Anbefale bok for en 7åring?

hirly

Gift med forumet
Jeg trenger gode lesetips. Høytlesing, for en 2. klasse. Så hvilke bøker liker deres barn?

Helt klart bøkene om Johannes Jensen! De er tilnærmet et must! Jeg leser gjerne "Skogmus går ikke i felle" for 2. trinn. Ellers er Rampete Robin og "Otto monster" gode guttebøker. Også alle fotballbøkene om "Kasper" kan bidra til større leseglede for gutter. Jeg bruker mye sammensatte tekster for elevene.

Det finnes veldig mange gode billedbøker for eldre barn nå (f.eks Johannes Jensen). Før jeg leser, scanner jeg boken, dermed får de følge med på bilder og tekst underveis i lesingen. Det skaper også rom for diskusjoner omkring bilder, ordbruk, skriftstørrelser osv osv osv. Leseopplevelsen blir rett og slett bredere.

Fru Riskorn skrev:

Helt klart bøkene om Johannes Jensen! De er tilnærmet et must! Jeg leser gjerne "Skogmus går ikke i felle" for 2. trinn. Ellers er Rampete Robin og "Otto monster" gode guttebøker. Også alle fotballbøkene om "Kasper" kan bidra til større leseglede for gutter. Jeg bruker mye sammensatte tekster for elevene.

Det finnes veldig mange gode billedbøker for eldre barn nå (f.eks Johannes Jensen). Før jeg leser, scanner jeg boken, dermed får de følge med på bilder og tekst underveis i lesingen. Det skaper også rom for diskusjoner omkring bilder, ordbruk, skriftstørrelser osv osv osv. Leseopplevelsen blir rett og slett bredere.

Tusen takk!! Johannes Jensen hadde jeg ikke hørt om. De skal jeg jammen sjekke ut :) De andre forslagene var kjent, men også gode :)

Fru Riskorn skrev:

Ah!
Takk for godt tips :)
Det skal jeg gjøre neste gang jeg skal lese for klassen min (4.klasse)

Fru Riskorn skrev:

Mange gode lesetips her! Men jeg ville nok ikke brukt rampete robin, kasper og otto monster som høytlesningsbøker, men heller latt barnet lest dem selv. Bøkene om lassemaja er også en serie mange barn går gjennom.

Johannes Jensen er bare helt herlig! Love it! <3

Høytlesningsbøker for 2. klassinger kan for eksempel være:
Arven etter onkel Rin-tin-tei av Ambjørnsen + bok 2 og 3 i serien
Ingelin Angerborn sine bøker om Tilda
Erlend Loe sine bøker om Kurt - de tre første i allefall - deretter blir de veldig avansert
Philip Newth sine bøker om Roboten Matilda
Bøkene om Tsatsiki av Moni Nilsson (-Brannstrøm)

Noen billedbøker:
Monkypop-mysteriet av Knut Nærum
Min far av Ranheimseter
Tigli av  ...
Bøkene om Reven og Grisungen av Rørvik

Noen faktabøker:
Doboka av Holm
Prompeboka av Lorentsen
Godteriboka av Holm?
Vikingkonger av Pedersen
Se! Slik lages det

Ja! Monky Pop mysteriet og Barnepolitiet egner seg også meget godt som scannede bøker!!!

Jeg leser gjerne starten av Rampete Robin, Otoo Monster eller Kasper. Ofte er det å komme i gang med boken som er tøft for dem som ikke liker å lese. Når de har fått en god del førforståelse, er det lettere for dem å lese resten selv.

Rampete Robin har vært en hitt her.

dytter :)

Roald Dahl er har jo bra bøker da.

Jeg anbefaler ALLTID den samme boken når det er snakk om barnebøker, nemlig Vaffelhjarte (og Tonje Glimmerdal av samme forfatter, men den er gjerne for litt eldre barn). Jeg er en stooooor tilhenger av nynorsk, og det er mye av grunnen til at jeg anbefaler den. Men mest fordi det er en fantastisk fortelling som virkelig gir leseren en god leseopplevelse, og jeg har ikke hørt en eneste person som har lest denne boken som ikke har likt den. Jeg har også vært på et foredrag om barnelitteratur av forfatteren der hun leste høyt fra boken, og man kan ikke si annet enn at det var en opplevelse! En bok veldig godt egnet for høytlesing altså! :D

Her kan du lese om boken: http://www.barnebokkritikk.no/modules.php?name=Reviews&rop=showcontent&id=313

(Jeg får forresten ikke penger for og bedrive markedsføring, selv om man kanskje skulle tro det! :P )

Back
Topp