Andre innsovningstabletter enn Imovane og Stilnockt

Vet hvordan du har det... Nettopp gått gjennom en pakke på 30 tabletter selv som liksom skulle vare 1-2 mnd... Jeg brukte den opp på to uker... [&:]

Jeg tror jeg har vært igjennom hele registeret av sovemedisiner, men bare imovane som fungerer. Men jeg tør ikke si til legen hvor mange jeg må ta etterhvert, for da ender det vel at jeg aldri får flere [&:] Så jeg har liksom gjort det slik at jeg sover da jeg har tilgang på dem, og ellers ligger jeg og vrir meg hver natt... Morsomt! NOT!

Legene er jo veldig strenge på disse preparatene, føler meg nesten som en narkoman da jeg spør om hjelp, selv om det muligens har gått mange mnder siden sist gang... Det skal ikke være lett!

ORIGINAL: Samantca

Vet hvordan du har det... Nettopp gått gjennom en pakke på 30 tabletter selv som liksom skulle vare 1-2 mnd... Jeg brukte den opp på to uker... [&:]

Jeg tror jeg har vært igjennom hele registeret av sovemedisiner, men bare imovane som fungerer. Men jeg tør ikke si til legen hvor mange jeg må ta etterhvert, for da ender det vel at jeg aldri får flere [&:] Så jeg har liksom gjort det slik at jeg sover da jeg har tilgang på dem, og ellers ligger jeg og vrir meg hver natt... Morsomt! NOT!

Legene er jo veldig strenge på disse preparatene, føler meg nesten som en narkoman da jeg spør om hjelp, selv om det muligens har gått mange mnder siden sist gang... Det skal ikke være lett!

Uff.. ja.. akkurat som meg.. føler meg også dum når jeg ber om en resept til.. Jeg har vært åpen med han før at jeg har att fler enn jeg skal.. da går han gjennom registeret og ser hva jeg har fått.. og ser om han finner annet... Så går jeg på annet en stund.. får ikke sove.. bare vrir meg.. Så må jeg spørre igjen neste gang jeg kommer om å få imovane.. da får jeg det..
Har som jeg skrev over her også gått en tid på Stilnockt.. er de to jeg har byttet til på i perioder.. men den Stilnockten skremmer meg.. selv om jeg sovner av den og.. men ikke sånn pang.. da kan jeg være våken i 2-3 timer etter at jeg har tatt den.. men sovner av den til slutt...

Hva skal vi gjøre??[8|][:)] Er jo pyton å ha det sånn her! Har gått flere sommerferier uten noenting.. men jeg kommer meg forbanna ikke inn søvnen selv etter 2-3 uker noe særlig søvn...

Huff jeg aner virkelig ikke hva man skal ta seg til [&:] Har det akkurat slik som deg, og jeg vet hvor slitsomt det er... Legen min opererer akkurat slik som din, så jeg har og perioder med omtrent null søvn hvor jeg bare går rundt og føler meg som en zombie...

Stilnocht skremmer meg og, jeg har prøvd de en gang og aldri mer! Jeg lå liksom halvvåken og ble helt rar av de før jeg sovnet.. Fikk hallusinasjoner og gudene vet hva av de... Så de rører jeg ikke lenger..

Mange som sier at man bør undersøkes av en slik søvnklinikk, men legen min har da aldri vurdert å sende meg dit, så jeg aner ikke jeg [8|] Jeg har hatt søvnproblemer så lenge jeg kan huske! Det burde da virkelig være noe de kan gjøre med det! Legen sier alltid at søvnmangel ikke er farlig, men da man har små barn og skal passe på de og går rundt i svime stort sett hele tiden så kan det da ikke være bra [&:]

ORIGINAL: Samantca

Huff jeg aner virkelig ikke hva man skal ta seg til [&:] Har det akkurat slik som deg, og jeg vet hvor slitsomt det er... Legen min opererer akkurat slik som din, så jeg har og perioder med omtrent null søvn hvor jeg bare går rundt og føler meg som en zombie...

Stilnocht skremmer meg og, jeg har prøvd de en gang og aldri mer! Jeg lå liksom halvvåken og ble helt rar av de før jeg sovnet.. Fikk hallusinasjoner og gudene vet hva av de... Så de rører jeg ikke lenger..

Mange som sier at man bør undersøkes av en slik søvnklinikk, men legen min har da aldri vurdert å sende meg dit, så jeg aner ikke jeg [8|] Jeg har hatt søvnproblemer så lenge jeg kan huske! Det burde da virkelig være noe de kan gjøre med det! Legen sier alltid at søvnmangel ikke er farlig, men da man har små barn og skal passe på de og går rundt i svime stort sett hele tiden så kan det da ikke være bra [&:]

søvnmangel er vel ikke direkte farlig. men ikke spesielt gøy heller.. man skal tross alt fungere på jobb... ta seg av barn osv.. ha energi.. og det har man ikke etter 2 timers søvn altså.

Snakket på søvnklinikk her også..eller det skulle begynne en lege hos de som hadde spesialisert seg på søvnvansker.. meg jeg har ikke hørt noe der..

Skal operere nesa mi 16 februar.. kan være skjev nesevegg som også gjør at jeg ikke sovner.. hakke peil..

ORIGINAL: Nibbler

Nå kjenner jeg ikke bakgrunnen din og grunnen til søvnproblemene, så håper du ikke misforstår.

Men har du prøvd annet enn medisink hjelp, dvs fysioterapeut som har spesialisert seg innefor dette område (de finnes, men jeg husker ikke akkurat hvs de heter nå) evt DPS eller lignende. Høres kanskje rart ut, men jeg har selv slitt med sovingen og legen min satte igang litt av hvert for å få ting på plass igjen. Fikk selv hjelp av noen på DPS som hadde spesialisert seg på søvnproblemer og det fungerte for meg (men jeg gikk en stund på imovane).

DPS sier meg ikke så mye..

Men som jeg skrev over her så har legen min nevnt at jeg skal gå og snakke med en søvnekspert.. men det har enda ikke skjedd..

Jeg aner ikke selv grunnen til at jeg ikke sovner.. er ikke sånn at jeg ligger og grubler meg grønn over noe[:)] Jeg bare finner ikke roen.. søvnen..

Har prøvd noen kassetter for endel år tilbake.. hjalp ikke det heller..

ORIGINAL: ~SannaMor~

Zopiclone /Zopiklon (samme typen, bare forskjellige firmaer som har gitt ut..)

De fungerer hvertfall på samme måten som imovane, En periode jeg slet veldig med å sove, måtte jeg ha 1 zopiclone og 4 vallergan.. zopiclone for og sovne inn og vallergan for og sove hele natten..

zopliclone og imovane er samme produkt bare synonym.. vallergan er allergimedisin som gir søvndyssende effekt. fungerer ganske bra sammen med imovane/ zoplicone

Jeg ønsker deg lykke til med sovingen og håper det ordner seg for deg i alle fall [:)] Er ikke noe morsomt å ha det slik!

Jeg har prøvd zopiklon, nozinan og truxal, ingenting annet enn BioSøvn hjelper på meg, fåres kjøpt på helsekosten

Remeron er jo anti dep. men man veeeldig trøtt på de, og sover lenge og godt.
Har prøvd så og si alt, og eneste som faktisk fungerer er remeron.. Imovane er bare noe dritt, eneste det gir deg er en ekkel smak i kjeften.. [8D]

Jeg jobber på akuttpsyk avd som sykepleier, og har dermed ganske mye kjennskap til søvnvansker. Har legen din foreslått søvndeprivasjonsbehandling for deg? Da skal du holde deg våken ei hel natt pluss hele neste dag. For noen (ikke alle) kan dette være nok til at en kommer i rute igjen med soving.

Jeg ville nok også prøvd å ta en pause fra sovemedisin, for de dosene du bruker er ikke bra i lengden. I tillegg ville jeg fått hjelp til å kartlegge døgnrytmen, aktiviteter og ernæring. Det er mye som kan spille inn, og det er litt for lettvint når legen bare skriver ut nye resepter. Du bør få en skikkelig utredning syns jeg! Lykke til!

Skjønner ikke helt fastlegen sin, som ikke sender deg videre til søvnspesialister. Syns du burde pushe på litt for å komme deg opp fra fastlegenivå til spesialistnivå.

Søvnproblem er på sikt helsefarlig. Din kropp og, ïkke minst, din hjerne har behov for å hvile. Mange leger ser på søvnproblem som en "lavstatus-sykdom" og tar ikke problemene alvorlig nok...

Det er helt sant. Har alltid slete med å sove. Men så holder jeg meg oppe i 2 døgn, og da er jeg i rute igjen.
Helt utrolig å legge seg kl. 22.00 igjen.... Men man mister alltid sønvmønsteret igjen da, men da er det bare til å holde seg våken i 2 døgn igjen.
ORIGINAL: Mrs Stupedama

Jeg jobber på akuttpsyk avd som sykepleier, og har dermed ganske mye kjennskap til søvnvansker. Har legen din foreslått søvndeprivasjonsbehandling for deg? Da skal du holde deg våken ei hel natt pluss hele neste dag. For noen (ikke alle) kan dette være nok til at en kommer i rute igjen med soving.

Jeg ville nok også prøvd å ta en pause fra sovemedisin, for de dosene du bruker er ikke bra i lengden. I tillegg ville jeg fått hjelp til å kartlegge døgnrytmen, aktiviteter og ernæring. Det er mye som kan spille inn, og det er litt for lettvint når legen bare skriver ut nye resepter. Du bør få en skikkelig utredning syns jeg! Lykke til!

Jeg har aldri vært til sånn søvndeprivatisjonsbehandling som du nevner.. men har holdt meg våken i flere døgn før.. Altså feks lagt meg kl 22... ikke sovet.. kanskje fått et minutt eller to på øyet.. jobb.. hjem.. legge meg igjen kl 22., ikke sove... kanskje noen minutter da også..

Vi har snakket om å ta meg til en søvnspesialist.. men det er vel heller mere meg som har villet utsatt det.. da jeg gruer meg.. noe av det værste jeg vet er å ha mangel på søvn..

I 2010 fikk jeg diagnose MS.. og hører og ser at det er svært vanlig for MS pasienter å ha søvnvansker..

Riktig som noen sier over her at du må ikke begynne å ta sobril , vival og sliketing. De er ekstremt vanedannende! Farlig sier jeg bare!

Ellers har jeg ikke så mye peiling på sove medisin, men ønsker deg lykke til [:)]

ORIGINAL: Fridasinmamma

Jeg har aldri vært til sånn søvndeprivatisjonsbehandling som du nevner.. men har holdt meg våken i flere døgn før.. Altså feks lagt meg kl 22... ikke sovet.. kanskje fått et minutt eller to på øyet.. jobb.. hjem.. legge meg igjen kl 22., ikke sove... kanskje noen minutter da også..

Vi har snakket om å ta meg til en søvnspesialist.. men det er vel heller mere meg som har villet utsatt det.. da jeg gruer meg.. noe av det værste jeg vet er å ha mangel på søvn..

I 2010 fikk jeg diagnose MS.. og hører og ser at det er svært vanlig for MS pasienter å ha søvnvansker..

Skjønner godt at du sliter! MS'en kan nok ha en del av skylda. Men jeg vil ABSOLUTT anbefale at du ikke drøyer så mye lenger i å komme til en spesialist. Det er nok lurt at du kutter ned på sovemedisinene snart, du vet jo selv om tilvenningen. I forhold til søvndeprivasjonsterapien er det meningen at du ikke skal legge deg i det hele tatt, og prøve å holde deg våken.

Jeg vil nok også anbefale at du heller legger deg senere enn 22, hvis du ikke klarer å sovne da. Når sovner du som regel? Hva med å f.eks. legge deg kl 02, hvis det er da du vanligvis sovner? Det er viktig å korte ned på de søvnløse timene i senga. Sover du f.eks. tre timer uansett, er det ikke noe poeng å ligge våken i fem timer. Da er det bedre å stå opp mener jeg.

Men alt dette bør du, som sagt, ta med en spesialist som kan utrede nettopp DEG. Folk er forskjellige, og det er ikke sikkert mine råd funker for deg. Igjen, lykke til! Håper det går seg til. Søvnmangel er grusomt, og jeg håper du snart sover godt!

Hypnotika er gode og effektive sovemidler når de brukes i korte perioder, det vil si i 1-2 uker. Kortvarig bruk kan bidra til å snu en vond trend. Legemidlene gjør ikke noe med årsaken til at søvnen er dårlig. Så beste er å behandle årsaken FØR symptomene. Ved langvarig bruk vil man oppleve både at effekten taper seg gradvis og at den vanedannende effekten gjør det vanskelig å trappe ned bruken.

Det er to vanlige misforståelser; Den ene er oppfattelsen om at de egner seg til langvarig bruk - det stemmer ikke. Sovetabletter bør tas som en kort kur for å legge om til bedre rutiner. Den andre misforståelsen er at når man sover dårlig etter å kutte ut sovetabletter så betyr det at man trenger å stå fast på sovemedisiner. Det er mer nærliggende at legemiddelets vanedannende effekt utløser abstinenser og dermed dårlig søvn. Det er derfor gradvis nedtrapping etter langvarig bruk anbefales fremfor å kutte brått.

Bruk av sovetabletter reduserer søvndybden slik at man sover lettere.

Anb. å undersøke med lege om nedtrapping elr behandling for underliggende årsak. Noen ganger kan det være effeltivt i å bytte til et synonymprepperat.

ORIGINAL: Fridasinmamma

Skjønner godt at du sliter! MS'en kan nok ha en del av skylda. Men jeg vil ABSOLUTT anbefale at du ikke drøyer så mye lenger i å komme til en spesialist. Det er nok lurt at du kutter ned på sovemedisinene snart, du vet jo selv om tilvenningen. I forhold til søvndeprivasjonsterapien er det meningen at du ikke skal legge deg i det hele tatt, og prøve å holde deg våken.

Jeg vil nok også anbefale at du heller legger deg senere enn 22, hvis du ikke klarer å sovne da. Når sovner du som regel? Hva med å f.eks. legge deg kl 02, hvis det er da du vanligvis sovner? Det er viktig å korte ned på de søvnløse timene i senga. Sover du f.eks. tre timer uansett, er det ikke noe poeng å ligge våken i fem timer. Da er det bedre å stå opp mener jeg.

Men alt dette bør du, som sagt, ta med en spesialist som kan utrede nettopp DEG. Folk er forskjellige, og det er ikke sikkert mine råd funker for deg. Igjen, lykke til! Håper det går seg til. Søvnmangel er grusomt, og jeg håper du snart sover godt!

Takker for tipsene du gir meg[:)]

Og har prøvd de siste 3-4 sommerferiene.. men klarer det bare ikke.. men jeg har ikke gjort det på den måten du sier da.. har lagt meg lissom.. men får ikke sove.. Jeg kan sitte i sofaen med tørre og trøtte øyne.. går i seng.. øynene sier pang.. og er helt våken igjen.. om du skjønner hva jeg mener.. hehe

Jeg føler selv at jeg må ha 8 timers søvn.. derfor jeg legger meg kl 22-23.. for jeg står opp 06-07

Om jeg legger meg ca 23.. uten innsovning.. så slumrer jeg fra kanskje 02-03.. til 06.. men jeg er våken flere ganger i slumreperioden og ser på klokka..og når klokka ringer.. så føles det som om jeg kanskje har fått 15 min med søvn.. har sikkert fått litt mer.. kanskje 1/2 time..

Men skal absolutt nevne søvndeprivasjonsterapien for legen min!! Takk for tips[:)]

Jeg sliter også mye med søvn da jeg ar mye muskelsmerter og blir urolig.
Har brukt zoplicone her en stund med vil liksom ikke bruke medikamenter hele livet da jeg putter i meg så mye annet for smertene også.

Jeg ble henvist til søvnsenter i Bergen til en professor.

Greia var å
* ikke ta bort sovemedisinen, men for hver uke sage bort en liten bit slik at det ikke kroppen reagerte særlig på det
* legge seg 02.00 og opp kl 07.00 hver eneste morgen.
* gå tur om man blir søvning på dagen ( er viktig møte dagslys på fromiddagen )
* for hver uke som går gir du deg selv en ekstra halvtime med søvn ..legger deg 01.30 så 01.00 om du skjønner.
* det er bedre for kroppen få 5 timer med någe lunde søvn enn få 9 dårlige timer.
* ikke spis eller drikk eller gjør ting som virker stimulerende på hjernen ( cola, kaffe ,trim, data) etter kl 18.00
* tung mat skal man unngå på kvelden da kroppen bruker mye krefter på forbrenne
* skriv en søvndagbok der du noterer ned hvordan du har såvet, da kan fokuset på søvn flytte seg fra hodet til boka.
*kan også skrive en dagbok over tanker og frustrasjoner.
* såver en ikke etter 15 min, stå opp igjen og legg deg på nytt

I de fleste tilfeller så sover kroppen mer enn vi tror.
Søvnspesialister har festet en detektor på mennesker som har søvnproblemer og det viser deg at vi såver mye mer enn vi tror.
Ofte kan man spørre seg selv om man i hele tatt har såvet, men ja som regel har man det.
Det viser seg nemmelig at kroppen er i stand til å såve og tenke samtidig..man såver på overflaten men ikke i dyp søvn.

Det krever mye om man skal følge slike råd og komme over en kneik, men dette har hjulpet på mangen som har hatt søvnproblemer hele livet. Faste rutiner er viktig og ikke la kroppen duppe av på dagtid.

Masse lykke til og ta i mot den hjelpen du kan få, det finnes mye annet som kan hjelpe enn bare tabletter[:D]

Back
Topp