Andelsleilighet

Renate_85

Glad i forumet
Er mye andelsleiligheter i området her og jeg ser at flere har ligget ute for salg i godt over 2 år så de er tydeligvis vanskelig å selge.
Hva er det som er så negativt med andelsleilighet? Vet veldig lite om den typen leiligheter så kom med både positive og negative erfaringer.
Ønsker i utgangspunktet å kjøpe et eget hus men med inntektene våre ser det dårlig ut. Skjønner rett og slett ikke at folk har råd til hus i det hele tatt jeg....

Såpass har jeg skjønt, men hva kan borettslaget gjøre med husleia i framtiden, har de fritt spillerom eller visse regler. Har hørt mange skrekkhistorier i media men aldri satt meg så veldig inn i det.[:)]

Leilighet som er en del av et borettslag eller andelslag. Du kjøper borett til leiligheten, betaler innskudd og husleie, og har begrenset ansvar for fellesarealene. Andelen av fellesgjelden pluss kjøpesummen utgjør leilighetens vedi.

Takk for tips. Kjedelig at man må betale andres husleie ja [&:]
De jeg snakker om koster rundt 500000, også ligger husleia på 7000 kr +/- Lånet er avdragsfritt til 2012. Så da blir husleia høyere.
Men totalprisen er ca 1600000.
Meget skeptisk til slike leiligheter kjenner jeg, særlig siden de er så vanskelig å få solgt igjen... [&:]

Vi kjøpte andels-leil. i firemannsbolig for ca 1 mill. Husleien har holdt seg lav de årene vi har bodd her, lav fellesgjeld. Helt topp for oss som er/var i etableringsfasen. Huskjøp neste [:)]

De andelsleilighetene du har hørt mye om i media er de som har hatt lavt innskudd, høy fellesgjeld, og som _ikke_ er tilknyttet sikringsfond (altså garanti for at de andre andelseierne ikke er ansvarlig om noen ikke betaler inn det de skal).

Jeg har selv bodd i en leilighet med lavt innskudd og høy fellesgjeld. MEN - der var det ingen risiko for meg! For borettslaget er tilknyttet sikringsfond, og det hadde IN-ordning, altså mulighet for å betale ned hele, eller deler av fellesgjelden.

Husleien er ofte høy, fordi kapitalkostnadene (renter på fellesgjeld) må dekkes - og ofte er fellesgjeldlånet avdragsfritt i x antall år.Dvs at husleien vil stige når det er på tide å betale ned fellesgjelden, når man ikke bare betaler rentene på lånet.

Men, så er det jo sånn at når det er lavt innskudd, så har man jo ikke så høyt banklån, og har mindre utgifter på det - og dermed høyere husleie. Man kan velge å betale ned hele fellesgjelden (om brl har IN-ordning), og da får mn høyere personlig lån og større innbetalinger på eget lån i banken hver måned, men mindre i husleie.

Skjønte du det???

JEG hadde ikke vært redd for å kjøpe noe sånt igjen, SÅ LENGE brl er medlem av sikringsfond og har mulighet for IN-ordning.

Tusen takk for et informativt svar. Nå er jeg litt klokere[:D]

Kort fortalt, så eier du ikke en andelsleilighet men du eier en andel i et borettslag med rett til å bo i en leilighet. For all del ikke kjøp andelsleilighet med høy fellesgjeld! Det som er negativt med en andelsleilighet er jo at andre kan bestemme, f.eks. hvordan fasaden skal se ut eller når du skal pusse opp badet. På en selveier bestemmer du slike ting selv [:D]

Når en leilighet er veldig vanskelig å selge nå, så vil den antageligvis være veldig vanskelig å selge når du en gang i tiden skal selge... Bare en liten digresjon [8|]

I midten av 2000 så kom det nye former av leiligheter.
Disse ble den gangen kaldt for innskudds leligheter.
De har ødelagt mye av markedet, for de kaller de i dag andelsleiligheter.
Vist det er lavt innskudd, men sky høy fellesgjeld, styr unna.
Men er det en av de andelsleilighetene vi har hatt i dette landet en evighet.
Som du betaler mer eller mindre en normal pris for leiligheten, men har en liten felles gjeld og lav husleie. Så kan du kjøpe.
Jeg har eid begge deler, og de normale andelsleilgihetene er det ikke avdragfrihet, de betaler rett ned på lånet og er ofte drevet av sobbel, fobbel osv.
Jeg fikk solgt in innskudd leilighet med en fortjeneste på 100%, men han som kjøpte av meg solgten for langt unner det jeg ga. Jeg ga den gangen 120000 og solgte den for 350000. Flaks hadde jeg den gangen.
Så solgte jeg andelsleiligheten min. Den kjøpte jeg for 1,2 og solgte den for 1,3 litt annen pris.
Nå har ikke jeg lest hele tråden, så kan jo hende du har fått svar fra før[:D]

Sjelden jeg hører negativt om andelsleiligheter, men innskuddsleiligheter (ofte kalt ungdomsleiligheter) derimot, de bør man nok styre unna ja...

ORIGINAL: neselo

Sjelden jeg hører negativt om andelsleiligheter, men innskuddsleiligheter (ofte kalt ungdomsleiligheter) derimot, de bør man nok styre unna ja...

Som jeg forklarte lenger oppe (iallefall prøvde å forklare[8D]), så er det ikke noenting i veien for å kjøpe innskuddsleiligheter dersom gitte forutsetninger er til stede. Som at borettslaget er tilknyttet sikringsfond, at de har IN-ordning, og at det er er veldrevet og ryddig borettslag. Jeg hadde ikke hatt problemer med å kjøpe da! [:)]

Back
Topp