Andre med SUA her inne?

Smurfemamma76

Flørter med forumet
Var på ekstra ul for og sjekke at morkaka hadde trekt seg opp og bort fra "utgangen" det hadde den.
Men så oppdaget jm at der er kun 1 arterie og 1 vene i navlestrengen istedet for 2 arterier og 1 vene.
Ikkje noken "big deal" men nysgjerrig på om her er andre som har hatt det eller har det nå?
Skal inn igjen på vekst kontroll igjen om 4 uker, alt ser fint ut og vokser fint.

Ikke det jeg vet om, men ble nysgjerrig. Hva kommer dette av? Og hva betyr det?
Så fint at det går bra!! :)

Ingen som veit ka det kjem av, og i dei fleste tilfeller så har det ingen betydning.
Men der er en ekstra risiko med hjerte,nyrer og diverse.
Og så får en ekstra vekstkontroll, for det kan forekomme at babyen får litt mindre næring og kan derfor i enkelte tilfeller bli mindre i vekst. Lillebror i magen ligger rett på gjennomsnittet.
Og som oftest så kompenserer den ene arterien med å bli større.
Men en bekymrer jo seg litt når ikkje alt er 100% innenfor normalen :)
1 av 100 har SUA, og ofte blir det ikkje oppdaga.

Ingen som veit ka det kjem av, og i dei fleste tilfeller så har det ingen betydning.
Men der er en ekstra risiko med hjerte,nyrer og diverse.
Og så får en ekstra vekstkontroll, for det kan forekomme at babyen får litt mindre næring og kan derfor i enkelte tilfeller bli mindre i vekst. Lillebror i magen ligger rett på gjennomsnittet.
Og som oftest så kompenserer den ene arterien med å bli større.
Men en bekymrer jo seg litt når ikkje alt er 100% innenfor normalen :)
1 av 100 har SUA, og ofte blir det ikkje oppdaga.

Aha! Ja, jeg skjønner at du bekymrer deg. Det hadde jeg også gjort, selv om det er forholdsvis vanlig (1 av 100 er jo MYE!) og alt så bra ut. Det beste er jo egentlig å stole på leger og fagfolk når de sier det ser OK ut, men det er ikke alltid like lett å undertrykke irrasjonelle følelser og katastrofetanker.

Mamma hadde foranliggende morkake som dekket mormunnen, mange infarkt i morkaka (som til slutt resulterte i morkakesvikt og løsning med meg) med både med og broren min, og vi er begge født prematurt (uke 33 og uke 36). Hun lå i vinkel de siste to månedene i hvert svangerskap og fikk ikke engang gå for å tisse. Det hele bunnet altså i den fordømte morkaka og hun visste både med meg og broren min at det var et risikosvangerskap på alle måter. Det hjalp ikke at legene sa hun kunne ta det med ro etter uke ditt og datt og etter den og den kontrollen; hun var og ble engstelig og det er et godt tegn :)

Det høres iallefall ut som om du får god oppfølging og at skatten i magen din er i toppform!

Men med så mange her inne, så er det jo egentlig rart her ikkje er fleire med SUA ( mangler en arterie i navlestrengen)
Litt over en uke til neste UL, blir spennende og se om lillebror fremdeles følger kurven sin, og så fikk jeg beskjed om at de kommer til å sette igang fødselen om ikke den har startet til termin. Standard for de med SUA.

Back
Topp