Andre som har svært dårlig syn? ( nærsynthet).*lang*

ranveigl

Forelsket i forumet
Nå er det snart 2 år siden jeg sist var hos optiker, har bestilt time til fredag, og kjenner jeg gruer meg.
Sist jeg var hadde jeg en nærsynhet med grad -7,5 på begge øynene. Dette er jo en ganske høg grad, og jeg er redd jeg har fått enda dårligere syn.

I det siste har jeg begynt å tenke litt på dette med synet mitt, og også begynt å google litt om nærsynthet. Dette skulle jeg aldri ha gjort. Mulig jeg har vært litt naiv, men jeg har aldri ant, eller min optiker har aldri fortalt hvilke risiko som er tilstede ved høy grad av nærsynthet. Netthinneløsning og grønn stær er spesielt to ting som jeg har bitt meg merke i, og er sikker på at jeg kommer til å oppleve innen kort tid.

Er det andre her med sterk grad av nærsynthet, som har fått noen informasjon av optiker i denne forbindelse? Er det slik at man må ta forhåndsregler i forhold til aktiviteter osv?

Min nærsynthet startet ved 13- 14 års alderen, og har sakte men sikkert utviklet seg. Optikeren mente dette skyldtes at jeg leste mye osv, og at dette ville stabilisere seg mot midten av 20-årene. Nå er jeg 25, så jeg håper virkelig at det skal stabilisere seg, for det er vel en grense for hvor nærsynt man kan være hvis man eventuelt skal ha en laseroperasjon?

Jeg fungerer veldig greit med månedslinser, og har aldri før hatt noen problemer, annet enn at jeg kjenner jeg kan bli sliten i øyene av å sitte ved pc, og det å stadig måtte skifte fokus fra langt unna til nært. Blir litt tørr på øya, og må blinke endel for å få skikkelig fokus. Noen som kjenner seg igjen?

Ble litt rotete dette, men håper noen har erfaring med dette :)

Jeg er nærsynt, men ikke i nærheten av og være så nærsynt som deg. Når du har så dårlig syn som du har, så MÅ(!!) du være flink og gå ofte til optiker, slik at linsene kan justeres. Jo lengre du går med linser/briller som er for dårlig styrke på, jo mer svekkes synet ditt. Dra dit på Fredag, og spør om det du lurer på. Og vær flink og dra dit! Jeg har kun -4, men hadde det ikke vært for at jeg var så jævla sløv med og dra til optiker, så hadde jeg nok hatt et myyye bedre syn!

[:)]

jeg har minus 6 og bekymrer meg ikke nevneverdig over noe som helst (eller fått info om det).
og laseroperasjon kan man ta uansett hvor crappy synet er, og om jeg ikke tar helt feil så kan det hende du får dekt 30-50% av operasjonen av staten siden det er såpass stort handicap...
det var minus 6 før, men da var det for mange som benyttet seg av det, så pengekassa ble skrapt[;)]

Jeg har minus 6,7 på det ene øyet og "bare" 4 minus på det andre. Har aldri bekymret meg om noen ting jeg[8D][:)]. Men jeg går jo til øyenlege hver 6 mnt uansett ,så da blir det vel oppdaget om det skulle være noe som skjer.
Jeg kan ikke bruke linser forresten pga. betennelse i slimhinnene i øynene... Men går til øyenlegen pga at jeg spiser medisiner som KAN skade synet alvorlig.[:'(]

Jeg ligger oppunder deg med -6.75 og jeg bruker døgnlinser siden det er endel nattevåk til tider enda. Jeg vil gjerne se om natta om jeg må opp.

Har ikke tenkt over at det er noe skummelt med høy grad av nærsynthet. Jobbet i 6-7 år ved en optikerforretning og det var aldri snakk om noen farer ved det der heller!

En dag har jeg lyst til å ta laseroperasjon for å rette opp synet, MEN jeg vil være sikker på at synet mitt blir helt bra og det er jeg ikke enda. Om jeg bruker linser med -1 eller -7 spiller ingen rolle for meg, jeg vil uansett måtte ta de på. Det kan jo være greiere om natten uten linser med bedre syn men jeg tenker at jeg vil bli helt brillefri eller bare ha det som jeg har det. [8D]

Jeg også blir trøtt i øynene og tørr, men det har med linsebruken å gjøre pluss at dataarbeid generelt er stress for øynene. Jeg merker det mest på natten eller morgenen at jeg bruker lang tid på å få fokuset riktig.

Og synet mitt også har stabilisert seg etter at studietiden var ferdig [;)] henger ikke over bøkene på lesesalen mer og det gir mindre belastning på øynene. Har ikke justert styrken på 3 år nå faktisk! [:)]

Jeg har minus 6,5 eller noe på begge. Hatt linser siden jeg var 14 og nå er jeg 35. Det har blitt gradvis værre siste 10 årene. Startet vel med -2.
Jeg har ikke fått noe informasjon om økt fare for netthinneløsning eller grønn stær, og jeg ville ikke bekymret meg så mye for det var jeg deg. Det viktigste er at du følges opp jevnlig hos optiker, minst 1 gang pr år slik at du til enhver tid har riktig styrke og de kan sjekke at øynene dine har det bra med linser.
Jeg vil også laseroperere en gang, men må jo ha stabilt syn over 1-2 år tror jeg og det har jeg jo aldri [:'(][:'(][:'(]
Men fikk også vite av optiker at jeg har store pupiller og det kunne være litt problematisk ifht operasjon da det kunne være fare for tunnellsyn.

Svigermor har -9 og -8,5 , var med henne på siste sjekk fikk ikke noe info om det. Men mamma har fått grå stær, vet ikke om det har sammenheng med noe som helst men... Relativt drlig syns hun også vet bare ikke hvor mye minus det er.

Jeg hadde minus 9,25 og minus 8 før lasik operasjon jeg! Begynte med briller da jeg var fire år gammel og linser fra tolvårsalderen. Da jeg var fire var vel synet rundt minus 3 så øynene forandret seg masse i oppveksten.

Har aldri vært snakk om de problemene som du nevner hos øyelege/optikere, men som sagt over her er det veldig viktig med hyppig kontroll av øynene. Vær påpasselig med å ta linsefri dag regelmessig og husk godt lys ved TV titting og databruk.

Jeg fikk dekt hele operasjonen med en liten egenandel. Dette var i 2003, så kan ha endret seg der. Et år etter operasjonen følte jeg at det hadde blitt litt dårlig igjen, hadde til da hatt "perfekt" syn. Jeg hadde da minus 1,25. Nå har jeg minus 1,5 og minus 2,5 og tilbake på linsebruk igjen. Angrer ikke på operasjon og har mer å "brenne på", men kommer til å drøye det en hoppe stund til.

Mitt råd: gå til optiker, still alle de spørsmålene du har, senk skuldrene og tenk positivt! [:)]

Jeg har -6 på begge og 20% nedsatt syn. Begynte med -0.75 da jeg begynte med briller i første klasse på barneskolen. Jeg er bekymret siden det har blitt SÅ mye dårligere og aldri stabiliserer seg. Sist jeg var hos optiker så synes hun det var rart og tok trykktester av øynene mine og spurte meg ut om øyesykdommer i familie osv slik at vi kan være litt på vakt. Fant ingenting unormalt da, annet enn den 20% nedsatt-greia. Er vel rundt to år siden jeg var hos optiker også, hvis ikke det er tre. Burde absolutt gå igjen, for jeg føler at jeg ser dårligere nå.

Jeg er bekymret siden mitt søskenbarn, som også så dårlig, våknet en dag og var blind. Viste seg at det var sarkoidose, men det er blitt bedre nå, og hun ser igjen.

Har hørt så mye forskjellig når det gjelder operasjon på øynene. Noen sier at det vanskelig lar seg korrigere syn på opp mot -10, og at det er en del risiko ved slik behandling. I tillegg trodde jeg at når en først hadde operert, og om en da fikk dårligere syn, så kunne man ikke bruke linser? Men da stemmer dette altså ikke. Nei skal nok spørre optikeren, er bare litt stressa siden det er så lenge siden. Har brukt linser i over 10 år, og aldri hatt noe problem, og føler jeg ser veldig bra med dem jeg har nå, så jeg håper det ikke er store endringene.
ORIGINAL: hunnykaos

Jeg hadde minus 9,25 og minus 8 før lasik operasjon jeg! Begynte med briller da jeg var fire år gammel og linser fra tolvårsalderen. Da jeg var fire var vel synet rundt minus 3 så øynene forandret seg masse i oppveksten.

Har aldri vært snakk om de problemene som du nevner hos øyelege/optikere, men som sagt over her er det veldig viktig med hyppig kontroll av øynene. Vær påpasselig med å ta linsefri dag regelmessig og husk godt lys ved TV titting og databruk.

Jeg fikk dekt hele operasjonen med en liten egenandel. Dette var i 2003, så kan ha endret seg der. Et år etter operasjonen følte jeg at det hadde blitt litt dårlig igjen, hadde til da hatt "perfekt" syn. Jeg hadde da minus 1,25. Nå har jeg minus 1,5 og minus 2,5 og tilbake på linsebruk igjen. Angrer ikke på operasjon og har mer å "brenne på", men kommer til å drøye det en hoppe stund til.

Mitt råd: gå til optiker, still alle de spørsmålene du har, senk skuldrene og tenk positivt! [:)]

Takk for mange svar :) Gruer meg fælt, så det er godt å ha noen å diskutere dette med. Er det forresten noen som vet hva som nøyaktig skjer ved en laseroperasjon, eller eventuelt ved andre operasjoner som vil være aktuelle ved nærsynthet? Jeg tenker da på i forhold til netthinna som er mye lengre og strekt hos oss nærsynte enn andre med normalt syn?

Jeg hadde vel -7.5/-8 på begge øynene sist jeg var hos optiker (2år siden). Skal dit igjen nå, da jeg begynner å se dårlig med de brillene jeg har. Har aldri hørt om "farene" ved nærsynthet.
Begynte med briller i 1.kl, er nå passert 30 og synet har enda ikke stabilisert seg[:'(]

Synes det er merkelig at ingen har fått noen info om komplikasjoner i forhold til nærsynthet. -6 og oppover blir jo kategorisert som kraftig nærsynthet. Men blir jo veldig beroliga av å lese dette.

Min søster har så dårlid syn, men ho er optiker selv og jeg har aldri hørt snakk om noen av de skadene der...

Har brukt briller siden jeg var 6 og et halvt. Den gangen pga skjeling på det indre og noe nærsynt.

Ble mer og mer nærsynt før det toppet seg i tenårene. Gikk med litt for svake glass en lang periode og det likte det ene øyet dårlig

Har minus 5.50 og minus 6.0 her, men har hatt de gradene i snart ti år nå. Ingen forandring der, men jeg har i tillegg skjeive hornhinner, av type som ikke kan justeres ved linsebruk.

Bekymrer meg sånn ellers lite.

Var litt bekymra under siste graviditet, da jeg følte at synet i perioder var mye dårligere, men det var helt normalt når ungen var ute :)

Jeg har -7.75 på begge øynene. Begynte med briller når jeg var 13år, da hadde jeg -2. Når jeg var 16år så var synet -4. Da fikk jeg kontaktlinser. Synet ble gradvis dårligere før det stoppet opp ved -7.75. Synet mitt har holdt seg slik i mange år nå.

ORIGINAL: Tweak

Jeg ligger oppunder deg med -6.75 og jeg bruker døgnlinser siden det er endel nattevåk til tider enda. Jeg vil gjerne se om natta om jeg må opp.

Har ikke tenkt over at det er noe skummelt med høy grad av nærsynthet. Jobbet i 6-7 år ved en optikerforretning og det var aldri snakk om noen farer ved det der heller!

En dag har jeg lyst til å ta laseroperasjon for å rette opp synet, MEN jeg vil være sikker på at synet mitt blir helt bra og det er jeg ikke enda. Om jeg bruker linser med -1 eller -7 spiller ingen rolle for meg, jeg vil uansett måtte ta de på. Det kan jo være greiere om natten uten linser med bedre syn men jeg tenker at jeg vil bli helt brillefri eller bare ha det som jeg har det. [8D]

Jeg også blir trøtt i øynene og tørr, men det har med linsebruken å gjøre pluss at dataarbeid generelt er stress for øynene. Jeg merker det mest på natten eller morgenen at jeg bruker lang tid på å få fokuset riktig.

Og synet mitt også har stabilisert seg etter at studietiden var ferdig [;)] henger ikke over bøkene på lesesalen mer og det gir mindre belastning på øynene. Har ikke justert styrken på 3 år nå faktisk! [:)]

Det som holder meg fra å operere øynene og. Se når en åpner øynene om morgenen, slippe ta på briller for å gå inn til ungene og gi de bamsen. Ser jo ikke bamsen hvis ikke. Har bare -3.00 og -3,25 jeg da men synes det er nok!!

Back
Topp