelig tok knekken på bekkenløsningen var å føde. ;)

Var det jeg som hadde smerter, så ville jeg gått til naprapat, kiropraktor el manuellterapaut for å sjekke at ikke bekkenet er låst, for da er det jo relativt enkelt å gjøre noe med saken. :)
Takk for svar. Kanskje jeg skal høre med en naprapat. Kan h*n og hjelpe hvis det er bekkenløsning?

Takk for svar. Kanskje jeg skal høre med en naprapat. Kan h*n og hjelpe hvis det er bekkenløsning?

Jeg fikk hjelp av det sist, for det er ikke selve bekkenløsningen som er vond, det er ofte musklene rundt som blir overbelastede eller noe sånt. Det blir sinte. :) Da kan en naprapat el. lignende hjelpe å få de musklene til å ta det litt med ro.
Sannsynligvis vil du om det er slik få plagene tilbake om du har bekkenløsning, men det kan hjelpe å få behandling. Ved siden av hvile.

Back
Topp