Anbefalte produkter

Sienna

Glad i forumet
Sommerfuglene <3
Februarhjertene2017
Tenkte vi kunne opprette en tråd der vi kommer med anbefalinger av produkter som man selv har brukt tidligere (de som har barn fra før) eller som man har fått anbefalt av andre osv, slik at alle kanskje kan få noen gode tips i jungelen av utstyr som finnes der ute! :happy:

Det trenger ikke å være et spesifikt merke, men f.eks. at man generelt vil anbefale ammepute for det hadde man selv god nytte av.

Jeg kan selv starte med å anbefale ammeinnlegg i ull, enten brukt rett mot hud (obs! ikke alle tåler det!) med engangsinnlegg utenpå, eller motsatt. Det varmer godt og er med på å hindre brystbetennelse, og kan fint brukes både sommer som vinter da de finnes i ulike tykkelser (eller man kan strikke/sy selv). Og hvis jeg skal anbefale et engangsinnlegg så må jeg si Coop Änglamark sine. De er rimelige, har god passform og veldig god oppsugingsevne :happy119

Og så har vi veldig god erfaring med bleiene fra Rema1000. Billige, god passform og god oppsugingsevne. Men i nyfødtperioden brukte vi Pampers og likte de veldig godt, men Rema1000 sine er mye billigere, og det er jo aldri dumt å spare, ihvertfall ikke når produktet er så bra.

Enig i begge dine punkter! :)

Også må jeg tilføre at vi elsket Vidi (eller tørre engangskluter generelt) blandet eget vann og babyolje i en liten skål før vasking av barnestumpen. Myke og gode, og ikke like sterke som f.eks noen våtservietter. Og det beste er såklart at du bretter de inni i bleia og får kastet de ut med en gang, babyer bæsjer mye (hvertfall gjorde vår det) så man må vaske en del vaskeluter hvis man velger å bruke det, ikke er de så delikat å putte i vaskemaskinen heller ;p
Vi bruker disse enda til ansikts og rumpevask på jenta vår som er 3,5 år, ikke så mye olje lenger da men :p

Og hvis baby skulle være uheldig å bli rød på stumpen, så funker Inotyol salven fjell :-D

Vil anbefale cozyfix ammepute. Hadde mye smerter under ammetilvendingen og det var gull verdt å ha en stødig pute som gjorde det enklere å veksle mellom ulike ammestillinger (vanlig vs tvilling). Sammen med pumping gjorde det at sårene grodde raskere.
For de som får sår og vil bruke ullinnlegg så anbefaler jeg klippe opp en bomulls t-skjorte og ha på knoppen slik at ikke innlegget gror fast i såret (og for hygienen sin del). Vasket bitene i bh-pose på 90 grader.

Noen som har strikket ammeinnlegg selv?
Har fått tips om det, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte :p

Venninner har tipset meg om å drikke brus før ultralyd for bevegelse. Og når man kommer på sykehuset så måtte man be om badekar og klyster :p

Venninner har tipset meg om å drikke brus før ultralyd for bevegelse. Og når man kommer på sykehuset så måtte man be om badekar og klyster :p
Har ikke strikket selv før, men tenkte å gjøre det denne gangen. Har en oppskrift i boka Myk start av May B. Langhelle som jeg tenkte å bruke.

Lity off topic, men jeg har født to ganger før og aldri fått/bedt om klyster, men det har aldri kommet noe av betydning under noen av fødslene. Og dessuten er jordmødrene så vant til det, og når man er i gang med fødselen så bryr man seg stort sett ikke om sånne ting selv heller ;) Og akkurat hvordan en fødsel forløper er så individuelt, så det som passer for én passer ikke nødvendigvis for en annen. Det beste man kan gjøre er å tilegne seg litt informasjon om ulike smertelindringsmetoder og hva som kan gjøre det mindre ubehagelig å komme seg gjennom riene, og når man så kommer til fødeavdelingen så tar man det derfra istedenfor å bestemme seg på forhånd at man skal ditt og skal datt :)

Klyster er fint ja :) i mitt tilfelle sørget kroppen for utskilling av tarm selv på vei til og på sykehuset :-)

Kommer ikke på så mye akkurat nå, men husker at vi var fornøyde med TummyTub når guttungen var baby. Angret for øvrig på at jeg kjøpte en svindyr ny brystpumpe (Avent) når brystpumpen jeg fikk låne på sykehuset var tusen ganger mer behagelig å bruke (Medela tror jeg).

starte innerst og strikke deg ut over med økninger i hver runde... frem til du har nådd størrelsen du ønsker ;-)

kan tipse om ammehjelpen sine sider, masse nyttig stoff til dem som ønsker og amme eller lære mer om amming.
og tøybleier ;-) her blir det tøybleier på nr 2 fra start etter erfaringer gjort med nr 1.

Syntes det var veldig greit med vippestol. Vi brukte babybjørn sin. Baby satt det når vi spiste middag og etterhvert når babyen begynte å få smaksprøver

Syntes det var veldig greit med vippestol. Vi brukte babybjørn sin. Baby satt det når vi spiste middag og etterhvert når babyen begynte å få smaksprøver

Vippestol, babygym og lekegrind er utstyr jeg er glad vi investerte i. Men jeg anbefaler babygym som er frittstående, ikke slike som er fast i en matte.

Microsterilisator og flaskevarmer fra avent eller lignende er et must for oss som ikke kan/vill amme ;) det åpnet seg en ny verden for meg etter at jeg oppdaget dette halveis inn i flaskeperioden med nr to.

Back
Topp