Anbefal meg et bilsete

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Mine svigerforeldre skal kjøre lillemor til barnehagen et par dager i uken framover, og må derfor kjøpe et bilsete. Jenta mi er 3 1/2 år. Dere som kan bilsete, hvilket bør jeg anbefale?
De vil kjøpe et sete som er framovervendt. Jeg vil ha bakovervendt, men ble nedstemt. De har ikke isofix, og bilen har forholdsvis liten plass. Hva bør vi gå for her?

Britax har mange fine seter som festes med belte opp til 25 kg bakovervendt og som tar veldig liten plass :-)

Britax har mange fine seter som festes med belte opp til 25 kg bakovervendt og som tar veldig liten plass :-)
Ja, og vi har et i vår bil, men det betyr ingenting. Min mann vil ha framovervendt, kunne ha byttet for lenge siden om han fikk viljen sin. Men jeg får viljen min fram til hun blir 4 år. Så derfor vil jeg ha anbefalinger om et framovervendt før de tar saken i egne hender og kjøper fra europris ><

Ja, og vi har et i vår bil, men det betyr ingenting. Min mann vil ha framovervendt, kunne ha byttet for lenge siden om han fikk viljen sin. Men jeg får viljen min fram til hun blir 4 år. Så derfor vil jeg ha anbefalinger om et framovervendt før de tar saken i egne hender og kjøper fra europris ><
Hvor mange kg veier hun da?

Er hun over 15 kg kan hun i beltestol, er hun mindre kan nakken i verste fall knekke i en bilulykke fremovervendt pga fempunktsselen så du burde "vinne" diskusjon om bilsete på det! :-o

Hvor mange kg veier hun da?

Er hun over 15 kg kan hun i beltestol, er hun mindre kan nakken i verste fall knekke i en bilulykke fremovervendt pga fempunktsselen så du burde "vinne" diskusjon om bilsete på det! :-o

Hmmm. Hun var 16 kg sist gang jeg veide henne (hun elsker å hoppe opp på vekta :-P ) Det er noen måneder siden. Et alternativ er kanskje et sete som kan snus begge veier.

Hmmm. Hun var 16 kg sist gang jeg veide henne (hun elsker å hoppe opp på vekta :-P ) Det er noen måneder siden. Et alternativ er kanskje et sete som kan snus begge veier.
Ville sjekket en gang til, men følg trygg trafikk sine anbefalinger så langt som mulig å hold deg langt unna fremovervendt med intrigerte seler da de kan være veldig skumle i en eventuelt ulykke.

Ville sjekket en gang til, men følg trygg trafikk sine anbefalinger så langt som mulig å hold deg langt unna fremovervendt med intrigerte seler da de kan være veldig skumle i en eventuelt ulykke.
Jeg kan ingenting om bilseter, så jeg tar kun de setene som folk som har peiling anbefaler :-)

Jeg kan ingenting om bilseter, så jeg tar kun de setene som folk som har peiling anbefaler :-)
Noen steder blir de setene dessverre anbefalt, og er tilfeller hvor for eksempel barnas hus har anbefalt fremovervendt sete med fempunktssele dessverre :-(
Man må passe utrolig godt på

Belstestol!!!
Velg en som står bra i bilen deres, og se til at beltet ligger riktig og at den har god sidebeskyttelse. Den bør altså ha sånne "horn" på sidene som plasserer beltet riktig over hoftene og et "spor" som fester beltet over skulderen fast i setet, så den ikke glir ned/ut. Sjekk om den kan forlenges, at hodebeskyttelsen kan heises.

Vil ikke si noe bestemt merke da de aller fleste bilstoler (forutenom Biltema om) oppfyller disse kravene, og det gjelder å se hvilken som står godt i deres bil. Beltestolen vi har står bra i min bil men ikke i sambo sin, da vinglet den og selen var hele tiden slakk. Vet maxi cosi har et sete som ikke har sånne horn, ville styrt unna det.

Britax two way tror det heter det har vi og det kan begge veier
Når det skal festes bakover fester du det med noen stips rundt forsetet og strammet i noe på setet (veeeeldig dårlig forklart) :P

Tusen takk for svar :-)
Vi har kun hatt Britax, fint å høre at det anbefales videre også.

Viss du sier de må kjøpe bakovervendt synes jeg faktisk du bør betale det selv! Er snakk om ett halvt år.
Datteren min fikk fremovervendtfra besafe da hun var 3.5år. Hun vokste ut av besafe 0-18kg sete i høgden. Ikke aktuelt å kjøpe ett sete til over 4000kr som var noen cm lenger i ryggen:)

Besteforeldrene kjørte fremovervendt med henne før det her i bygda hvor det kun er 50 sone

Viss du sier de må kjøpe bakovervendt synes jeg faktisk du bør betale det selv! Er snakk om ett halvt år.
Datteren min fikk fremovervendtfra besafe da hun var 3.5år. Hun vokste ut av besafe 0-18kg sete i høgden. Ikke aktuelt å kjøpe ett sete til over 4000kr som var noen cm lenger i ryggen:)

Besteforeldrene kjørte fremovervendt med henne før det her i bygda hvor det kun er 50 sone
De har tilbudt seg å kjøpe, og med dårlig økonomi for tiden har bi ikke råd til å si nei til det. Uansett er ikke økonomi en fsktor her. Det er heldigvis lav fartsgrense hvor de skal kjøre.

Man kan jo fint bruke et bakovervendt sete lenger enn til barnet er 4 år, alt ettersom hvor stort barnet er. Og så er det jo seter man kan snu etterhvert også. Cybex har jo et sete som går fra 9-36 kg og det kan brukes begge veier.

Back
Topp