Andre med ekstrem svangerskapskvalme?

Sommerlykke2026

Første møte med forumet
Har nå vært intens kvalm i ca 3 uker og forrige uke toppa det seg, siden forrige uke har jeg ikke klart å holde på måltidene og må ligge helt stille for å ikke kaste opp. Har nå gått på Xonvea i to dager, men er fremdeles så kvalm at jeg må ligge store deler av dagen.

Er det noen der ute som har det på samme måte og som har erfaringer å dele?

Har nå vært intens kvalm i ca 3 uker og forrige uke toppa det seg, siden forrige uke har jeg ikke klart å holde på måltidene og må ligge helt stille for å ikke kaste opp. Har nå gått på Xonvea i to dager, men er fremdeles så kvalm at jeg må ligge store deler av dagen.

Er det noen der ute som har det på samme måte og som har erfaringer å dele?
Føler med deg! Dette ser ut til å bli mitt 3. HG svangerskap. Bli i senga, gå i dvale til det hele er over er mitt beste råd. Det går over, men er jækla tøft.

Jeg går på phenergan+stemetil fra i morgen håper jeg. Må få grønt lyst på stemetil fra amming, for det glemte jeg å sjekke opp når vi la planen legen og jeg :bag:

Hvis ikke xonvea funker, så spør om andre medisiner! Jeg er 5+1, og det er tre dager siden det slo inn her.

Føler med deg! Dette ser ut til å bli mitt 3. HG svangerskap. Bli i senga, gå i dvale til det hele er over er mitt beste råd. Det går over, men er jækla tøft.

Jeg går på phenergan+stemetil fra i morgen håper jeg. Må få grønt lyst på stemetil fra amming, for det glemte jeg å sjekke opp når vi la planen legen og jeg :bag:

Hvis ikke xonvea funker, så spør om andre medisiner! Jeg er 5+1, og det er tre dager siden det slo inn her.
Føler med deg også, er virkelig grusomt!

Hvor lenge var du så kvalm i dine første svangerskap? Og fikk du noe som holdt det i sjakk?

Føler med deg også, er virkelig grusomt!

Hvor lenge var du så kvalm i dine første svangerskap? Og fikk du noe som holdt det i sjakk?
Ut i uke 22 med første, 18-19 med andre.

Prøvde det meste: phenergan, stemetil, zofran og afipran. og postafen/xonvea. Zofran funka bra, men brukes vel ikke før uke 12 og koster mye. Endte opp med phenergan+stemetil begge ganger, men du må sikkert prøve deg litt frem!

Æsj! Kan ikke ta stemetil siden jeg fortsatt ammer. Legen skulle se på andre løsninger, men det var dumt, siden phenergan+stemetil funka sist!

Jeg lurer på hva andre spiser under ekstreme kvalme. Nesten alle typer mat smaker og lukter forferdelig nå, og siden jeg ikke kan spise nesten ingenting har jeg gått ned 3 kg siden forrige uke :arghh:
Ris, kjøtt, fisk og egg er værste. Kan ikke spise alle varme mat. Vann smaker forferdelig. Ost er noen ganger greit.
Akkurat nå overlever jeg med kun frukt og tomater, og drikker sitronsaft-te. Men jeg spiser tomater hverdag da begynner jeg å mislike tomater også…
Jeg tar Xonvea med maks doser hver dag nå.
Har noen tips på mat og noe å drikke?

Jeg lurer på hva andre spiser under ekstreme kvalme. Nesten alle typer mat smaker og lukter forferdelig nå, og siden jeg ikke kan spise nesten ingenting har jeg gått ned 3 kg siden forrige uke :arghh:
Ris, kjøtt, fisk og egg er værste. Kan ikke spise alle varme mat. Vann smaker forferdelig. Ost er noen ganger greit.
Akkurat nå overlever jeg med kun frukt og tomater, og drikker sitronsaft-te. Men jeg spiser tomater hverdag da begynner jeg å mislike tomater også…
Salt potetgull og sprite funker her. Og godteriet røde fisk :smiley-ashamed004 Altså ikke egentlig mat!

Salt potetgull og sprite funker her. Og godteriet røde fisk :smiley-ashamed004 Altså ikke egentlig mat!
Har ikke prøvd potetgull, men det er ikke farlig å prøve det :) Sprite høres godt ut faktisk! Ah, nå ser jeg litt håp.
Tusen takk for forslagene, og la oss overleve denne forferdelige perioden…:dead:

Kvalmen min har eskalert de siste dagene, selvom den nok ikke er så ille i forhold:Heartred I dag har jeg spist salt potetgull og knekkebrød uten noe eller med litt smør har også fungert her! Smaker liksom ingenting av sånne husmannsknekkebrød og det passer helt ypperlig nå:hilarious:

Kvalmen min har eskalert de siste dagene, selvom den nok ikke er så ille i forhold:Heartred I dag har jeg spist salt potetgull og knekkebrød uten noe eller med litt smør har også fungert her! Smaker liksom ingenting av sånne husmannsknekkebrød og det passer helt ypperlig nå:hilarious:
Høres ut som at salt potetgull er redningen for gravide kvinner :p Skal definitivt prøve det, og knekkebrød er også notert, takk!!
Håper at det ikke blir enda verre for deg :Heartred

Hei, hvordan går det med dere jenter? Har dere klart dere greit gjennom jula?

Her fikk jeg bytta medisiner fra Xonvea til Embagyn. Gikk fra å kaste opp absolutt alt, ikke kunne bevege meg, klarte verken dusje eller gå på toalettet uten å spy til nå med Embagyn så fungerer jeg sånn helt ok og får i meg litt mat og drikke!
Så jeg vil bare si takk for råd her om å prøve seg frem med medisiner for jeg fikk helt hetta når de første ikke fungerte i det hele tatt.

Er fortsatt slått ut og skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å komme meg på jobb igjen 5 januar

Klem fra meg ❤️

Last edited:
Hei, hvordan går det med dere jenter? Har dere klart dere greit gjennom jula?

Her fikk jeg bytta medisiner fra Xonvea til Afipran. Gikk fra å kaste opp absolutt alt, ikke kunne bevege meg, klarte verken dusje eller gå på toalettet uten å spy til nå med Afipran så fungerer jeg sånn helt ok og får i meg litt mat og drikke!
Så jeg vil bare si takk for råd her om å prøve seg frem med medisiner for jeg fikk helt hetta når de første ikke fungerte i det hele tatt.

Er fortsatt slått ut og skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å komme meg på jobb igjen 5 januar

Klem fra meg ❤️
Tar Xonvea med maks doser her, og det fungerer greit bare fordi jeg er i ferien nå. Er fortsatt i senga nesten hele tiden.
Jeg kommer tilbake på jobb på fredag, og da vurderer jeg å bytte til Afipran. Takk for tips til deg og andre i tråden :Heartred Godt å høre at du klarer å spise og drikke litt nå :Heartred

Tenkte på å dra til kontoret på fredag i ettermiddag for å simulere hvordan det kommer til å være å sitte foran skjermen med kvalmen, når det ikke er så mange som har kommet tilbake fra ferien.
Jeg bør også teste hvilke mat og drikke fungerer for meg på kontoret. Kandidat er: frukt, drops, sitronsmak godteri, Sprite, Fanta sitron, tomater :hungover:

Tar Xonvea med maks doser her, og det fungerer greit bare fordi jeg er i ferien nå. Er fortsatt i senga nesten hele tiden.
Jeg kommer tilbake på jobb på fredag, og da vurderer jeg å bytte til Afipran. Takk for tips til deg og andre i tråden :Heartred Godt å høre at du klarer å spise og drikke litt nå :Heartred

Tenkte på å dra til kontoret på fredag i ettermiddag for å simulere hvordan det kommer til å være å sitte foran skjermen med kvalmen, når det ikke er så mange som har kommet tilbake fra ferien.
Jeg bør også teste hvilke mat og drikke fungerer for meg på kontoret. Kandidat er: frukt, drops, sitronsmak godteri, Sprite, Fanta sitron, tomater :hungover:

Jeg skrev feil tidligere, tablettene jeg har bytta til er Embagyn.

Jeg håper du kan få bytta til de, fastlegen sa disse var mye mer effektive. Fikk dessverre ikke time hos henne første gangen jeg var til legen og da fikk jeg Xonvea.

Jeg syns jevnlig inntak av mat fungerer, selv om det ikke frister Sprite, ananas/appelsinjuice, klementiner og druer syns jeg funker bra. Gjerne kjøleskapskald! Og isbiter i drikke.

Håper det piker på å være dårlig nå i uke 10 og at de vil snu. Hvilke uke er du i?

Anstrengte meg litt for mye i går og i dag ligger jeg rett ut. Jeg syns du skal se an om det er lurt å presse seg på jobb, selv om jeg skjønner veldig godt at det eneste man vil er å fungere normalt.

Jeg skrev feil tidligere, tablettene jeg har bytta til er Embagyn.

Jeg håper du kan få bytta til de, fastlegen sa disse var mye mer effektive. Fikk dessverre ikke time hos henne første gangen jeg var til legen og da fikk jeg Xonvea.

Jeg syns jevnlig inntak av mat fungerer, selv om det ikke frister Sprite, ananas/appelsinjuice, klementiner og druer syns jeg funker bra. Gjerne kjøleskapskald! Og isbiter i drikke.

Håper det piker på å være dårlig nå i uke 10 og at de vil snu. Hvilke uke er du i?

Anstrengte meg litt for mye i går og i dag ligger jeg rett ut. Jeg syns du skal se an om det er lurt å presse seg på jobb, selv om jeg skjønner veldig godt at det eneste man vil er å fungere normalt.
Aha, Embagyn, ok! Notert, takk!

Jeg skjønner veldig godt at frukt og drikke må være kjøreskapskalde!! Jeg kan ikke spise noe som helst som er varm eller med romtemperatur nå :dead:
Jeg kan noen ganger spise poteter og nudler, men jeg koker dem, og så legger dem i kjøleskapet :smiley-ashamed004 haha så rart

Jeg er 9+0 i dag. Det har vært sånt:
Uke 5: Ingen kvalme
Uke 6: Plutselig kvalme sparket inn, ble ganske dårlig veldig fort
Uke 7: Veldig kvalm alle dager hele tiden
Uke 8: Opp og ned
I dag: Dårlig hele dagen
Håper også at det går bedre etter uke 10 :hungover: Hva med deg??

Ja, det er også vurderingsfaktor på fredag, altså om jeg bør sykemelde eller ikke :dead: Hvis jeg ikke klarer å sitte i noen timer, så tenker jeg å sende egenmelding uken etter…

Stor styrkeklem til alle dere som sliter med voldsom kvalme. Jeg håper dere finner medisiner som hjelper dersom dere ønsker, og at det eller snart går fort over ❤️
Husk at det er lov å komme med egne forslag til fastlegen på hvilke medisiner å prøve. Det er ikke alle fastleger som er helt oppdatert på nyeste forskning.

Jeg har liggi i fosterstilling i senga ca. 24/7 siden mandag…. Og det selv på phenergan+stemetil. Æsj!!! Og jeg bruker så himla mye energi på å kaste opp.

Hadde HG med første barn og opplever det samme nå. Betingelse fra mannen for at vi skulle prøve på nr 2 var å sette inn alle tiltak for at det ikke skulle bli like ille som sist. La en plan med legen i uke 4, og forløpig har det fungert som håpet. Det innebærer å trappe ned på aktivitet og forpliktelser med en gang jeg kjente på kvalme + begynne på medesin. Hadde gradert sykemelding fra uke 4, og er nå på 100% + maks dose av xonvea. Foreløpig går det greit. Om jeg slapper av hele dagen klarer jeg å henge litt med barnet vårt når han kommer hjem fra bhg. Helgene er mer utfordrende.
Jeg synes det vanskeligste er å ballansere kapasiteten min mot den dårlige samvittigheten for alt jeg ikke får bidratt med, både på jobb og hjemme.

Back
Topp