AMMING

Novemberbaby2018

Blir kjent med forumet
Hvilken mat er det man bør unngå når man ammer? Eneste jeg vet jeg bør unngå er druer. Veldig redd for at lille skal få vondt i magen[emoji173]️
 
Det er masse kjerringråd, men det er veldig lite mat som faktisk er knyttet mot magevondt og amming. Druer var nytt for meg, men om du skal følge alle kjerringrådene kan du til slutt nesten ikke spise noe ;)
Eneste jeg kommer på er koffein (og evt allergener om barnet viser seg å ikke tåle f.eks kumelk). Ellers er det meste motbevist. Ammehjelpen.no har gode artikler på dette om jeg husker rett.

Ellers er det noe mat man faktisk skal unngå, men det finner du på matportalen. Det er ting som kan inneholde tungmetaller:)
 
Er ikke alt slikt bare «tull» da? Selvsagt med mindre lille har laktoseintoleranse eller noe slikt?

Har aldri justert kaffedrikkingen min heller jeg altså. Men så drikker jeg som regel bare en stor kopp om morgenen.
 
Jeg var litt varsom på løk og kålrabi, men det var fordi baby ble luftig i magen av det. Men justerte inntak av ulike ting etter hva som ga utslag på baby rett og slett :)
 
Fra tidligere var jeg forsiktig med ting som gir luft i magen, typisk en del grønnsaker + reker. Så har jeg hørt at jordbær kan være allergifremkallende. Ellers har jeg ikke tatt så mange andre forhåndsregler som jeg kan huske :) Blir vel ca sånn denne gangen også...
 
Er ikke alt slikt bare «tull» da? Selvsagt med mindre lille har laktoseintoleranse eller noe slikt?

Har aldri justert kaffedrikkingen min heller jeg altså. Men så drikker jeg som regel bare en stor kopp om morgenen.
Om ungen er laktoseintolerant må man slutte å amme. Morsmelk er naturlig full av laktose:) Men du er inne på noe, for kumelkproteinallergi er en veldig vanlig plage hos de små.
 
Om ungen er laktoseintolerant må man slutte å amme. Morsmelk er naturlig full av laktose:) Men du er inne på noe, for kumelkproteinallergi er en veldig vanlig plage hos de små.

Ja noe sånt :wacky:

Er bare så lei av å høre svigermors fabler om at jeg må ikke spise kål, jordbær, osv fordi babyen får luft i magen... altså. Skal fiberet i kålen gå via min mage, ut i blodet og inn i melka og ned i magen hans? Kål i blodet er jeg ganske sikker på at jeg ikke får av å spise kål.
 
Jordmor sa til meg at jeg kanskje burde være forsiktig med kålrotstappen denne julen, for matvarer knyttet til kål var vanlig for babyer å reagere på. Ellers sier de fleste at jeg ikke kan spise noenting, fordi deres babyer reagerte på det..:rolleyes:

Jeg tenker at jeg spiser helt vanlig, men kanskje ikke store mengder av de matvarene som er mest vanlig for dem å reagere på i starten. Man må bare prøve seg frem, tenker jeg. Og så holder jeg meg unna de matvarene som kan inneholde tungmetaller.
 
Ja noe sånt :wacky:

Er bare så lei av å høre svigermors fabler om at jeg må ikke spise kål, jordbær, osv fordi babyen får luft i magen... altså. Skal fiberet i kålen gå via min mage, ut i blodet og inn i melka og ned i magen hans? Kål i blodet er jeg ganske sikker på at jeg ikke får av å spise kål.
Helt enig, er lei av slikt jeg og. Og med meg selv som har ibs og har hatt en baby med melkeproteinallergi har jeg lest mye om dette. Har egentlig landet på at de fleste bare bruker mat som en forklaring fordi de ikke har noe bedre å skylde på :)
 
Jordmor sa til meg at jeg kanskje burde være forsiktig med kålrotstappen denne julen, for matvarer knyttet til kål var vanlig for babyer å reagere på. Ellers sier de fleste at jeg ikke kan spise noenting, fordi deres babyer reagerte på det..:rolleyes:

Jeg tenker at jeg spiser helt vanlig, men kanskje ikke store mengder av de matvarene som er mest vanlig for dem å reagere på i starten. Man må bare prøve seg frem, tenker jeg. Og så holder jeg meg unna de matvarene som kan inneholde tungmetaller.
Samme her. Skal spise normalt og følge rådene fra matportalen. Om denne ungen også har tendenser til kolikk blir det selvsagt å prøve det som fungerte med storebror, men ellers ingen begrensinger. :)
 
Samme her. Skal spise normalt og følge rådene fra matportalen. Om denne ungen også har tendenser til kolikk blir det selvsagt å prøve det som fungerte med storebror, men ellers ingen begrensinger. :)
Hva fungerte på han da? Min baby har så voldsomt vondt i magen. Vi prøver å rape han og ulike måter å bære på, men ingenting hjelper. Er redd for at det kanskje kan komme av overproduksjon også.
 
Hva fungerte på han da? Min baby har så voldsomt vondt i magen. Vi prøver å rape han og ulike måter å bære på, men ingenting hjelper. Er redd for at det kanskje kan komme av overproduksjon også.
Han hadde melkeproteinallergi og stramt tungebånd. Så meierifritt på meg og klipp av tungebåndet hans så ble det mye bedre. Hadde overproduksjon jeg også, men det bedrer seg etter klipp og en runde intervallamming.
 
Han hadde melkeproteinallergi og stramt tungebånd. Så meierifritt på meg og klipp av tungebåndet hans så ble det mye bedre. Hadde overproduksjon jeg også, men det bedrer seg etter klipp og en runde intervallamming.
Tror ikke han her har stramt tungebånd. Han geiper i hvert fall med en veldig lang tunge, eller kan det fortsatt være det?
 
[QUOTELoffIMagen, post: 24942654, member: 125361"]Tror ikke han her har stramt tungebånd. Han geiper i hvert fall med en veldig lang tunge, eller kan det fortsatt være det?[/QUOTE]
Det kan fortsatt være det, men da hadde du nok merket andre symptomer også :)
 
Min svigerinne koste seg med kålrotstappe en jul, og ungen greit hele julekvelden. Så den dropper jeg i år [emoji12]
 
Ville absolutt unngått kålprodukter. Det får de små ofte vondt i magen av.
 
Sniker fra desember: løk- og kålprodukter kan gi flatulens. Erfarte det med førstemann også. Her fungerte det med minifom og maltekstrakt når magevondten var på det verste.
 
Back
Topp