Ammingen fungerte ikke med første, hva bør jeg tenke på med nummer to?

Koalamamma

Betatt av forumet
Augustmødrene 2014
Etter fem/seks uker med hardslit ble jeg til slutt rådet til å kutte ut ammingen forrige runde, før jeg kjørte meg enda mer ned i grøfta. Endte i depresjon, men jeg har fått hjelp for dette og erklært frisk.

Nå er termin med nummer to seks uker unna, og jeg har til slutt landet på å gi det et forsøk til, men ikke la det gå like langt som med første.

Derfor velger jeg nå å spørre andre i samme situasjon, eller som har litt peiling om tips til hvordan jeg kan forberede meg denne gangen.

Vi skal i hvert fall ha fullstendig ro på sykehuset denne gangen, og så prøve å ha mye ro hjemme de første ukene også. Og så skal jeg prøve å ikke stresse med det, men ta det som det kommer.

Alle råd, tips og erfaringer mottas med takk!
 
Last edited:
Jeg har ikke vært i samme situasjon som deg. Men jeg synes det hjalp veldig å få ro og fred, og kunne ligge å amme. Kan godt hende du har prøvd det. Men det virket værtfall for meg. :)

Du må ha lykke til. :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Eg sleit veldig den første mnd med en sønn som sluttet å puste ene gangen eg skulle amme han, innleggelse på sykehuset og stress... Etter en uke på sykehuset, sittende inne på et rom, uten frisk luft.. Så mitt tips er ta livet med ro, ikkje stresse, ikkje la evt måltidsveiing på sykehuset stresse deg.. Så, ikke stress, sov, gå tur, ta livet med ro.. Og ikke stress...

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app
 
Prøv å tenk på at du er laget for å kunne amme babyen din. Forsøk å ikke stresse med det. Vær innstilt på at det kan gå dagesvis før du får melk og noen uker til før du er herdet og god til å amme! Både du og babyen trenger å øve sammen! Bruk melkeoppsamlere med luftehull hvis du kjenner antydning til sårhet. Ikke få panikk om puppen plutselig virker slapp, og ikke bruk pumping som en måleenhet på hvor mye melk du har. Melken forsvinner ikke over natta. Ikke vei babyen for ofte med mindre du virkelig virkelig VIRKELIG er bekymret for vektoppgangen! Tenk minst mulig på det. Hvis babyen virker fornøyd så er den fornøyd. Behold roen og kos deg med ammingen :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Takk for alle gode tips! Bare 16 dager igjen til termin, men jeg gleder meg, og har snakket mye med de rundt meg om behovet for ro de første ukene :)
Ro og fred er alfa omega for deg, du skal bare tenke på deg selv og barna :) masse lykke til med fødselen og ammingen etterpå! :)


Sent from my iPad using BV Forum
 
Amming fungerade IKKJE me
Nr 1 på meg heller.
Men nå me nr2 går det helt supert. Eg storkoser meg me det.
Bara slapp av å pröva å tenkt att detta vill
Gå bra. Ha minst möjligt besök på sykehuset. Minst möjligt besök hjemma första tiden. Slapp av. Sov/ hvil deg när du möjligheten till det. Spis og drikk gott.
Kom deg ut på tur. Så kommer du se att du vill
Lyckas me det. Lycka till
 
Amming fungerade IKKJE me
Nr 1 på meg heller.
Men nå me nr2 går det helt supert. Eg storkoser meg me det.
Bara slapp av å pröva å tenkt att detta vill
Gå bra. Ha minst möjligt besök på sykehuset. Minst möjligt besök hjemma första tiden. Slapp av. Sov/ hvil deg när du möjligheten till det. Spis og drikk gott.
Kom deg ut på tur. Så kommer du se att du vill
Lyckas me det. Lycka till
Sign alt.:)

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app
 
Jeg gruer meg. Akk til det. Pga fikk så såre bryst at nan ble min løsning. Orker ikke mer. Hva kan jeg gjøre for å slippe sårhet?
 
Alle får såre brystvorter i starten. Men purelansalve og medela sine oppsamlingskopper gjør underverk. Da får brystene lufte seg selv inne i bhen og melka får dryppe og lege såre brystknopper. Og det viktigste er å sørge for at ungen har riktig sugetak.
 
Alle får såre brystvorter i starten. Men purelansalve og medela sine oppsamlingskopper gjør underverk. Da får brystene lufte seg selv inne i bhen og melka får dryppe og lege såre brystknopper. Og det viktigste er å sørge for at ungen har riktig sugetak.

Nei, her vil jeg korrigere deg litt, alle får ikke såre brystvorter i starten, jeg slapp unna :) har ikke brukt en eneste salve og ikke oppsamlingskopper heller. Hvis du får veldig såre knopper kan det være at babyen rett og slett har feil tak på brystvorta, en god ammeveileder kan enkelt hjelpe deg med å korrigere dette.

Vil råde deg til å sjekke om det finnes et tilbud om ammeveiledning i nærheten, erfaringsmessig kan ikke helsestasjon de små triksene. I Trondheim har St Olavs en egen ammepoliklinikk. Snakka litt med ammeveileder der og hun sa at det er så utrolig mye de kan hjelpe med, hvis mor ønsker, men at det for noen er hardt arbeid og at av og til må de anbefalle å gi noe eller bare tillegg. Men de aller fleste kommer i mål med litt hjelp :)

Lykke til!

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app
 
Etter fem/seks uker med hardslit ble jeg til slutt rådet til å kutte ut ammingen forrige runde, før jeg kjørte meg enda mer ned i grøfta. Endte i depresjon, men jeg har fått hjelp for dette og erklært frisk.

Nå er termin med nummer to seks uker unna, og jeg har til slutt landet på å gi det et forsøk til, men ikke la det gå like langt som med første.

Derfor velger jeg nå å spørre andre i samme situasjon, eller som har litt peiling om tips til hvordan jeg kan forberede meg denne gangen.

Vi skal i hvert fall ha fullstendig ro på sykehuset denne gangen, og så prøve å ha mye ro hjemme de første ukene også. Og så skal jeg prøve å ikke stresse med det, men ta det som det kommer.

Alle råd, tips og erfaringer mottas med takk!

Hei
Hvordan går det/gikk det med ammingen?


Mamma til to store, og har lille attpåklatt i magen
 
Hei! Det endte med flaske og mme denne gangen også. Det så bra ut i starten, godt tak og han virket fornøyd. Jeg slappet av, spiste masse, la til ofte og ble ikke sår. Men lite vektoppgang og få tunge bleier, samt ingen avføring en uke etter fødsel, etter barnebeken på sykehuset, gjorde at vi begynte med litt tilskudd, og da kjente jeg hvor tungt jeg tok det. Så i samråd med helsesøster forsøkte jeg delamming litt, men siden psyken ikke så ut til å takle det så godt denne gangen heller gikk vi igjen for at mamming er viktigere enn amming. Uansett veldig glad for at jeg prøvde, og at det ble en mye bedre opplevelse, selv om jeg ikke var i nærheten av nok melk denne gangen heller.
 
Hei! Det endte med flaske og mme denne gangen også. Det så bra ut i starten, godt tak og han virket fornøyd. Jeg slappet av, spiste masse, la til ofte og ble ikke sår. Men lite vektoppgang og få tunge bleier, samt ingen avføring en uke etter fødsel, etter barnebeken på sykehuset, gjorde at vi begynte med litt tilskudd, og da kjente jeg hvor tungt jeg tok det. Så i samråd med helsesøster forsøkte jeg delamming litt, men siden psyken ikke så ut til å takle det så godt denne gangen heller gikk vi igjen for at mamming er viktigere enn amming. Uansett veldig glad for at jeg prøvde, og at det ble en mye bedre opplevelse, selv om jeg ikke var i nærheten av nok melk denne gangen heller.

Så bra at du fikk oppleve amming uten samme stress som sist :) At du fikk følt på den følelsen :) Er jo godt å vite det nå ang mme. Og du tenker jo på guttens beste med at han skal legge på seg, så regner med dere koser dere sammen selv om det er flaske og ikke pupp :)
Kos deg med gutten din :)


Mamma til to store, og har lille attpåklatt i magen
 
Back
Topp