Amming

Verpehøna

Gift med forumet
Septembermødre <3
Forrige gang gikk ammingen skikkelig skeis da lille (som hang på puppen hele dagen) ikke gikk opp i vekt. Etter 3 uker ble vi nærmest beordret av helsesøster å gi mme istedenfor.
Er mange teorier nå i ettertid hvor en av den er at lille aldri ble skikkelig sulten, og da heller ikke skikkelig mett. Spiste bare veldig små mengder om gangen og brukte puppen som smokk.
Tenker derfor at denne gang så skal det bli litt strengere regime med amming hver 3. time men usikker på når en begynner?
Noen erfaringer? En må jo få i gang produksjonen så tenker at i begynnelsen kan hun vel ammes mye for så å gå hardere til verks med matritinene.
Noen som har en strategi?

Ingen strategi. Håper ammingen går lettere enn med forrige og at jeg kan amme lengre. Her måtte han vekkes og legges til annenhver time døgnet rundt for å få til en god vektoppgang. Men han var sugesvak og slapp etter en lang og komplisert fødsel og bar preg av det i mange uker etterpå. Måtte også bruke skjold de første 10 ukene som gjorde at han brukte lang tid på måltidene. Etter vi kunne slutte med det sugde han mer effektivt og kunne også begynne å regulere tiden mellom måltidene selv. Jeg tar det som det kommer, er litt samme som en fødsel føler jeg - umulig å planlegge.

I england sjekker en osteopat alle nyfødte bl.a for sugeteknikk. Mi hadde litt feil teknikk og ble derfor sliten i munnen før hun var mett. Denne gangen skal jeg sjekke med ėn gang. Og slippe ukene med grining og håpløshet først ;)

Ver ikke om jeg har så mange tips p komme med. Det eneste jeg vet er st hver 3. time forhold jeg meg til med storebror, da ammingen gikk som en "lek" og han tok brystet fra dag en. Så da ammet heg hver tredje time etter de første ukene/mnd. Etter 3,5 mnd la han ikke nok på seg. Han sov da også gjennom natten.
Jeg mistet altså melken av å amme så regid/etter skjemaet. Måtte etter mye tårer og gråting fra mini innse at jeg ikke klarte å lke produksjonen raskt nok til å dekke hans behov. Da måtte jeg innse nederlaget og begynne å gi mme. Da var slaget tapt for han var ikke interessert i brystet lengre :/

For meg var det utrolig kjipt. Jeg ønsket sååå gjerne å amme lengre.

Poenget med alt dette er vel bare at det er bra med fast ammemønster, men at det noen ganger kan være litt for bra! Missforstå meg rett ;)

Håper vi er mange som ønsker å amme og kan hjelpe hverandre på vegen. Tror noe av det jeg gleder meg mest til med lillebror er ammingen og kosen <3

Fikk ikke til amming første gangen men andre gang gikk det strålende! Håper det går bra denne gangen også, er så lettvint og ikke minst bra for barnet! I starten følte jeg at jeg ammet hele tiden og så etter noen uker ble det mer "intervall" på noen timer mellom :)

Mitt tips: ikke heng deg for mye opp i den tre-timers regelen.

I england sjekker en osteopat alle nyfødte bl.a for sugeteknikk. Mi hadde litt feil teknikk og ble derfor sliten i munnen før hun var mett. Denne gangen skal jeg sjekke med ėn gang. Og slippe ukene med grining og håpløshet først ;)
Hvilke "tiltak" gjorde dere for å trene på sugeteknikk? Dette var ett bra tips :)

Ingen spesiell strategi her. Husker lillemor satt konstant på puppen de første to ukene... Og melka kom i en fart takket være det! Så Jeg ammer så mye den lille ønsker og vil. På sykehuset la jeg henne til puppen OFTE! Jeg har heller ingen rutiner som jeg gidder å forholde meg til med ammingen. De er så varierte de små at jeg tenker det viktigste er at de får det de vil ha. Og jeg selv følgte opp med å gå ekstra til helsestasjonen for veiing. Noen kan det ta tid med for å produsere den ordentlige fløta! Lot hun sitte lenge på et og et bryst, så jeg vet fløta kom ut ;) for kan ta tid når man har skikkelig melkespreng for at den melka de legger på seg av kommer. Så er vel kanskje en strategi!?! En pupp introduserer til flere måltider ;)

Spurte også om hjelp for å se om hun hadde riktig sugeteknikk og lå riktig på sykehuset. Hjalp som bare det! Bare noen få justeringer jeg måtte gjøre med hodet. Og merket dragene ble bedre og riktig.Syntes hvertfall jeg. Sikker på at dette var også svaret på at hun la på seg hele 550 gram første uka.

Jeg tenker også når de har økedøgn som de kan ofte ha, så er det vanskelig å forholde seg til hver tredje time...

Last edited:
Jeg sleit med amminga i starten, mangla en del blod, så melka ville ikke igang. Da var faktisk løsningen på sykehuset å ha et strengt regime hver 3.time. Jeg fulgte klokka slavisk, men prøvde å legge til hvis barnet virket sulten på dagen. DVs at jeg også måtte ha på klokka på natta hvis ungen mot formodning skulle våkne litt senere enn tre timer... Pumpa til og med etter jeg hadde lagt til for å være sikker på at jeg hadde tømt det som Var å tømme, slik at kroppen skulle forstå at melken var ønsket.. Da gikk det etterhvert kjempefint:) og jeg trengte ikke holde det regime særlig lenge, bare for å få inn en god vane.. Etter det gjorde jeg som vanlig og la til når barnet virket sultent;) så for min del fungerte dette hver tredje time kjempebra, men man må jo selvfølgelig se hvordan ungen er osv:-)

Ingen strategi. Håper ammingen går lettere enn med forrige og at jeg kan amme lengre. Her måtte han vekkes og legges til annenhver time døgnet rundt for å få til en god vektoppgang. Men han var sugesvak og slapp etter en lang og komplisert fødsel og bar preg av det i mange uker etterpå. Måtte også bruke skjold de første 10 ukene som gjorde at han brukte lang tid på måltidene. Etter vi kunne slutte med det sugde han mer effektivt og kunne også begynne å regulere tiden mellom måltidene selv. Jeg tar det som det kommer, er litt samme som en fødsel føler jeg - umulig å planlegge.

Ja det beste hadde vært om det bare gikk av seg selv. Men hadde vært greit med en plan. Men ja, sikkert vanskelig siden vi ikke vet på forhånd hva som kommer til å skje hehe. Ganske frustrerende egentlig. Liker å ha en plan jeg.

Etter 6 uker fant jeg ut at lille hadde en låsning i nakken og kiropraktoren mente det kunne ha noe med ammeproblematikken å gjør, men jeg følte ikke det var noen forskjell på høyre og venstre pupp. Men skal uansett sjekke med en gang denne gang! Bare for sikkerhetsskyld.

Ver ikke om jeg har så mange tips p komme med. Det eneste jeg vet er st hver 3. time forhold jeg meg til med storebror, da ammingen gikk som en "lek" og han tok brystet fra dag en. Så da ammet heg hver tredje time etter de første ukene/mnd. Etter 3,5 mnd la han ikke nok på seg. Han sov da også gjennom natten.
Jeg mistet altså melken av å amme så regid/etter skjemaet. Måtte etter mye tårer og gråting fra mini innse at jeg ikke klarte å lke produksjonen raskt nok til å dekke hans behov. Da måtte jeg innse nederlaget og begynne å gi mme. Da var slaget tapt for han var ikke interessert i brystet lengre :/

For meg var det utrolig kjipt. Jeg ønsket sååå gjerne å amme lengre.

Poenget med alt dette er vel bare at det er bra med fast ammemønster, men at det noen ganger kan være litt for bra! Missforstå meg rett ;)

Håper vi er mange som ønsker å amme og kan hjelpe hverandre på vegen. Tror noe av det jeg gleder meg mest til med lillebror er ammingen og kosen <3

Ja det er noe der også. Jeg kjenner ikke så mange som har fulgt fast ammemønster, men lurer litt på om de følger det på økenavnene også, eller om de ammer så ofte ungen vil.
Men skal uansett ta kontakt med ammeekspert med en gang denne gangen. Og ikke høre på hu evneveike helsesøstra jeg har!

Fikk ikke til amming første gangen men andre gang gikk det strålende! Håper det går bra denne gangen også, er så lettvint og ikke minst bra for barnet! I starten følte jeg at jeg ammet hele tiden og så etter noen uker ble det mer "intervall" på noen timer mellom :)

Mitt tips: ikke heng deg for mye opp i den tre-timers regelen.

Men er redd for å ha en unge som henger på puppen hele dagene igjen. Forrige gang kunne lille ligge å suge i 5 timer i strekk. Matet henne, så sovnet hun, vekket henne for å spise mer men hu sovnet igjen så la henne til å sove men da våknet hun etter 5 min. Så var det opp til puppen igjen, sovnet, vekket, sovnet, la til å sove, våknet osv osv. Evig runddans. Derfor jeg tenker at det må bli en rutine på mating og soving denne gang.

Ingen planer her, mine ammet og ammet og gikk ikke opp i vekt, så da ble det mme og amming.
Begge har vært sånn..

Men er redd for å ha en unge som henger på puppen hele dagene igjen. Forrige gang kunne lille ligge å suge i 5 timer i strekk. Matet henne, så sovnet hun, vekket henne for å spise mer men hu sovnet igjen så la henne til å sove men da våknet hun etter 5 min. Så var det opp til puppen igjen, sovnet, vekket, sovnet, la til å sove, våknet osv osv. Evig runddans. Derfor jeg tenker at det må bli en rutine på mating og soving denne gang.
Aha... Skjønner :) Her var det mer effektiv spising i 20 min og så gikk det halvannen til to timer før neste runde :)

Husk at nyfødte, friske babyer må få sjangs til å bli sulten. Det blir de ikke om man følger strengt regime med omtrent påtvingt amming hver 2. time. Så lenge barnet er friskt og viser tydelige tegn på sult, og ikke minst har god ammeteknikk så holder det oftest med amming hver 3-4 time. Hilsen sykepleier nyfødt intensiv :-)

Med storebror lot jeg han få sjøl bestemme når han skulle ha mat :) hadde en helsesøster som var litt stressa over at han sov 9 timer i strekk om natta da han var bare 4 uker gammel, men han spiste det han trengte allikevel.. Spiste han dårlig et måltid så kunne det gå en time til neste, men det gikk vel stort sett 2-4 timer mellom måltidene :)

Dog skal det sies at den samme helsesøstra ba meg om både å feite opp og slanke gutten flere ganger frem til han ble 7 mnd...... :p han fikk allikevel mat i sitt eget tempo, og er i dag en slank, høy og fin gutt <3

Med storebror lot jeg han få sjøl bestemme når han skulle ha mat :) hadde en helsesøster som var litt stressa over at han sov 9 timer i strekk om natta da han var bare 4 uker gammel, men han spiste det han trengte allikevel.. Spiste han dårlig et måltid så kunne det gå en time til neste, men det gikk vel stort sett 2-4 timer mellom måltidene :)

Dog skal det sies at den samme helsesøstra ba meg om både å feite opp og slanke gutten flere ganger frem til han ble 7 mnd...... :p han fikk allikevel mat i sitt eget tempo, og er i dag en slank, høy og fin gutt <3
Helsesøstre får man ta med en klype salt :p

Har ikke barn fra før, så ingen erfaringer, men synes Gro Nylander har mange gode tanker om temaet. Jeg hører på hennes lydbok Mamma for første gang, anbefales :)

Back
Topp