Spør for ei venninne. Hun fødte natt til 3. Februar en gutt. Melken har ikke kommet enda bare råmelk og han søker og er sulten etter hun har ammet han. Hva gjør hun?
hun blir lei seg stakkars 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Fortsetter å legge til når babyen er sultenSpør for ei venninne. Hun fødte natt til 3. Februar en gutt. Melken har ikke kommet enda bare råmelk og han søker og er sulten etter hun har ammet han. Hva gjør hun?hun blir lei seg stakkars
![]()
La han ligge til han selv slipper og er fornøyd.Spør for ei venninne. Hun fødte natt til 3. Februar en gutt. Melken har ikke kommet enda bare råmelk og han søker og er sulten etter hun har ammet han. Hva gjør hun?hun blir lei seg stakkars
![]()
Hun ga han mme og nå er han fornøydFortsetter å legge til når babyen er sultendet tar noen dager før melkeproduksjonen kommer ordentlig igang - det er helt vanlig!!
Sorry jeg leste ikke at han var sulten etter at hun hadde ammet han...Hun ga han mme og nå er han fornøyd![]()
Hihi lov detSorry jeg leste ikke at han var sulten etter at hun hadde ammet han...
Går litt fort i svingene av og tileller hodet mitt henger ikke med.
Det samme skjedde her. Måtte et måltid mme til for at babyen skulle bli mett. Så la jeg til ofte, ved de minste tegn (smatting, snur seg mot fingrene om du stryker på siden av munnen osv.) og vips så kom melken for fullt og babyen kunne fullammes uten problem. Men det var hardt da det stod på!Hihi lov dethan har gråti masse og nå er han helt rolig og fornøyd
![]()
![]()
Så braHihi lov dethan har gråti masse og nå er han helt rolig og fornøyd
![]()
![]()
Godt å lese! Skal si det til henneDet samme skjedde her. Måtte et måltid mme til for at babyen skulle bli mett. Så la jeg til ofte, ved de minste tegn (smatting, snur seg mot fingrene om du stryker på siden av munnen osv.) og vips så kom melken for fullt og babyen kunne fullammes uten problem. Men det var hardt da det stod på!
Godt å høre!Så bradet er det viktigste
![]()
Krysser fingrene for at melkeproduksjonen snart tar seg opphos meg fikk jeg ikke ordentlig melk før etter tre-fire uker (sugesvak baby)
måtte gi litt erstatning den første tida, men etter hvert endte jeg opp med å kun amme frem til hun var syv mnd
![]()
Takk for utfyllende svarHun må være bevisst på hvor mye mme hun gir. Be om råd fra føden eller helsesøster. Man risikerer å ikke få økt melkeproduksjonen om ikke baby sutter nok. Husk at det skal være TILLEGG ikke erstatning dersom hun ønsker å amme. Mme går tregere gjennom systemet enn mm så babyen kan nok sove lengre enn med bare mm. Dette er greit å være obs på så man rekker mange nok måltider ila dagen.
Om hun pumper ser hun hvor mye babyen får i seg. Men man må ikke tro man har lite melk om man får pumpet ut lite, babyen (trykk og vakum) er mye mer effektiv enn håndmelking (trykk) og pumpe (vakum).
Min baby hylskriker etter diing før rap.
Om hun vil amme så ikke gi opp! Be om å få sjekke tungebåndet. Og det viktigste er at hun må slappe av, adrenalin kan gjøre at melka ikke kommer ut. Be lege om oxcitosin-spray, den øker utdrivningsrwføwksen. Den må ikke undervurderes. Les på ammehjelpen.no. Den beroliget meg masse.
Grunnen til at babyen er sulten etter å ha diet kan være mange: lite melk, dårlig sugeteknikk, kort tungebånd osv. Det er vanlig å ha råmelk flere dager, og selv om det ser lite ut er den veldig fettrik! Det er jo ikke lenge siden babyen til venninna di ble født. Så råmelka skal ikke undervurderes. Men det må selvsagt tas på alvor når den viser tegn til sult. Det er svært gunstig at babyen får i seg mest mulig av råmelka. Det er den som skal få igang fordøyelsessystemet.
Hilsen ikke-helsepersonell men ammende med tidligere sultent barn
ATTACH=full]160430[/ATTACH]
Se bildet under hvor liten magesekken til nyfødte er.
Takk for utfyllende svar![]()
Han var sulten og da måtte hun gi han 20 ml nan da var han stor fornøyd og helt rolig etterpå. Hun ammer og pumper det hun kan først![]()
Hun gir ikke opp, men har ikke kommet så mye mer melk. Hun har ikke klart å amme søstrene, men hun var på sykehuset idag og etter å ha gitt han nan igår hadde han gått opp 150 gram på 2 dagerJa det ble litt lengre enn jeg tenktemen er så takknemlig for at jeg fikk til å fullamme etter mye svette og tårer så deler med glede kunnskapen jeg har fått. Men så er alle ulike.
Så bra! Man kan bli gal av den pumpinga. Håper det løser seg snart. Det at babyen er sulten kan sikkert bidra til å øke prod raskt. Noen er så sultne at man ikke får hjort stort annet enn å sitte i sofaen de første månedene.
Ifølge ammehjelpen skal man amme/pumpe minimum 10ganger om dagen, og altså tre timer etter man starta siste amming/pumping for å øke produksjonen.
Men regner med melka plutselig kommer til henne. Da er det bare å forebygge brystbetennelse og tette melkeganger.
Barselavdelinga har ansvar for dem 2 uker etter fødsel så hun skal ikke være redd for å ringe. Evt. til helsestasjon. Men ikke alle HS er bevisst på ar de ikke skal stresse opp ammende kvinner.
Dette innlegget er skrevet 2 dager etter fødsel. Vanligvis kommer melken på dag 3. Hvorfor har ikke de på sylehuset sagt det? Å gi tillegg gjør jo at melken hvertfall ikke kommerSpør for ei venninne. Hun fødte natt til 3. Februar en gutt. Melken har ikke kommet enda bare råmelk og han søker og er sulten etter hun har ammet han. Hva gjør hun?hun blir lei seg stakkars
![]()
Dette innlegget er skrevet 2 dager etter fødsel. Vanligvis kommer melken på dag 3. Hvorfor har ikke de på sylehuset sagt det? Å gi tillegg gjør jo at melken hvertfall ikke kommerHun må bare legge til hele tiden og la han suge. Ta en pause på 10-20 min og legg til igjen. Og igjen.