Andre lærere?

elisabov

Betatt av forumet
Mailykke <3
Jeg jobber som lærer på vgs. Jobber med elektrofag, så de fleste elevene mine er gutter (med unntak av 2 jenter i klassen jeg er kontaktlærer for).

Det jeg lurer på, er når det passer seg å fortelle elevene mine at jeg er gravid og forsvinner rundt påsketider?
De jeg jobber sammen med fikk vite at jeg er gravid når jeg nådde 12 uker... Noen synspunkter? Når ville dere fortalt elevene deres at du er gravid? 

Jeg er 'bare' kulturskolelærer og tror ikke at jeg skal fortelle om graviditeten.
De minste (5 år) ser bare på magen og da begynner de jo å spørre om det.
Og de eldre (9-16) er i klassen med dattera mi eller har sikkert hørt det i lille bygdaen min allerede.....
Kulturskoleåret slutter i mai her, så jeg skal ikke være borte lenge hos dem (har ingen vikar).
Det eneste er at vi altid har en stor avslutningskonsert i mai da.....

Men hvis jeg tenker på deg, og at det er mest gutter, tror jeg faktisk ikke at de er så veldig intressert i det enda kanskje? Noe annet hvis det er jenter. Du kan jo se det litt an og se om de spør deg selv hvis magen begynner å vise eller fortelle det etter juleferien, når du kanskje vet mer om hvem som skal ta over etter deg og sånt?
Det er bare en tanke, for jeg har aldri hatt samme situasjon før, og mine kulturskolebarn er mye yngre en dine. Men nysjerrig hva du skal gjøre, så holdt oss gjerne oppdatert :)

Ja... er veldig ambivalent i forhold til hva jeg skal gjøre... Problemet er jo når lunta mi blir ekstra kort, eller jeg er så usigelig trøtt at jeg nesten sovner i klasserommet :P Eller de gangene jeg har måttet stikke fra klasserommet for å spy (A)

Men må vel bare se litt ann tror jeg... 

Jeg er nok ikke lærer..

Men hva med å snakke med kollegaene dine om det? Det må jo være andre av den som har vært borti en tilsvarende situasjon..?

Jeg er nok ikke lærer..

Men hva med å snakke med kollegaene dine om det? Det må jo være andre av den som har vært borti en tilsvarende situasjon..?

Kollegaene mine hadde ikke noe særlig godt svar... de er jo for det meste mannlige kollegaer ;) 

Kollegaene mine hadde ikke noe særlig godt svar... de er jo for det meste mannlige kollegaer ;) 

elisabov skrev:

uhm... er sannelig ikke godt å si. Gikk gk elektro selv. Vi var fire jenter på gk og 2 på elektronikk/serviceelektroniker. Vi hadde kun en kvinnelig lærer i 'elektrofagene' en liten periode, så skjønner godt du føler deg litt 'alene' sånn sett og at det er vanskelig å finne noen å konferere med. 
Mine tanker er at dersom du merker at det påvirker undervisningen slik at elevene kanskje blir litt usikre, så kan det være greit å ha sagt det for å ha sagt det slik at de vet, men er søren meg ikke godt å si.

Lykke til! :)

Er ikke lærer, men har hatt en lærer som var gravid, men da på helse og sosial og bare jenter i klassen... =/ men husker at vi syntes det var veldig greit å få vite det, da vi hadde lagt merke til forandringer hos læreren, forklarte en del når vi skjønte at hun var gravid og vi ble (tror jeg da) litt mer forståelsesfull :)

Så vis du ikke har noen grunner til at de ikke skal få vite det, så syns jeg du bare skal fortelle... Enten sier de oja og "glemmer" hele greia eller så får du nok mye positive tilbakemeld ;) Lykke til uannsett hva du velger :)

mhm.... hadde jeg vært lærer i en klasse med mange jenter, så hadde jeg nok ikke hatt så vanskelig med å fortelle... er liksom litt annerledes når det gjelder gutter... merkelig nok... 

hm... tror kanskje jeg prøver å drøye til etter jul, er bare så vanskelig når man blir litt ekstra grinete og kjefter litt mer enn unødvendig på de... tror nok også det vil være enklere å fortelle i den klassen jeg har to jenter?

elisabov skrev:
Ja... er veldig ambivalent i forhold til hva jeg skal gjøre... Problemet er jo når lunta mi blir ekstra kort, eller jeg er så usigelig trøtt at jeg nesten sovner i klasserommet :P Eller de gangene jeg har måttet stikke fra klasserommet for å spy (A)

Men må vel bare se litt ann tror jeg... 

Skjønner godt at du er usikker... det som er "skummelt" er at de gangene du kjefter eller er sint på noen, så kan det være en eller annen "kjekkas" kan komme med slengkommentarer som: "Hormonell, eller? Hormonene som tar overhånd nå?" Ett eller annet sånt og det vet jeg ihvertfall selv at jeg takler fryktelig dårlig...har en sånn på jobb som til stadighet sier det til meg uansett situasjon...og han er 34 år liksom...heldigvis klarer jeg og overse han for jeg har "vent meg til det" og andre er greie nok til å poengtere overfor han hvor teit det er å si...
Samtidig så er det jo greit at de får vite det fra deg før "jungeltelegrafen" begynner og gå... Jeg vet ikke jeg, men hvis magen vises så ville jeg sagt det, ellers ville jeg nok ventet litt. Lykke til!!! Håper du har en bra klasse som tar vare på deg! :)

Ikke tenkt så mye på det jeg. Tror ikke jeg kommer til å nevne det høyt til alle, men heller nevne det til noen om det passer seg. Jeg er ikke kontaktlærer, men er kun på et trinn

Molly80 skrev:
Ikke tenkt så mye på det jeg. Tror ikke jeg kommer til å nevne det høyt til alle, men heller nevne det til noen om det passer seg. Jeg er ikke kontaktlærer, men er kun på et trinn

Nei, det er helst når jeg føler det går utover elevene mine at jeg tenker på det... ikke når formen er bra :P da er det helt greitt... 

Jeg er kontaktlærer på 8. trinn, og jeg har ikke fortalt det på jobb enda. Vet neimen ikke når jeg skal fortelle det til elevene heller. Har jo tenkt at det skal være offisielt etter 12 uker, så jeg får snakke litt med sjefen og de andre på trinnet om det.

elisabov skrev:

Molly80 skrev:

Nei, det er helst når jeg føler det går utover elevene mine at jeg tenker på det... ikke når formen er bra :P da er det helt greitt... 

enig at da er det greit å si det ;-) sist så sa jeg ifra når jeg ble nødt til å sitte mye pga bekken. Så unga skulle skjønne hvorfor de måtte fram til meg i stedet for at jeg gikk til pulten dems ;-)

Jeg kommer ikke til å si det til de tror jeg. Kommer nok til å få vite det snart uansett, og da spør de. (7 trinn)

Jeg er lærer på 5. trinn.
Har ikke sagt noe til elevene mine enda, men da magen kom veldig tidlig denne gangen sliter jeg med å skjule den.
Hadde håper jeg kunne klare å holde det hemmelig fram til ordinær UL.
Etter det kommer jeg ikke til å skjule magen og da ser de det nok med en gang.
Jeg var gravid da jeg hadde de i 1. klasse også.

... Se hvor lang tid det går før det synes skikkelig, og de spør kanskje....?

Back
Topp