Andre som har hatt svangerskapsforgiftning?

blirdsnartentil

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Kjenner jeg gruer meg, med tanke på at jeg har hatt det i mine begge tidligere svangerskap :( min første ble tatt m haste snitt i uke 32 og minste mann i uke 30, så forbereder meg på sommer barn. Er redd for at jeg skal bli like dårlig som sist :( lå 2 dager på overvåkning og fikk etter kramper, i tillegg sliter jeg med tanken på spinalbedøvelsen, siden di ikke traff, di stakk 4 ganger før di traff og d gjore så ufattelig vondt (har sprøyteskrekk i tillegg) så bare krysser alt jeg har og håper på at jeg får gå lengst mulig, er grusomt å se sitt eget barn i kuvøse med masse ledninger og masse apparater som piper rundt :s

Andre som har samme skrekken eller har opplevd d samme?

jeg ble ikke så dårlig av det, men min svangerskapsforgiftning ble oppdaget tilfeldig på slutten sist, jeg hadde veldig mye vann i kroppen, så jordmor burde egentlig ha oppdaget det før.

Er redd for at jeg må gå overtid denne gangen, og bli dårlig. så håper jeg får ekstra kontroller mot slutten.

Håper du blir fulgt opp godt da.. kan ikke være godt å gå å tenke på det.
Jeg ble innlagt på slutten av sv.skapet med mistanke om sv.forgiftning. blodtrykk og urinprøvene viste det og jeg fikk beskjed om at de kom til å sette i gang fødselen dagen etter. , men etter en god natts søvn på sykehuset så var prøvene bra dagen etter og jeg fikk dra hjem på ettermiddagen :)

Jeg håper også at jeg blir godt oppfulgt, skal på kontroll når jeg er 12 uker og så sa han at han skulle sende henvisning til sykehuset sånn at di kunne følge meg opp etter uke 16, så satser på at jeg er i gode hender :) men sliter fremdeles med tanken på å få det igjen. Bra at det gikk bra med dere og at dere fikk gå såpass langt før forgiftningen kom :)

Jeg hadde hellp, som de ikke fant ut av før det nesten gikk galt, ingen typiske symptomer.

Er litt skummelt å være gravid igjen, men får bare satse på at det går bra:-)

Gikk alt bra med de små?

Kjenner jeg gruer meg, med tanke på at jeg har hatt det i mine begge tidligere svangerskap :( min første ble tatt m haste snitt i uke 32 og minste mann i uke 30, så forbereder meg på sommer barn. Er redd for at jeg skal bli like dårlig som sist :( lå 2 dager på overvåkning og fikk etter kramper, i tillegg sliter jeg med tanken på spinalbedøvelsen, siden di ikke traff, di stakk 4 ganger før di traff og d gjore så ufattelig vondt (har sprøyteskrekk i tillegg) så bare krysser alt jeg har og håper på at jeg får gå lengst mulig, er grusomt å se sitt eget barn i kuvøse med masse ledninger og masse apparater som piper rundt :s

Andre som har samme skrekken eller har opplevd d samme?

Ja hadde sv forgiftning med storesøster. Ble lagt inn i uke 30,ho ble tatt i uke 31. Jeg lå 2 døgn på intensiven, kramper og dårlige nyreverdier. Får ingen ekstra oppfølging før uke 24.
Snuppa mi lå i respirator første gang jeg så ho. Men kom fort av den. Hadde ingen problemer med å håndtere alt med ho, jeg var redd for å dø selv før jeg fikk se ho.(det tok 2 døgn siden jeg var så syk ) Så er jo selvsagt redd det kan skje igjen og at vi ikke sitter igjen med friskt barn eller mor da.

Jeg ble kvalm og kastet opp under keisersnittet,så tålte ikke spinalbedøvelsen så bra, vet at jeg ikke skal ha epidural nå ihverttfall. Redd for samme reaksjon.

Last edited:
Jeg hadde hellp, som de ikke fant ut av før det nesten gikk galt, ingen typiske symptomer.

Gikk alt bra med de små?
Ja, heldigvis :) lå ca 2 og 1/2 mnd på sykehuset m begge før vi fikk reise hjem, så det tok litt tid før at di kom seg opp på over 2 kg. I dag er di friske og raske, bortsett fra minstemann som har vært gjennom en del di siste årene, men legene sier at alt er bra nå :) godt at han er frisk :)

Ja hadde sv forgiftning med storesøster. Ble lagt inn i uke 30,ho ble tatt i uke 31. Jeg lå 2 døgn på intensiven, kramper og dårlige nyreverdier. Får ingen ekstra oppfølging før uke 24.
Snuppa mi lå i respirator første gang jeg så ho. Men kom fort av den. Hadde ingen problemer med å håndtere alt med ho, jeg var redd for å dø selv før jeg fikk se ho.(det tok 2 døgn siden jeg var så syk ) Så er jo selvsagt redd det kan skje igjen og at vi ikke sitter igjen med friskt barn eller mor da.

Jeg ble kvalm og kastet opp under keisersnittet,så tålte ikke spinalbedøvelsen så bra, vet at jeg ikke skal ha epidural nå ihverttfall. Redd for samme reaksjon.
Rart du ikke får ekstra oppfølging :/ ikke for det, d gjore heller ikke jeg da jeg fikk nr 2! Men denne gangen sa jeg fra.
Huff, bra hun kom seg fort :) er ingen behagelig følelse når man blir så dårlig :( følte selv at jeg var døden nær, og jeg fikk heller ikke sett prinsen vår på 2 døgn, synest d var grusomt :( fikk heldigvis et bilde så jeg kunne se på i det minste. Skjønner godt redselen :(
Jeg ble heldigvis ikke så dårlig av spinalbedøvelsen, ble bare litt kvalm, men vet ikke om det er for at d var mye som skjedde på en gang eller om det var spinalen.

Ei jeg kjenner fikk alvorlig sv.forgiftning med første og fødte prematurt, og dermed frykta hu jo det med 2. mann også. Det ble heldigvis aldri noe og hu måtte settes igang på overtid :p
Nå har du jo fått det to ganger, så vi får krysse fingra for at det ikke blir noen 3. :) godt de vil følge med..

Gikk alt bra med de små?

Jeg fikk også hellp, men det kunne de ikke funnet ut av på forhånd for det kom som kastet på meg og vi rakk frem til sykehuset å det ble hasteks. akkurat i tide..

MEN! Det jeg egentlig skulle si:
Jeg har lest en del om det å snakket med flere leger om det, å alle sier at det er en minimalistisk sjanse for at det skal skje en gang til! :)
Så da håper jeg det gjelder for oss begge 2, for det var jammen meg en skremmende opplevelse! :(

Husker jeg så en episode av beretninger om begynnelser, der var det en dame som hadde fått svangerskapsforgiftning med de to første barna og ventet nr 3. Hun var kjempebekymra, men mener hun slapp unna :) så krysser fingrene for dere! :)

Godt å høre at det faktisk er en liten sjangs for å sleppe unna :) for legene har sagt til meg at jeg har ca 90% sjangs for å få det igjen :( og med min fantastiske flaks får jeg sikkert, men jeg skal prøve å ha trua på di siste 10% :)

Jeg fikk også hellp, men det kunne de ikke funnet ut av på forhånd for det kom som kastet på meg og vi rakk frem til sykehuset å det ble hasteks. akkurat i tide..

MEN! Det jeg egentlig skulle si:
Jeg har lest en del om det å snakket med flere leger om det, å alle sier at det er en minimalistisk sjanse for at det skal skje en gang til! :)
Så da håper jeg det gjelder for oss begge 2, for det var jammen meg en skremmende opplevelse! :(

Jeg har fått beskjed om fra sykehuset at sjansen er 42 % for å få det igjen om du fikk det før uke 32. Og sjansen er vel nesten 0% om man fikk det etter uke 32.

Så jeg går på blodfortynnende og er på på kontroll hver 14 dag, så de er veldig flinke :-)
Får du god oppfølging? Satser på det går bra denne gang! :-)

Jeg har fått beskjed om fra sykehuset at sjansen er 42 % for å få det igjen om du fikk det før uke 32. Og sjansen er vel nesten 0% om man fikk det etter uke 32.

Så jeg går på blodfortynnende og er på på kontroll hver 14 dag, så de er veldig flinke :-)
Får du god oppfølging? Satser på det går bra denne gang! :-)

Ja, jeg er også på kontroll hver 14. dag :) Nå i starten har det vært delvis pga. jeg har Hyperemesis også da.. Men jeg bruker ikke blodfortynnende, bruker du det i forbindelse med Hellp..?

Ja, jeg er også på kontroll hver 14. dag :) Nå i starten har det vært delvis pga. jeg har Hyperemesis også da.. Men jeg bruker ikke blodfortynnende, bruker du det i forbindelse med Hellp..?

Hva er hypermesis?

Ja, de sa det var pga hellp'n, også er jeg apc resistent, som er nesten samme som leiden mutasjon, økt sjanse for blodpropp:-)

Back
Topp