Andre med "skjev" livmor?

Ceropegia

Glad i forumet
Da jeg lå på ryggen i senga her om dagen tittet jeg tilfeldigvis ned på magen min og så at magen min hadde fått en liten babykul - men bare på høyre side. Pussige greier. Kjente etter og jeg kan kjenne det som må være livmoren..går opp til navelen nesten og ut på siden, men kjenner nesten ingenting til venstre for navelen. 
Sendte et spørsmål til jordmorsiri.no og hun sa at det var normalt at livmoren la seg til en side, men at den normalt sentrerer seg senere i svangerskapet...håper dette stemmer, for det var ikke sånn sist jeg var gravid. Da kjente jeg ikke livmoren i det hele tatt.

Noen andre som har livmor som vokser skjevt/ligger på én side?
 
Nei, men babyen har tydeligvis en favorittside (min venstre). Kjenner veldig ofte spark på den siden + midten, men sjelden på høyre side.

I forrige sv.skap kunne jeg tydelig kjenne at hun lå på tvers (når jeg var litt lengre på vei altså).
 
Her varierer det litt. Men ser at han liker seg best på høyre sida-da magen av å til er "større" der...De har jo masse plass å flytte seg på ennå,- er nok ingenting å bekyre seg for :)
 
Jeg har det, men her vet jeg grunnen da. Har hjerteformet/todelt livmor, så magen min er veeeldig skeiv. Sist var jeg gravid i venstre livmor, nå er jeg i høyre. Sist lå han med hodet godt under den venstre puppen siste mnd, haha, så veeldig rart ut og det vistes uansett hvordan klær jeg gikk med. Skulle lagt ut bilde så dere fikk sett, men forstår ikke hvordan man gjør det.. *blond*
 


Skruf skrev:
Jeg har det, men her vet jeg grunnen da. Har hjerteformet/todelt livmor, så magen min er veeeldig skeiv. Sist var jeg gravid i venstre livmor, nå er jeg i høyre. Sist lå han med hodet godt under den venstre puppen siste mnd, haha, så veeldig rart ut og det vistes uansett hvordan klær jeg gikk med. Skulle lagt ut bilde så dere fikk sett, men forstår ikke hvordan man gjør det.. *blond*



Aha..når du sier det så husket jeg hva som står i journalen min etter keisersnittet sist gang. Noe om bicorn uterus (googlet og fant at det betyr hjerteformet livmor). Det står også at den er uten septum, så jeg har ingen skillevegg. Hmh, da er det kanskje det som er grunnen til at magen er skeiv da :) Har du noe problemer i svangerskapet når livmoren er delt? Høres tungt ut å bare bære på en side :)
 
Her er bulken bare på siden. Tar jo ikke opp så stor plass enda vettu. Selvsagt blir det mer i midten senere, for da er jo all plassen tatt opp.
Legger selv merke til mye mer denne gangen enn sist.
 


Ceropegia skrev:


Skruf skrev:
Jeg har det, men her vet jeg grunnen da. Har hjerteformet/todelt livmor, så magen min er veeeldig skeiv. Sist var jeg gravid i venstre livmor, nå er jeg i høyre. Sist lå han med hodet godt under den venstre puppen siste mnd, haha, så veeldig rart ut og det vistes uansett hvordan klær jeg gikk med. Skulle lagt ut bilde så dere fikk sett, men forstår ikke hvordan man gjør det.. *blond*



Aha..når du sier det så husket jeg hva som står i journalen min etter keisersnittet sist gang. Noe om bicorn uterus (googlet og fant at det betyr hjerteformet livmor). Det står også at den er uten septum, så jeg har ingen skillevegg. Hmh, da er det kanskje det som er grunnen til at magen er skeiv da :) Har du noe problemer i svangerskapet når livmoren er delt? Høres tungt ut å bare bære på en side :)



Ja, er bicorn uterus jeg har. Har ingen problemer så langt. Men faren med dette er senabort/tidlig fødsel, kan sammenlignes litt med tvillingsvangerskap. Det er altså et risikosvangerskap, og man bør ha ekstra oppfølging. Det er også stor fare for setefødsel, det hadde jeg sist. Når fødte du i sist svangerskap da? Og hvorfor ble det ks? Min erfaring er at det er lite kunnskap om dette i helsenorge, så man må stå på litt selv for å få den oppfølgingen man har krav på. Kommer jo litt an på hvor hjerteformet den er da, min er helt todelt, men med en åpning. Lykke til :)
 
Den kan nok ikke være så veldig hjerteformet, for det er ingen som har sagt noe om spesiell oopfølging enda jeg nevnte det for gynekologen min på ul. Sist lå babyen i hodeleie og kom 11 dager på overtid...Ks var pga GBS-infeksjon i livmor, morkake og fostervann. Lykke til til deg også, Skruf, håper svangerskapet ditt blir fint og at minsten trives så godt på høyresiden din at h*n blir der til termin :)
 


Ceropegia skrev:
Den kan nok ikke være så veldig hjerteformet, for det er ingen som har sagt noe om spesiell oopfølging enda jeg nevnte det for gynekologen min på ul. Sist lå babyen i hodeleie og kom 11 dager på overtid...Ks var pga GBS-infeksjon i livmor, morkake og fostervann. Lykke til til deg også, Skruf, håper svangerskapet ditt blir fint og at minsten trives så godt på høyresiden din at h*n blir der til termin :)



Tusen takk! Regner med de har kontroll på deg da :) Masselykke til :)
 
men i å med at livmor halsen er todelt, eller hjerteformet , har noen av dere opplevd vanskeligheter med å bli gravid? jeg har akkurat fått vite at jeg har todelt livmor etter mange år med prøving .. noen som har noen tips til frustrerte meg ?
 
Back
Topp