Amming...

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Hvordan går det, for dere som ammer?
Jeg holder på å bli sprø for tiden. Ikke så lenge siden jeg hadde en betennelse med stor kul og feber. Fikk den vekk, og så fikk jeg tendenser til en ny, men klarte å ta den raskt. Nå har jeg sopp, og har hatt vondt i halvannen-to uker, behandlet i en uke med canesten og noe greier til babyen, men sprekker jo bare mer og mer opp, selv med skjold. Etter en del googling og en sykt smertefull amming i morges (lå og hylte, seriøøst), så dro vi til byen og kjøpte krystallfiolett, mme og noen flaskesmokker. Tror jeg skal klare å gi nattmåltid fra venstre pupp, for den er ikke så vond og nå har den jo fått hvile litt i tillegg. Mens høyre pupp sprakk opp selv da jeg håndmelket i dusjen nå. Sitter med sånn melkeoppsamler nå, bare så den ikke skal gro fast i ammeinnlegget (igjen) og sårene skal gro, så jeg kan smøre hele puppen neste gang, for det er sprukket rundt hele.

Priser meg mest lykkelig for at lille faktisk tar flaske, og han sovnet lett og av seg selv i kveld.
Så får vi se hvordan dette går, om det ender med ny bystbetennelse, dårlig produksjon i etterkant eller om lille får magevondt av kostendringen... Men jeg kan i alle fall ikke amme på de brystene mer, begynte å ligne på en lite stekt biff! Så håper krystallfiolett hjelper raskt.

Huff føler virkelig med deg! Men det var jo ikke lenge jeg holdt ut ammingen pga smerter. Får litt vondt i puppene av å lese [emoji85] Ta vare på deg selv, du har uansett gjort en kjempe jobb <3

Høres virkelig ikke godt ut! Synes du skal ta det rolig med ammingen og prioritere å få brystene til å hele litt. Så snart det ikke lenger gjør vondt så kan du jo amme/håndmelke litt for å unngå at melkeproduksjonen stopper helt opp. Kanskje produksjonen går litt ned, men det problemet løser seg nok greit med litt hyppig amming/pumping når du er i form igjen :)

Synes selv jeg har kommet greit unna. Første par ukene hadde jeg en del såre brystvorter. Problemene løste seg etter som mini ble større og automatisk fikk bedre tak. Etter at brystvortene hadde kommet seg slet vi litt med overproduksjon. Det fikk vi heldigvis styr på ved å følge rådene fra ammehjelpen med heltømming og intervallamming.

Hvordan spiser din lille? Problemene her har vært mer relatert til hvordan mini har spist. Selv som nyfødt var han aldri noen rolig spiser. Lager mye lyder og bevegelser Skikkelig ubehagelig med alle som skulle komme med gode råd i hytt og pine i begynnelsen. Fikk meg nesten til å slutte med ammingen noen ganger! Kom meg heldigvis gjennom det. Han lager like mye lyd, men jeg er blitt mye bedre til å ignorere!

Jeg brukte basymicin sårslve på mine sår, det eneste som hjalp. Men ulempen er at den må vaske godt vekk før amming, noe som jo kan være vondt.

Hvordan spiser din lille? Problemene her har vært mer relatert til hvordan mini har spist. Selv som nyfødt var han aldri noen rolig spiser. Lager mye lyder og bevegelser Skikkelig ubehagelig med alle som skulle komme med gode råd i hytt og pine i begynnelsen. Fikk meg nesten til å slutte med ammingen noen ganger! Kom meg heldigvis gjennom det. Han lager like mye lyd, men jeg er blitt mye bedre til å ignorere!

Han er ganske effektiv, spiser fort og når han blir mett begynner han å slippe taket, gaper etter mer, slipper taket igjen. Altså blir urolig, og om jeg da tar ham opp for å rape, så maser han ikke etter mer. Storesøstra var jo noe helt annet, hun hang i puppen på timesvis. Hadde en omgang med sopp da også, og en flenge som blødde masse, men mener det ble bra med skjold. Husker dårlig, men tror ikke det varte så lenge.

Lillebror biter mye for tiden da, avslutter gjerne et måltid med å bite og vri seg vekk. Ekstra kjekt med de såre puppene da. Heldigvis har han ingen tenner, men galt nok. Får ikke vennet ham av med det.

Nei, det er frustrerende når det blir så mye tull. Jeg har jo ellers hatt det velsignet lett, nok melk og runde store barn. Knapt sår i oppstarten engang. Kan ikke ting bare få funke da liksom? [emoji849]

Jeg brukte basymicin sårslve på mine sår, det eneste som hjalp. Men ulempen er at den må vaske godt vekk før amming, noe som jo kan være vondt.

Hadde du sopp da?

Virker nesten som om det sprekker mer nå som det er i en gro-fase, siden brystvorten og området rundt blir litt stivt som en skorpe, og når det da skal ammes eller pumpes så sprekker alt opp. Så satser på at det får gro nok til at det ikke sprekker opp, selv om jeg må håndmelke.

Høres virkelig ikke godt ut! Synes du skal ta det rolig med ammingen og prioritere å få brystene til å hele litt. Så snart det ikke lenger gjør vondt så kan du jo amme/håndmelke litt for å unngå at melkeproduksjonen stopper helt opp. Kanskje produksjonen går litt ned, men det problemet løser seg nok greit med litt hyppig amming/pumping når du er i form igjen :)

Synes selv jeg har kommet greit unna. Første par ukene hadde jeg en del såre brystvorter. Problemene løste seg etter som mini ble større og automatisk fikk bedre tak. Etter at brystvortene hadde kommet seg slet vi litt med overproduksjon. Det fikk vi heldigvis styr på ved å følge rådene fra ammehjelpen med heltømming og intervallamming.

Ammet fra begge brystene i morges, så fikk de hvile til ca kl 20 i dag, da håndmelket jeg i dusjen. Tror venstre pupp er såpass at jeg kan amme litt fra den om det trengs i natt, evt i morgen tidlig, så han får litt mm og jeg får lettet trykket.

Hadde nok overproduksjon med eldste siden hun spiste hele tiden, så jeg pleier også å intervall-amme. Veldig greit. :)

Huff føler virkelig med deg! Men det var jo ikke lenge jeg holdt ut ammingen pga smerter. Får litt vondt i puppene av å lese [emoji85] Ta vare på deg selv, du har uansett gjort en kjempe jobb <3

Har ærlig talt ikke føltes som noe jobb, og syns dette styret nå med flasker og behandling er mye mer jobb enn å fullamme halve dagen. Spesielt siden mannen ikke akkurat har vært så hjelpsom. Når vi for én gang skyld flaskemater syns jeg han kunne delta litt. Men er nesten mer pes å lære ham bare for noen dager, enn det er å lage selv. [emoji28]

Hadde du sopp da?

Virker nesten som om det sprekker mer nå som det er i en gro-fase, siden brystvorten og området rundt blir litt stivt som en skorpe, og når det da skal ammes eller pumpes så sprekker alt opp. Så satser på at det får gro nok til at det ikke sprekker opp, selv om jeg må håndmelke.
Soppen tror jeg det må legemidler til for å få knekk på, men for stive skorper kan kanskje morsmelk med lufttørking hjelpe? Det hjalp bedre enn salve for meg når jeg hadde skorper. Som jeg på et eller annet hvis hadde helt glemt jeg hadde fram til du nevnte dette. Mystisk hvordan ammetåken slår til...

Soppen tror jeg det må legemidler til for å få knekk på, men for stive skorper kan kanskje morsmelk med lufttørking hjelpe? Det hjalp bedre enn salve for meg når jeg hadde skorper. Som jeg på et eller annet hvis hadde helt glemt jeg hadde fram til du nevnte dette. Mystisk hvordan ammetåken slår til...

Ingen minner er trygge, så det man vil spare på må nok skrives ned [emoji23]
Jeg prøvde de siste gangene å mykje opp den harde puppen med purelan før amming, tror ikke det hjalp noe særlig. Men purelan og ellers mm og lufting har jo pleid å holde. Nå har jeg jo smurt med canesten i en uke, så satser på at fred til å gro er det som må til, og at krystallfioletten tar resten. Har sittet med melkeoppsamler på den verste puppen nå, siden den driver å gror seg fast i ammeinnleggene og jeg blør på nytt hver gang jeg skal skifte. Var kommet lilla morsmelk i det nå. [emoji23]

Ingen minner er trygge, så det man vil spare på må nok skrives ned [emoji23]
Jeg prøvde de siste gangene å mykje opp den harde puppen med purelan før amming, tror ikke det hjalp noe særlig. Men purelan og ellers mm og lufting har jo pleid å holde. Nå har jeg jo smurt med canesten i en uke, så satser på at fred til å gro er det som må til, og at krystallfioletten tar resten. Har sittet med melkeoppsamler på den verste puppen nå, siden den driver å gror seg fast i ammeinnleggene og jeg blør på nytt hver gang jeg skal skifte. Var kommet lilla morsmelk i det nå. [emoji23]
Lilla morsmelk må være litt av et syn! Håper det løser seg raskt og ammingen går greiere fremover [emoji4]

Lilla morsmelk må være litt av et syn! Håper det løser seg raskt og ammingen går greiere fremover [emoji4]

Måtte snappes til noen utvalgte, ja [emoji5]
Takk for det :)

Hadde du sopp da?

Har hatt åpne sår og sopp+bakteriell brystbetennelse litt om hverandre en periode. Litt vanskelig å skille hva som var hva. For meg ble det viktig å finne en npte for at sårene kunne gro uten at det blei skorpe for de sprakk jo bare opp igjen. Bacymicin og Multimap pads blei løsningen, da grodde sårene endelig og padsene (dyre) holdt det mykt så det ikke sprakk opp hver gang jeg amma.

Lylke til uansett hva du gjør. Hørtes ikke mye godt ut nei!!!!!!!

Har ærlig talt ikke føltes som noe jobb, og syns dette styret nå med flasker og behandling er mye mer jobb enn å fullamme halve dagen. Spesielt siden mannen ikke akkurat har vært så hjelpsom. Når vi for én gang skyld flaskemater syns jeg han kunne delta litt. Men er nesten mer pes å lære ham bare for noen dager, enn det er å lage selv. [emoji28]
Hehe ser den... Du får kjenne på det når puppene er bra igjen. Skikkelig pes med flasker i starten. Nå har vi en rutine og det er 0 pes, men er misunnelig på den nattammingen ;) God bedring til puppene!

Har hatt åpne sår og sopp+bakteriell brystbetennelse litt om hverandre en periode. Litt vanskelig å skille hva som var hva. For meg ble det viktig å finne en npte for at sårene kunne gro uten at det blei skorpe for de sprakk jo bare opp igjen. Bacymicin og Multimap pads blei løsningen, da grodde sårene endelig og padsene (dyre) holdt det mykt så det ikke sprakk opp hver gang jeg amma.

Jeg prøver å google multimap, får ikke opp noe. Sikker på at det er sånn det skrives?

Sprekker opp selv ved håndmelking, så det føles jo litt håpløst å skulle få dette til å gro... Gir krystallfioletten en dag til, om det ikke blir bedre til i morgen, skal jeg kjøpe bacymicin. Takk for tips. :)

Back
Topp