Andre dag i barnehagen

mkrago

Elsker forumet
I dag har min lille 1 åring sin andre dag i barnehagen. Han krabbet rett inn til de andre barna, utforsket andre rom enn det jeg var og gav meg en klem og sa hade da jeg gikk. De ansatte i barnehagen er imponert over hvor selvstendig han er allerede. Det var veldig rart å gå fra han, på vei hjem dro jeg i butikken og det gikk opp for meg at det er over ett år siden sist jeg var alene i butikken.

Så bra det går så greit med tilvenningen!:D ingenting er bedre for en mamma enn det:) deilig å endelig kunne gå i butikken alene:)

Så herlig. Jeg håper det går like greit med min jente når hun begynner

Sent from my iPhone using BV Forum

Så deilig når man ser at de trives i bhg :)

Sånn var det med vår også. Han begynte i november. Han blir så fornøyd når han kommer i bhg. for der er det masse å se på, leke med og det skjer noe hele tiden, akkurat som han liker :) Tror også det er en fordel at de er små når de begynner. Jo eldre, jo mer surving.

Sånn var det med vår også. Han begynte i november. Han blir så fornøyd når han kommer i bhg. for der er det masse å se på, leke med og det skjer noe hele tiden, akkurat som han liker :) Tror også det er en fordel at de er små når de begynner. Jo eldre, jo mer surving.

Det tror jeg du har veldig rett i, vet om mange hvor barna har hvert ca 18 mnd når de begynner i barnehage og det har vært mye vanskeligere.

Det tror jeg du har veldig rett i, vet om mange hvor barna har hvert ca 18 mnd når de begynner i barnehage og det har vært mye vanskeligere.
Vær obs på at noen av de minste barna kan få reaksjoner litt etter barnehagestart også :) Ikke nødvendigvis, altså, men det kan faktisk skje. Det er en stor omveltning enten man er 12, 15 eller 24 måneder gammel og vår erfaring er at det var lettere med en på 22 måneder enn en på 10 måneder.
Frem til ca 12-14 måneders alder mangler babyene evnen til å forstå at mamma/pappa ikke er helt borte selvom de ikke kan se dem og denne evnen blir bare større og større ettersom barnet blir eldre. At barna "surver" mer om de er eldre kan rett og slett ha mer å gjøre med at de uttrykker misnøye og frustrasjon mer enn yngre barn. Og at yngre barn ikke uttrykker misnøye ved barnehagestart kan ha å gjøre med at de ikke evner å vise frustrasjonen eller stresset de opplever.
Jeg tror det er en stor overgang uansett alder jeg, og at de ofte kan vise seg på svært forskjellige måter OG at det i tillegg har utrolig mye å si hva slags personligheten barnet har :)

Vær obs på at noen av de minste barna kan få reaksjoner litt etter barnehagestart også :) Ikke nødvendigvis, altså, men det kan faktisk skje. Det er en stor omveltning enten man er 12, 15 eller 24 måneder gammel og vår erfaring er at det var lettere med en på 22 måneder enn en på 10 måneder.
Frem til ca 12-14 måneders alder mangler babyene evnen til å forstå at mamma/pappa ikke er helt borte selvom de ikke kan se dem og denne evnen blir bare større og større ettersom barnet blir eldre. At barna "surver" mer om de er eldre kan rett og slett ha mer å gjøre med at de uttrykker misnøye og frustrasjon mer enn yngre barn. Og at yngre barn ikke uttrykker misnøye ved barnehagestart kan ha å gjøre med at de ikke evner å vise frustrasjonen eller stresset de opplever.
Jeg tror det er en stor overgang uansett alder jeg, og at de ofte kan vise seg på svært forskjellige måter OG at det i tillegg har utrolig mye å si hva slags personligheten barnet har :)
Veldig enig i det du skriver. Personlighet har mye å si. Min gutt er veldig sosial og veldig aktiv og det må skje noe hele tiden. Derfor er bhg midt i blinken for han. Men at det kan komme en reaksjon senere har jeg blitt "advart" mot av de ansatte i bhg, og siden innkjøring og tiden etterpå har gått så bra, så hadde det nesten vært litt rart om det ikke kom en reaksjon ;)

Veldig enig i det du skriver. Personlighet har mye å si. Min gutt er veldig sosial og veldig aktiv og det må skje noe hele tiden. Derfor er bhg midt i blinken for han. Men at det kan komme en reaksjon senere har jeg blitt "advart" mot av de ansatte i bhg, og siden innkjøring og tiden etterpå har gått så bra, så hadde det nesten vært litt rart om det ikke kom en reaksjon ;)
Det er absolutt ikke alle som "reagerer" heller da :)
Og det er godt å høre at det kan gå så bra!
Vår eldste var også utrolig sosial og kjedet seg hjemme den siste tiden. Men det var tydelig at å være 10 måneder ved bhg-start var altfor tidlig for han. Han hadde det helt forferdelig, i lang tid og fikk litt aversjon mot bhg. Så vidt jeg husker var de ansatte veldig flinke, altså, men det er mulig jeg hadde bitt meg merke i måten de jobbet på mer nå som jeg har lært mer om tilknytning og tidlig bhg.start :)
Han ble først skikkelig trygg da han byttet bhg ett år etterpå, men da var han også større, fikk en ny start og hadde bedre språk og kunne forstå lettere at vi kom tilbake for å hente han :)

Så deilig, det må gi en god følelse hos mor og far :)

Dagen i dag gikk supert, han sovnet kjapt og sov like lenge som han pleier. De mistet tellingen på hvor mye mat han spiste til lunsj, men det var over 2,5 skive med skorpe. Jeg er veldig klar over at en reaksjon kan komme senere men jeg har fri resten av desember for å kunne ha korte dager og fri ved behov. Han gråt ikke men hadde ropt på mamma når de hadde samlingsstund. Jeg er så utrolig heldig som har en liten gutt som elsker barnehagen fra første stund, håper virkelig det varer.

Så flink gutt :)

Dagen i dag gikk supert, han sovnet kjapt og sov like lenge som han pleier. De mistet tellingen på hvor mye mat han spiste til lunsj, men det var over 2,5 skive med skorpe. Jeg er veldig klar over at en reaksjon kan komme senere men jeg har fri resten av desember for å kunne ha korte dager og fri ved behov. Han gråt ikke men hadde ropt på mamma når de hadde samlingsstund. Jeg er så utrolig heldig som har en liten gutt som elsker barnehagen fra første stund, håper virkelig det varer.
Helt fantastisk:) håper det vedvarer!:) hvis ikke så er det uansett bare for en liten periode:p

Så fint at det går bra:)

En annen ting er at du virker veldig positiv innstillt til bhg.
Hvis man ikke er det så merker barnet det. Selv om man prøver å skjule det.

Så fint at det går bra:)

En annen ting er at du virker veldig positiv innstillt til bhg.
Hvis man ikke er det så merker barnet det. Selv om man prøver å skjule det.

Guttungen har behov for det, han er så aktiv og sosial at jeg ikke klarer å aktivisere han hjemme. Selv elsket jeg også barnehagen og har bare gode minner så det er ikke noe problem å være positiv til at han skal begynne.

Det høres veldig bra ut. Her er vi på femte uka, og han jobber fortsatt med å tilpasse seg. Begynner å gå bra nå da, men de første ukene var han veldig ukomfortabel. Ville verken leke eller spise noe særlig. Vi har fortsatt litt korte dager, men ser ut som det kommer seg nå. Fortsatt storhyling når jeg går, men de siste det går over med en gang.

Er ikke noe kjekt for mammahjertet det, så må være deilig for deg at det går så bra også.

Kan jo få en reaksjon senere, som nevnt, men noen tar det jo veldig greit. Gutten min hadde vært hjemme 1,5 år før han begynte, og fant fort ut at jeg skulle reise fra han hver dag. Ikke så pop :p

Back
Topp