Andre med ekstrem svangerskapskvalme?

Hos meg er det skikkelig dritt nå. 7+4 og jeg er såvidt ute av senga ila dagen. Bare fosterstilling og den drittkvalmen. Har kastet opp 4-5 ganger om dagen nå i romjula, og mannen må ta alt ansvar hjemme. Og det på phenergan+stemetil :depressed:

Oi, det er virkelig ikke bra. Får du god oppfølging? Får krysse fingrene for at du ikke blir helt dehydrert. Har du klart deg uten innleggelse med de to andre?

Stakkars deg, hvor lenge var du dårlig i forrige svangerskap?
Samvittigheten er noe herk, men vi får bare minne hverandre på at det gjøres en stor jobb av kroppen og at det noen ganger ikke er mulig å ta seg sammen og man må rett og slett bare hvile for å komme gjennom dagen! Men skjønner godt hvordan du har det ❤️
Langt ut på 20 tallet mener jeg å huske. Hadde en fastlege som ikke ønsket at jeg skulle gå på medesiner, så det hjalp heller ikke. Mye mer støtte fra ny lege denne gangen heldigvis :)

Hos meg er det skikkelig dritt nå. 7+4 og jeg er såvidt ute av senga ila dagen. Bare fosterstilling og den drittkvalmen. Har kastet opp 4-5 ganger om dagen nå i romjula, og mannen må ta alt ansvar hjemme. Og det på phenergan+stemetil :depressed:
Kan man få et intravenøst drypp på sykehuset i Norge hvis man har såpass ekstrem kvalme?
Som @Sommerlykke2026 nevnte, kan det være alvorlig for deg hvis du er dehydrert, og mangler en stor del av ernæring :(
I hjemlandet mitt, hvis man har mistet 5% av opprinnelig vekt etter svangerskapet, kan man få en behandling med intravenøst drypp med en gang. Det hjelper selve kvalmen også. Har du sjekket vekten din i de siste dagene?
Sender deg stor klem :Heartred

Kan man få et intravenøst drypp på sykehuset i Norge hvis man har såpass ekstrem kvalme?
Som @Sommerlykke2026 nevnte, kan det være alvorlig for deg hvis du er dehydrert, og mangler en stor del av ernæring :(
I hjemlandet mitt, hvis man har mistet 5% av opprinnelig vekt etter svangerskapet, kan man få en behandling med intravenøst drypp med en gang. Det hjelper selve kvalmen også. Har du sjekket vekten din i de siste dagene?
Sender deg stor klem :Heartred
Gikk opp 30 kg i begge de forrige svangerskapene, selv med HG. Så vekta har jeg ikke sjekket enda, er egfntlig ikke bekymra for den. Starta på 10 kg + mellom nr. 1 og nå også.

Men har planer om å etterspørre intravenøst når jeg skal til legen på torsdag. I de forrige svangerskapene var sykehuset 1 time unna, så bare reisen føltes uoverkommelig. Men vi har flyttet og er nå 20 min unna i stedet, så har planer om å prøve det denne gang! Måtte bytte lege, men den gamle skrev i plan for nytt svangerskap at jeg ønsket (og han anbefalte) intravfnøst om jeg ble like ille nå.

Huff jenter, dette er virkelig ikke bare bare!
Det er godt dere tar det rolig og lytter til kroppen, det er det aller viktigste nå. Og at dere har noen rundt dere som varter dere litt ekstra opp om dagen ❤️
Her blir det legetime i morgen og en 100 % sykemelding, har en på 50%, men det vil være helt umulig nå. Har trappet opp på maksdose på kvalmestillende og det er godt å kunne få i seg noe mat!
Det verste nå er nok psyken, er tungt å være så dårlig over lang tid. Godt å ha en sted å dele erfaringer og tanker ❤️

Hvordan har dere det i dag?
Jeg har legetime i morgen også og skal be om sykemelding :depressed:
Men jeg har noen viktige møter på kommende torsdag og fredag, som jeg ble spurt om å ta ansvar for, da tenker jeg å få sykemelding fra uken etter.
Helt enig i at det er psykisk tungt! Jeg føler meg så deprimert og redd for at jeg ikke vet når kvalmen forsvinner eller om det faktisk forsvinner. Jeg husker ikke engang hvordan jeg var da jeg var frisk og rask :crybaby2

Gikk opp 30 kg i begge de forrige svangerskapene, selv med HG. Så vekta har jeg ikke sjekket enda, er egfntlig ikke bekymra for den. Starta på 10 kg + mellom nr. 1 og nå også.

Men har planer om å etterspørre intravenøst når jeg skal til legen på torsdag. I de forrige svangerskapene var sykehuset 1 time unna, så bare reisen føltes uoverkommelig. Men vi har flyttet og er nå 20 min unna i stedet, så har planer om å prøve det denne gang! Måtte bytte lege, men den gamle skrev i plan for nytt svangerskap at jeg ønsket (og han anbefalte) intravfnøst om jeg ble like ille nå.
Ah så bra å høre at du har mye kortere reisetid til sykehuset nå! Ja, intravenøst er lurt for deg med situasjonen din nå, synes jeg :Heartred

Oi, det er virkelig ikke bra. Får du god oppfølging? Får krysse fingrene for at du ikke blir helt dehydrert. Har du klart deg uten innleggelse med de to andre?
Var på nippet til å bli innlagt sist, men kjempa gjennom fordi mannen var på sjøen og jeg hadde 3-åring hjemme, så så ikke det som en mulighet heller. Men denne gang har vi heldigvis lagt opp løpet hjemme og planlagt for at jeg skulle bli ubrukelig.

Sist hadde jeg et naivt håp om at jeg skulle være bedre, denne gang planla vi for at det skulle bli dritt….

Jeg har legetime i morgen også og skal be om sykemelding :depressed:
Men jeg har noen viktige møter på kommende torsdag og fredag, som jeg ble spurt om å ta ansvar for, da tenker jeg å få sykemelding fra uken etter.
Helt enig i at det er psykisk tungt! Jeg føler meg så deprimert og redd for at jeg ikke vet når kvalmen forsvinner eller om det faktisk forsvinner. Jeg husker ikke engang hvordan jeg var da jeg var frisk og rask :crybaby2
Så bra at du har legetime i morgen, håper du får bytta til Embagyn og at du med det kommer deg litt lettere gjennom jobbuka.
Nå er jeg i uke 11 og jeg hadde håpet det ville avta litt, men nei. Mista helt følelsen/gleden av å være gravid også og føler meg bare sjuk og i overlevelsesmodus. Tror veldig mange av oss som er i denne situasjonen har det sånn og blir deppa ❤️

Ups. Har ikke dusja på fem dager :depressed: Blir så kvalm av det, så det har bare gått i glemmeboka her jeg ligger i fosterstilling!!

Huff, høres ut som en forferdelig situasjon! Jeg regner med at du har forsøkt alt som er av ulike kvalmestillende?
Får helt vondt av deg.
Ja, er på phenergan+stemetil nå, satser på å gå over til zofran etterhvert, men det er jo ikke før 12+0, så det er leeeenge til for meg som er 7+5 :arghh:

Ja, er på phenergan+stemetil nå, satser på å gå over til zofran etterhvert, men det er jo ikke før 12+0, så det er leeeenge til for meg som er 7+5 :arghh:
Hvorfor får du ikke zofran før uke 12, når du er så dårlig? ❤️ jeg fikk fra 7+5 eller 6 i mitt forrige svangerskap, under første innleggelse. Ja, det er noen økte risikoer, men de veide fordeler mot ulemper og jeg fikk maks dose hele veien. Hvis du selv ønsker å ta zofran tidligere enn 12+0 går det an å argumentere for det. Håper kvalmen løsner jerngrepet snart :love017 Du vet det fra før, men premien er så verdt det ❤️

Hei ☺️ ser tråden stoppet litt opp i starten av januar, men håper den ikke er død Her starter kvalmen i uke 5 er nå i uke 10+4. Kvalm døgnet rundt og fått litt ekstra plager som svimmelhet og blodtrykksfall og dobbeltsyn.
Jeg har fått Xonvea og Embagyn, men opplever at de har stoppet helt å virke etter 3 uker. Går på max dose på begge har legetime på tirsdag så må holde ut til da. Etter å lest noen av de andre forslagene tror jeg at det kan hende jeg kommer til å spørre om noe å supplimentere. Håper dette går over innen uke 12 for et helt svangerskap med dette høres ikke hyggelig ut hvordan er det med dere andre som var dårlige tidligere i mnd har det roet seg for dere ?

Mat som funker for meg eller som jeg bare må ha : sirup saft. Kokt Egg på en god dag. Salte chips, salte knekkebrød. Buljong(type kjøtt og grønnsak) melon(frukt og grønnsaker de fleste går bra)

Jeg er desperat etter tips! Jeg har vært veldig kvalm siden uke 6, men i går tok det seg skikkelig opp og jeg klarer ikke holde på noe. Spyr uansett hva jeg prøver å spise og får ikke i meg drikke, klarer heller ikke sove. I tillegg ammer jeg sønnen min på 11 mnd veldig mye og hyppig. Jeg lider virkelig nå og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Hei! Jeg er nå i uke 12+1 og de siste dagene har kvalmen avtatt. Jeg startet på Xonvea som ikke fungerte i det hele tatt. Gikk over til Embagyn og måtte raskt opp på maksdose. Til tross for det var jeg kvalm og kastet opp.
Har vært kvalm og dårlig siden start så dette har vært en prøvelse for bode kroppen og hodet.

Men om dere kaster opp ofte og medisiner ikke hjelper så må dere gå til legen. I verste fall må man en tur på sykehus for å få veske og næring. Det er dog mye bedre enn å bli dehydrert og dårlig. Det skal ikke så lang tid til med oppkast før det tærer på kroppen.

Mitt beste råd til dere er å søke hjelp og støtte i helsepersonell og ikke bare prøve å kjempe seg gjennom på egenhånd hjemme.

Og så er det fint å kunne dele her og se at man ikke er alene. Og det er helt forferdelig å være så dårlig!

Klem til dere ❤️

Jeg er desperat etter tips! Jeg har vært veldig kvalm siden uke 6, men i går tok det seg skikkelig opp og jeg klarer ikke holde på noe. Spyr uansett hva jeg prøver å spise og får ikke i meg drikke, klarer heller ikke sove. I tillegg ammer jeg sønnen min på 11 mnd veldig mye og hyppig. Jeg lider virkelig nå og vet ikke hva jeg skal gjøre.
Kjære deg, dette høres virkelig helt forferdelig ut ❤️ hva sier legen din? Er det ikke noen form for kvalmestillende du kan ta?
Styrkeklem

Hei @Moshølen91 @A009 :Heartred Litt usikker om jeg er en riktig person til å skrive her, siden jeg føler at andre har dårligere kvalme enn meg :smiley-ashamed004 Men det er ikke noe som er sammenlignbart, så jeg bare skriver erfaringen min.

Jeg er 11+6 i dag (eller 12+1 basert på siste UL). Så jeg er litt fram enn dere da.
Beklager hvis jeg demotiverer dere, men det har blitt bare dårligere og dårligere siden uke 10 for meg.
Jeg har gått ned 3 kg (58 kg → 55kg) siden jeg ble gravid. Det er kanskje viktig å sjekke vekten deres ofte og følge opp.

Jeg tar Xonvea (tenker å bytte til Embagyn etter at jeg er ferdig med alle doser av Xonvea som jeg har nå), og jeg kaster ikke opp så ofte, egentlig. Problemet mitt er at jeg kan spise veldig lite og frukt er nesten eneste ting som jeg kan spise nå.

Det som fungerer for meg for å ikke kaste opp er å spise noe konstant, men aldri bli mett. Hvis jeg stopper å spise, blir jeg kvalm. Og hvis jeg blir mett, kaster jeg opp. Vet ikke om den taktikken fungerer for andre, men jeg gjør dette i hvert fall.

Og helt enig med @Sommerlykke2026 for at man bør gå til legen og sykehus hvis medisinene ikke fungerer, og be om hjelp som man trenger :)
Jeg var hos legen nettopp i dag og fikk 3 uker sykemelding! Det hjelper ingen på jobb at jeg pusher meg selv og sliter meg ut.
Samme med husarbeid og å ta vare på barn også, synes jeg, hvis dere allerede har barn. Det bør være lav terskel å be om hjelp til noen for husarbeid og barnevakt og egentlig hva som helst under ekstreme kvalme :Heartred

Back
Topp